БДЖ купува нови влакове до три години, професори ще кажат какви

Нотификацията от Европейската комисия – подарък за Владимиров за юбилея му

БДЖ купува нови влакове до три години, професори ще кажат какви

Снимка: economic.bg

6078 ~ 5 мин. четене
Автор: Венцислав Генков

Българските железници ще покрият задълженията си и паралелно с това ще закупят нови мотрисни влакове, които би трябвало да се движат с по-голяма скорост по трасетата, които до 2022 г. ще бъдат завършени. Обещанието е на дългогодишния изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров. Днес пред журналисти Владимиров и зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който е и председател на Съвета на директорите на холдинга, очертаха пътя за спасяване на железниците.

Железниците вече са приоритет на държавата

Зам.-министърът на транспорта Велик Занчев обяви, че държавата ще инвестира в пътнически превози. По думите му с въвеждането на тол системата при товарните камиони железниците и автомобилният транспорт ще бъдат равнопоставени и конкурентни. „От 2002 г. БДЖ е на така наречената тол такса и си плаща за преминаване по жп мрежата“, коментира той.

Новите влакове – след три години

Според Занчев виновниците за задлъжнялостта на БДЖ са управлявалите го през 2005-2007 г., като допълни, че сегашното ръководство има друга философия, която изключва взимането кредити за инвестиции в дружеството. Дългоочакваните нови влакове ще бъдат закупени чрез капиталовия трансфер от държавата. До края на годината ще стартира процедура за покупка на нов подвижен състав, а дотогава „професори от Техническия университет, УНСС и транспортния университет, заедно със специалисти от БДЖ ще оформят визията какви мотриси са необходими за БДЖ, за да се превърне в европейска компания“.

Минималните нужди, които изпълнителният директор на железниците очерта, са 210 млн. лв. Те ще стигнат за покупката на 15 мотрисни влака за експресни или междуградски линии. Обсъжда се и вариантът да бъда закупени комбинация от експресни и крайградски влакове. Но общата инвестиция трябва да бъде 420 млн. лв., смята Владимиров, за да достигне качествено обслужване. В момента капиталовият трансфер от държавата на година е 35 млн. лв., но от железниците очаквана сумата да се увеличи.

Нотификацията от Европейската комисия – личен подарък за Владимиров за юбилея му

"За последните 7 години са погасени повече от 50% от задълженията на БДЖ", припомни Владимиров и се похвали, че са положени „много усилия, за да стигнем там, където се намираме в момента“. По думите му през 2010 г. се е говорило за фалита на БДЖ, а към днешна дата дружеството е далеч от такова нещо. "От 850 млн. лв. задължения, днес са 412 млн. лв.“, допълни той.

Изпълнителният директор заяви също, че чувства разрешението от Европейската комисия държавата да подпомогне железниците с 224 млн. лв. като "личен подарък за юбилея си, който празнува днес". По думите му в момента, в който се погасят задълженията на БДЖ, загубите в дружеството ще намалеят още повече. „След погасяване на задълженията капиталовата структура на предприятията ще стане нормална, защото към днешна дата имаме една недобра капиталова структура с 85% дълг и 15% собствен капитал“, поясни той.

Концесията на Летище София и дълговете на железниците

„Помощта от държавата не е краят на пътя, това е финалната права по отношение на спасяването на БДЖ“, смята Владимиров и допълни, че следват преговори с облигационерите. "Ще погасим задължението към бюджета, което също ни трупа много лихви. Догодина ще погасим малките задължения, които са останали“, коментира той.

Според Занчев ще бъде платен вторият облигационен заем, който е формиран през 2007 г. Остатъкът, който трябва да плати по него, е 150 млн. лв. По думите му лихвите за просрочие, които БДЖ плаща, са около 14 млн. лв. на година.

Владимиров очаква управляващите да изпълнят плана си за концесията на Летище София. На въпрос на Economic.bg дали има план Б - откъде другаде да дойдат пари за железниците, заместник-министърът на транспорта Велик Занчев заяви, че това е сценарият, по който работи правителството. Концесията ще стартира най-вероятно до края на септември и парите от нея ще бъдат ползвани за връщане на държавната помощ, която евентуално ще бъде отпусната като безлихвен заем на жп холдинга. „Дори и да бъде безлихвен заем, той ще бъде временен безлихвен заем, тъй като, знаете, концесията на летището ще стартира най-вероятно до края на септември и парите, които влязат от концесията на летището, ще бъдат ползвани за покриване на този така наречен безлихвен заем, ако се върви по тази схема. Така че тези 224 млн. лв. ще бъдат дадени безвъзмездно от държавата“, коментира темата Владимиров.

Дружеството има и други проблемни задължения в размер на 98 млн. лв., които днес бяха дискутирани. Те са главно към Националната компания железопътна инфраструктура (НКЖИ), като сумата е 78 млн. лв. Владимиров поясни, че те ще бъдат погасявани с капиталовия трансфер за следващата година, а друга част - с продажба на неоперативни активи. Останалите средства ще останат да седят в баланса на дружеството, което според Владимиров не е страшно, защото "по цял свят всяка една фирма има определен размер на задължения“ и допълни, че ако задълженията са на стойност 100-150 млн. лв., могат да бъдат управлявани.

21 проекта за развитие на БДЖ, ново дружество за ремонт

Развитието на БДЖ ще се случи с реализирането на 21 проекта. „Трябват ни повече инвестиции в дружеството от една страна. От друга страна - двете дружества да ползват ресурса, който генерират за собственото си развитие“, коментира Владимиров. Той обясни, че първият от тези 21 проекта е за погасяване на задълженията, а след това и закупуване на нови мотрисни влакове. Един от първите проекти е и оформяне на ново дружество, което ще бъде част от жп холдинга и ще обедини ресурсите на другите две по отношение на ремонта на влаковете.

„Така или иначе пътят пред нас е предначертан. В 2010 г. направихме първия план за преструктуриране, 2015 г. направихме още по-подробен план за преструктуриране. Сега на финалната права влизаме с тези 21 проекта, с които до края на мандата на това правителство, се надяваме железницата да изглежда по доста по-различен начин и да почне да гони европейските стандарти“, заяви Владимиров.

Модерни – онлайн билети, храна и напитки

Владимиров обяви, че бъдещите нови влакове ще бъдат модерни – ще може да се купуват храна и напитки по време на път. От ръководството предвиждат до края на септември на няколко гари да бъде внедрена новата билетна система, където няколко месеца ще бъде тествана, а от началото на 2019 г. да функционира пълноценно. Чрез новата система билети ще могат да се издават онлайн , както и на място от самите кондуктори. Скоро, в рамките на пет месеца, ще може да си купуваме билети и чрез ПОС терминали по гарите. Вече са сключени договори с пет банки, които ще предлагат услугата.

Подкрепи Economic.bg