С 60% за 3 г. се е сринал пазарът на млечни продукти
Закваски за домашно приготвяне на традиционно кисело мляко пуска на пазара Ел Би Булгарикум
Българският пазар на млечни продукти бележи трайна тенденция към намаляване. За последните три години той се е сринал с цели 60%.
Наблюдава се промяна - националните вкусови традиции се изместват от по-сладки млека. Те имат трайност по половин година и нямат здравословните качества на българските натурални продукти, произведени на основата на закваски с голямо съдържание на живи микроорганизми.
В същото време всеки ден в Япония 24-25 милиона души консумират по кофичка кисело мляко, подквасено с български закваски и по оригинална българска технология.
Преди 40 години японската корпорация Мейджи купува българския лиценз и в момента е основен партньор на държавната компания Ел Би Булгарикум, която притежава патента за технологията и огромна колекция от над 1000 закваски. Те съдържат коктейл от двата основни щама, прославили родния продукт - лактобацилус булгарикус и стафилококос термофилис.
Японският консорциум е увеличил с 30% производството си след аварията в АЕЦ Фукушима досега заради повишеното търсене на продукта, съобщи изпълнителният директор Васил Зографов за econоmymagazine.bg.
Научният център на японската корпорация и научният център на българската Ел Би, който е обновен с финансиране по Програма Джайка, имат съвместни разработки. Обменят идеи, проекти, свързани с подобряване на щамовете и изолиране на нови.
Преди около 20 дена в Ел Би Булгарикум имали посещение от Китай. От делегацията обяснили защо са се насочили към България. "Ние се чудехме защо японците имат повече дълголетници, въпреки че животът в Япония е напрегнат. Вероятно защото консумират повече кисело мляко, показали наблюденията им и започнали да търсят държави, родители на киселото мляко", разказа Зографов.
Той обясни, че в момента работят по сключване на нов лицензионен договор за излизане на пазарите на Югоизточна Азия с японската корпорация.
Следващата седмица преговорите с японците продължават.
Изнасяме млечни продукти в Европа, Америка, Австралия и Азия, като в момента се съсредоточаваме върху Близкия изток. В момента с Ливан работим усилено. И смятаме да предлагаме наши продукти в арабските страни - Дубай, Саудитска Арабия. Те в момента са доста отворени към качеството и към вкусовете на сирената, които предлага Ел Би Булгарикум.
Българската компания има сертификати и акредитирана лаборатория към дружеството. Всеки ден осъществява анализ на постъпващото сурово мляко, което е от една и съща българска ферма. На химико-физично и микробиологично изпитване се подлагат млякото и млечните продукти, които се произвеждат в двете производствени бази на дружеството или по поръчка на чужди фирми.
В момента произвеждат и продават на българския и чуждия пазар закваски на българско кисело мляко, за млечно-кисели продукти, за пробиотични продукти, за бели сирена, кашкавали, за специални сирена.
Всяка една от тези закваски или стартерни култури, както ги наричат, има различно значение в зависимост от това за какъв продукт ще бъде използвана.
Щамовете са изолирани от традиционните млечни продукти. Имат доказана защита срещу други микроорганизми. Закваската е майката на киселото мляко. Тя представлява коктейл от два щама - световно известният лактабацилус булгарикум и стафилококос термофилис. В един грам от този продукт се съдържат 10 на 9 степен живи микроорганизми, които влияят благоприятно на перисталтиката на човека.
От 1 декември до края на 2013 г. Ел Би Булгарикум ще отвори верига магазини, в които ще предлага традиционните си млечни продукти.
Българите ще могат да си купят от тях и закваски в по-малки разфасовки, които са удобни за домашна употреба и да си квасят българско кисело мляко със световноизвестните живи лактобацилус булгарикум и стафилококос термофилис.