Спряната приватизация на БДЖ довела до ръст на товари
С 30% се увеличиха превозите в периода септември - декември на 2013 г., изтъква Георги Друмев
Според управителя на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД:
Назначеното от кабинета „Орешарски“ ръководство на „Холдинг Български Държавни Железници“ ЕАД (БДЖ) тълкува като положителен за дружеството факта за отказ от приватизиране на поделение „Товарни превози“.
Повече от това – според управителя на „БДЖ - Товарни превози" ЕООД Георги Друмев точно поради спряната процедура за приватизиране дъщерната компания постигнала „увеличение с над 30% на превозените товари“ през последните 4 месеца на 2013 г.
"Спирането на процедурата по приватизация на дружеството се отрази положително. Клиентите ни си върнаха доверието към „БДЖ – Товарни превози” и атмосферата в работните колективи се успокои", изтъкна управителят на „БДЖ - Товарни превози", цитиран от Агенция "Фокус".
Според думите му дружеството приключва 2013 г. с „положителен финансов резултат“. Той задочно упрекна предишното ръководство, че „към 31 август „БДЖ – Товарни превози” изоставаше спрямо същия период на 2012 г. със 17% от превозените тонове товари“.
„Благодарение на предприетите мерки за оздравяване на дружеството, които действат от месец септември, през последните 4 месеца успяхме да увеличим обема на превозените товари с над 30% средно месечно“, твърди държавният топмениджър.
Той изтъкна, че това съответно довело до „увеличаване на постъпилите приходи и се отрази на крайния положителен резултат, който постигна дружеството“.
Агенция „Икономика“ припомня, че стартиралата по време на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в кабинета „Борисов“ Ивайло Московски процедура по привтизация на държавния товарен превозвач се провали – поначало началната тръжна цена на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) бе 100 млн. евро, като по-късно Московски я свали до критичния минимум от 50 млн. евро.
Причината за провала бе в липса на реален инвестивионенинтерес, като за потенциални купувачи се спрягаха румънската частна компания Grup Feroviar Roman („Груп феровиар ромън“), която е основен конкурент на „Товарни превози“ на пазара чрез дъщерната си „Българската железопътна компания“ (БЖК). Най-големи надежди обаче се възлагаха на гиганта на пазара в Източна Европа – руският държавен превозвач „Российские железные дороги“ (РЖД), който купува гръцките държавни железници.
Опит за организиране на нов онкурс за приватизация бе предприет и от служебния министър в кабинета "Райков" Кристиан Кръстев, но идването на власт на БСП сложи край на всички надежди закъсалият заради дългове жп превозвач да получи реален стратегически инвеститор. Приватизирането на "Тварни превози" бе основно условие за кредит от страна на Световната банка (СБ), срещу което обаче бяха синдикатите КНСБ и КТ "Подкрепа".