Авиокомпаниите влошиха прогнозите си – очакват загуби от над $250 млрд.
Трябва ни помощ без да се поставят условия, казват от Международната асоциация за въздушен транспорт
Авиокомпаниите по света призоваха правителствата да ускорят мерките, които се вземат в подкрепа на въздушния транспорт, тъй като очакват загуби от над 250 млрд. долара заради кризата с коронавируса. С днешния си призив превозвачите удвоиха първоначалните си прогнози за загубени приходи, съобщава Reuters.
„Очевидно се нуждаем от масови и много бързи действия“, заяви Александър де Юниак, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Авиокомпаниите в световен мащаб масово „заземиха“ своите самолети, за да компенсират част от загубите, които имат на фона на почти нулевия туристически трафик заради заразата. Резултатът от това е огромен натиск върху ликвидността на авиокомпаниите, а половината от тях са изправени пред фалит, ако не се предприемат съответните мерки в подкрепа на индустрията, казват от IATA.
„Кризата на ликвидността идва с пълна сила - няма приходи, а разходите все още стоят на дневен ред, затова се нуждаем спешно от „парична инжекция“, казва де Юниак. Думите му идват след като Ryanair, най-голямата европейска нискобюджетна авиокомпания, "заземи" почти всички свои самолети за следващите два месеца. В същото време европейският орган за управление на въздушното движение Eurocontrol съобщи в понеделник, че въздушният трафик е намалял със 75% спрямо същия ден на предходната година.
В последните дни се появи дебат и дали помощта от държавите за сектора трябва да бъде обвързана със задължение от страна на авиокомпаниите да намалят вредните емисии. Александър де Юниак твърдо заяви, че превозвачите ще продължат да се придържат към вече поетия ангажимент за ограничаване на вредните емисии.
„Ние сме в извънредна ситуация. Не е време за изисквания. Съжалявам за това. Сега се нуждаем от масивен спасителен пакет с пълна скорост “, каза де Юниак.
В Съединените щати републиканците се противопоставят на предоставянето на спасителни средства за пътнически и товарни превозвачи, като предлагат помощ, но с условието, че правителството може да поиска в замяна акции или друг собствен капитал.
IATA, в която членуват 280 авиокомпании, заяви, че признаците на дълбока рецесия могат да забавят възстановяването на пътуванията със самолет. "Това би могло да означава по-скоро U-образно, отколкото V-образно възстановяване“, каза главният икономист Брайън Пиърс, като се позовава на графика на индикаторите за въздушно движение, наблюдавани след избухването на SARS през 2003 г.
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт в сектора има 2.7 млн. работни места като десетки хиляди вече са освободени. „Има много голям брой авиокомпании, които вече са „убити“ и са изправени пред огромни загуби“, каза Пиърс.