Ще стигнем късно в училището на бъдещето
Информационното общество направи технологична крачка, а знанието продължава да се предлага по отблъскващ начин
Образование
В България 15-годишните ученици не са подготвени да приложат в живота получените в училище знания и нямат способност да решават проблеми. Това сочат резултатите от участието на България в последното проучване PISA 2012, в което нашата страна се озова на предпоследно място от 44 държави. Най-трудни за нашите младежи били задачите със свободни отговори. Като пример от МОН дават ситуацията на ученик, който си е забравил телефона, а трябва да реши как да съобщи на приятелите си, че ще закъснее за среща.
Другата задача изобразява карта с маршрути, а младежите трябва да изберат най-краткия път от точка А до точка Б. Проблемната ситуация с роботизирана прахосмукачка не била сложна за представителите на Сингапур, Южна Корея, Япония, Китай и Канада, които оглавяват класацията, но препънала децата от Уругвай, България и Колумбия, с които сме на дъното.
Всяко чудо за три дни
- така и този печален факт вече се позабрави. Както избледня споменът, че през декември 2013 г. излязоха други незавидни за нас резултати от изследване на PISA, направено също през 2012 г. сред 15-годишните ученици. В тази класацията България е на 47-о място по математика и на 51-о по четене от общо 65 държави. Данните показват, че по резултати българчетата са на последно място по математическа грамотност сред страните от ЕС и са след всички съседни страни. Всичко това как сме на опашката спира да ни тревожи до следващото изследване, което отново ни го припомня.
Май е месецът на абитуриентските балове и на изпитите на седмокласниците, които минават през седемте кръга на ада, преди в девети клас да попаднат в дъното на класациите на PISA. После идват кандидат-студентските изпити, а след тях и лятото се задава. Кой ще мисли за реформи, щом големият срам пак отмина...
Повече четете в брой 37 на сп. "Икономика".