Залагаме на нови мотриси и вагони
Очакванията ни за 2014 г. са увеличение на пътниците и товарите с поне 10%, казва изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” Християн Кръстев
Християн Кръстев, изпълнителен директор на Холдинг БДЖ:
Г-н Кръстев, как оценявате резултатите за 2013 г. на Холдинг „Български държавни железници” ЕАД?
Оценявам резултатите за 2013 г. като положителни, както в железницата, така и по повод ситуацията в страната. Наблюдава се едно раздвижване на икономиката не само в държавата, а и в цяла Европа. По превозените от нас обеми товари, би могло да се направи извода, че икономиката бавно, но постепенно започва да работи.
Данните за последните четири месеца на 2013 г. сочат увеличение на товарите с около 30%, което води до наваксване на изоставането от началото на годината. През месец януари 2014 г. имаме номинален ръст на приходите с 1,2 млн. лв. спрямо същия месец на миналата година.
Бихте ли споделил подробности около оздравителния план за БДЖ и преговорите с кредиторите?
Разработихме изцяло нов 10-годишен план за оздравяване на железницата, който включва пакет от оздравителни мерки. На дневен ред е подписване на споразумението за разсрочване на задълженията към кредиторите. Предложението, което сме направили, е за 10-годишен срок за погасяване на задълженията. Този ангажимент е напълно реално изпълним.
Нашите възможности са за изплащане на 45 – 55 млн. лв. на година, но всичко зависи от хода на преговорите. В случай, че има един кредитор от групата, който да не е съгласен, споразумение не може да бъде постигнато. На 6 февруари имахме среща с кредиторите във Виена. Преговорите протекоха в рамките на около 7-8 часа, като в началото разговорите вървяха много трудно, но накрая вече придобиха по-съществен вид. Мисля, че кредиторите вече приемат нашите предложения и се надявам в най-скоро време да приключим този казус, за да имаме глътка въздух и да можем да работим спокойно.
Министър Папазов заяви, че от срещата с кредиторите зависи и покупката на нов подвижен състав за „БДЖ – Пътнически превози”.
Да, в случай, че успеем да осъществим разсрочването на задълженията, няма да се налага да използваме капиталовия трансфер от държавата за погасяване на дългове и той ще бъде насочен за закупуване на нов подвижен състав.
Той посочи сумата от 150 млн. лв. в рамките на 5 години за закупуване на 15 композиции.
Техническото задание за новия подвижен състав е готово. Започнахме процедурата по обществената поръчка в края на февруари и в нея ще заложим доставка на 20 композиции. В рамките на капиталовия трансфер, който за тази и следващата година е заложен да бъде 30 млн. лв., ще може да изплатим 15 от тях за период от 5 години.
Може ли да споделите малко повече за техническите характеристики, които ще търсите при обявяването на поръчката?
Основното ни изискване ще бъде възможност за движение със скорост от 160 км./ч., тъй като в момента нямаме подвижен състав, с който да се възползваме от възможностите на новите линии. Не смятаме, че е удачно да закупим влакове за 200 км./ч., защото цената им ще е по-висока с около 2 млн. евро за брой. В допълнение на това, такива композиции ще могат да се движат по ограничена част от инфраструктурата. Поставили сме изисквания и за броя седалки, обзавеждане, вакуумни тоалетни, спирачки, ходова част.
Говорейки за локомотивите, имате ли програма за ремонт и модернизация на наличния тягов подвижен състав, с оглед да се ограничи недостига му?
Имаме изготвена 10-годишна програма за модернизация и рециклиране на локомотиви и вагони. Част от локомотивите ще бъдат ремонтирани в нашите ремонтни депа, а за друга част от тях ще бъдат обявени обществени поръчки. Всяка компания, която има възможност и лиценз за извършване на подобна дейност, е добре дошла. Нашите намерения са в рамките на тази програма да модернизираме 110 локомотива, които са разпределени по години според техническото им състояние.
На какъв етап е изграждането на единна електронна система в „БДЖ – Пътнически превози”?
Пилотният проект на системата за онлайн резервации и продажба на билети стартира в края на миналата година. Интересът към системата е много голям и мисля, че нашите клиенти са доволни. Новата система предлага бърз, лесен и модерен начин за закупуване на железопътни билети, независимо от местонахождението на клиента.
Предстои да обявим обществената поръчка за надграждане на системата за онлайн резервации и билетоиздаване, която трябва да бъде внедрена до края на годината. Надградената система първоначално ще обхваща всички влакове и гари в страната. Чрез нея клиентите ще имат възможност да закупуват онлайн всички видове превозни документи – абонаментни карти, групови билети и др. Системата ще дава и актуална информация за движението на влаковете, в т.ч. и евентуални техни закъснения, за които пътниците могат да се информират както в гарите, така и на интернет страницата на „Холдинг БДЖ” ЕАД. Ще бъдат автоматизирани голяма част от дейностите, които в момента нашите служители извършват ръчно.
Какви инвестиции се предвиждат в „БДЖ – Товарни превози”?
В „БДЖ – Товарни превози” се предвиждат основно ремонти на вагони – 800 вагона ще бъдат ремонтирани в депата на дружеството. Ще бъдат рехабилитирани и над 100 цистерни за превоз на петролни продукти. Другото направление е ремонт на локомотиви. Ако бъде реализиран един съвместен проект с Турция за превоз на полуремаркета за Западна Европа, то ще има нужда от нов подвижен състав.
Повече четете в брой 35 на списание Икономика.