Българите купуват най-много продукти за лична грижа
Онлайн търговията в страната нараства, а българите пазаруват онлайн най-често дрехи, обувки и козметични продукти

Изминалата 2018-а година бе изключително динамична за онлайн търговията не само в страната, но на Балканите като цяло. Появиха се стотици нови онлайн магазини, а разнообразието от продукти и услуги, предлагани в интернет пространството вече е значително. Ако през 2014-а година все още имаше ниши, които не бяха запълнени с дигитални представителни, то в момента техният брой намалява драстично и почти е готов да се удари в нулата. Пазарът ни не само нараства стремглаво, но в някои от сферите на дейност той е изпълнил обема си и търси начини да се разпростре извън пределите на България.
Статистиката сочи, че почти 18% от родните онлайн предприемачи са започнали дейност извън границите на страната, като най-често търговията се разпростира в посока южната ни съседка – Гърция. Не са малцина и онези, които решават да инвестират в румънския пазар, който все още е доста „беден“, говорейки за онлайн търговия и предлагане на продукти и услуги. Това е една от основните причини редица търговци да обръщат поглед в тази посока. Изпълването на пазарния обем във всяка една ниша, споменавайки Румъния, ще отнеме поне няколко години. Имайки предвид, че темповете на развитие на дигиталната сфера нарастват, можем да предположим, че това време ще е период от около 3 години. Важно е да отбележим, че това са субективни предположения, които не са обвързани с натрупана статистика, а по-скоро са математически изчисления на база опит.
Но нека се върнем обратно на родния пазар. Според статистика за 2018-а година, едни от най-често продаваните стоки онлайн са тези, предназначени за лична грижа. В тази категория се включват: дрехи, обувки, аксесоари като шапки и шалове, козметика и парфюмерия. Оказва се, че приблизително 82% от жените в България, пазаруващи онлайн, са поръчали дрехи, обувки или парфюм. За сравнение, мъжете също не изостават в тази посока и 70% от господата, които пазаруват онлайн, са били потребители именно в сферата на облеклото и личната грижа.
В тази сфера на търговията, конкуренция не само е голяма, но и доста специфична, тъй като продуктите подлежат на така нареченото репликиране или още познатите ментета, имитации и т.н. И докато при дрехите и обувките лесно можем да разпознаем имитиращите продукти, при парфюмите това е по-трудно, което от своя страна довежда до увеличаване обема на парфюмерийния пазар в страната.
По темата за парфюмерийния пазар в България, а и не само, се свързахме с Петър Дяксов, управител на онлайн магазин за маркови парфюми fragrances.bg. Уеб порталът е под бранда на Венера Козметикс, пловдивска фирма с над 25-годишна история в сферата на търговия с маркова парфюмерия и вече наложен лидер на пазара. Петър е в основата на създаването и развитието на онлайн магазина, който стартира дейност преди около 6 години, а ръстът на продажбите за миналата година е на лице.
Ето как Дяксов ни отговори на въпрос: Каква е Вашата прогноза за онлайн търговията през тази година и какви резултати постигнахте за изминалата? Той сподели: „От създаването си нашият онлайн магазин бележи стабилни ръстове на годишна база. Това, от една страна, се дължи на факта, че все повече хора избират да правят покупки онлайн. От друга страна успяваме да достигнем до много нови клиенти, които да ни се доверят и да станат лоялни клиенти на нашия онлайн магазин. Това, което предоставяме е по-изгодни цени на маркови парфюми от световни брандове, в сравнение с парфюмериите в големите търговски центрове, съчетано с много добро обслужване и доставка на следващия работен ден. През изминалата година успяхме да разширим гамата от предлагани продукти, добавяйки нови комерсиални и нишови марки към нашия асортимент. Тази година очакваме стабилен ръст на онлайн поръчките между 30% и 40% като ще насочим усилия да развиваме и наложим нашите онлайн магазини в Гърция и Румъния.“
През 2019-а година се очаква тази статистика да се затвърди, а броят на онлайн поръчките, регистрирани общо от онлайн магазините, да нарасне. Това се дължи не само на създадения вече навик и доверие у българина да пазарува онлайн, но и нарастването на броя непълнолетни и дори малолетни лица, които регистрират онлайн поръчки. Поръчките, приети от деца и тийнейджъри също се причисляват основно в продуктите за лична грижа и аксесоари.