Бира, дрехи и коли: Всичко в Германия поскъпва
Всяка втора промишлена фирма в най-голямата европейска икономика вече планира да повиши цените
Германските потребители са изправени пред покачване на цените на стоки от всякакъв характер, предава Reuters. Причината е, че все повече компании в най-голямата европейска икономика прехвърлят по-високите си производствени разходи върху клиентите. Случващото се е очаквана тенденция на фона на широкия недостиг на доставки и поскъпването на енергията за бизнеса.
Вдигането на цените на крайните продукти е начин фирмите да подобрят корпоративните маржове след шока от коронавируса. Това обаче може да навреди на разходите на домакинствата и в крайна сметка да удари вътрешното търсене, ако растежът на заплатите се забави.
В последното си проучване на бизнес настроенията, базираният в Мюнхен институт Ifo заяви, че всяка втора промишлена фирма в Германия вече планира да повиши цените.
Сигнали за поскъпване
Най-голямата пивоварна в Германия, Radeberger Group, заяви, че планира да повиши цените на бирата си следващата пролет на два етапа както за хотелиерството, така и за търговската мрежа на дребно. Компанията изтъква нарастващите разходи за комунални услуги, логистика и суровини.
Тези увеличения на разходите вече не могат да бъдат компенсирани чрез просто повишаване на ефективността“, каза говорител на Radeberger. „Затова се чувстваме принудени да прехвърлим тези експлозии на разходите с чувство за пропорция, поне частично, на нашите продажни цени“, каза говорителят.
Баровете, ресторантите и хотелите ще трябва да плащат повече за бира от 1 февруари нататък, докато търговците на напитки и супермаркетите ще се сблъскат с повишение на цените след 1 май.
Говорителят на Radeberger отказа да коментира информация в списанието за хранително-вкусовата промишленост Lebenmittel Zeitung, според която пивоварът очаква средно увеличение на цената до 6%.
Други големи пивоварни, включително Krombacher и Veltins, също обявиха планове за увеличаване на цените на бирата през пролетта.
В автомобилния сектор недостигът на микрочипове и други електронни компоненти увеличава производствените разходи, като спира производството и позволява на компании като BMW да предоставят по-малки отстъпки от обичайните.
Оскъдното предлагане и ограничената продукция означават, че производителите на автомобили ще ограничат офертите си както при продажбата на нови модели, така и когато препродават автомобили на лизинг.
BMW и Mercedes компенсират голяма част от загубения обем с по-добър продуктов микс и по-високи цени“, казват анализатори от Stifel Research в изследователска бележка.
Говорител на BMW заяви миналия месец, че пазарът на лизингови превозни средства се е развил по-благоприятно през годината, отколкото първоначално се очакваше.
Други местни компании, които планират да прехвърлят по-високите разходи за суровини и енергия на клиентите, включват производителя на Nivea Beiersdorf, производителя на мотокари Jungheinrich и специалиста по строителни материали HeidelbergCement.
Компанията за спортно облекло Puma също призна, че проблемите с веригата на доставки, усложнени от по-високите разходи за суровини, могат да доведат до по-високи цени през втората половина на 2022 г.
В краткосрочен план проблемите с веригата за доставки могат да доведат до празни рафтове на магазините преди коледния сезон, предупреди главният изпълнителен директор на Puma Борн Гълдън.
Ускоряване на инфлацията
Годишната потребителска инфлация в Германия се ускори през октомври за пореден месец, достигайки ново най-високо ниво от 1993 г. насам, показват предварителни данни на немската федерална статистика Destatis.
Инфлацията на потребителските цени, хармонизирана, за да бъде сравнима с другите страни от еврозоната, се ускори през октомври с безпрецедентен темп от 4.6% на годишна база. Това е най-високата хармонизирана инфлация в Германия от януари 1997 г., от когато започнаха да се калкулират данните за индекса HICP.
Като цяло за 2021 г. правителството очаква националната инфлация да достигне 3%, най-високата от близо три десетилетия, преди да се понижи до 2.2% през 2022 г. и 1.7% през 2023 г.
Благодарение на мерките за държавна помощ за смекчаване на последиците от пандемията, правителството се надява, че разполагаемият доход на потребителите ще нарасне с 2.5% тази година и 3.8% през следващата. Това може да помогне за стабилизиране на вътрешното търсене въпреки скока на цените. Много потребители обаче усещат необичайно високата инфлация, което подклажда съмненията, че поскъпването ще е временно.