ЦГМ за проблемите с новите билети в София: Нещата са в реда на нормалното
Засега не се предвижда връщане на едномесечните карти за една линия – въпреки острото и масово недоволство на граждани
От началото на годината в градския транспорт в София са в сила новите билети за време. Пускането им бе съпроводено от масови оплаквания и сигнали за проблеми, но от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) твърдят, че „нещата са в реда на нормалното“.
Нещата са в реда на нормалното, начинът и формата на валидиране не са непознати за тези, които ползват градския транспорт в столицата“, коментира изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев, цитиран от БТА.
Дилчев направи демонстрация за валидиране на новите превозни документи. Припомняме, че те са два вида и са електронни. Единият е досегашната пластика (Sofia City card, самата тя на цена 3 лв.), която се издаваше и на нея може да се зареждат годишната карта (365 лв.), едномесечната за всички линии (50 лв.) и дневната карта (4лв).
Другият документ (Ultralight Sofia City card) отново изглежда като добре познатата пластика, но не е толкова устойчив. Цената му е 0.80 лв. На него може да се зареждат билетите за време, съответно за 30 минути (1.60 лв.) и за 60 минути (2.20 лв.).
На различните карти може да се зарежда само от единия вид превозни документи – абонаментни или за време.
Пътниците може да плащат и директно с банкови карти. Опцията не е нова, но предвид това, че въпросните карти може да се закупуват само от пунктове на ЦГМ и метростанции, дебитните и кредитни такива се оказват по-удобен вариант за пътуване. В приложението MPASS също може да се закупуват превозните документи, но се оказва, че и с него има проблеми.
Директорът на ЦГМ коментира, че „изключително популярно сред пътниците е заплащането с банкова карта“ и че регистрираните покупки на билети по този начин достигат около един милион месечно. Най-използвани абонаменти карти за градския транспорт през миналата година са били годишната и месечната, посочи той и изрази надежда хората да се ориентират все повече към дългосрочните опции.
За тези, които нямат близки пунктове за закупуване на документите и които не желаят да плащат с банкова карта или да използват въпросното приложение, единственият начин да са редовни пътници е да си закупят билет от 2 лв. от шофьора на превозно средство (по-рано 1.60 лв.). Освен, че е по-скъп, той не важи и за прекачване в друго превозно средство.
Ако случайно даден валидатор в превозното средство не работи, отивате на следващия и допирате своята карта, банкова карта или смарт устройство. Ако по някаква причина, макар и рядко, в някое превозно средство цялата система не работи, контрольорът, когато се качи, регистрира това нещо, подава необходимия сигнал и проверка в това превозно средство не се извършва“, каза Дилчев в отговор на въпрос какво би се случило, ако устройствата за валидиране не са в изправност.
Ако документите не са валидирани, глобата е 3 лв. Тук е моментът да споменем, че електронните карти се валидират в горната част на валидаторите, а хартиеният билет, продаван от шофьорите – в долната част. В четвъртък ЦГМ пусна клип, в който се обяснява, че билетът трябва да се държи под наклон, за да бъде отчетен от машината.
Остра критика от страна на гражданите има най-вече срещу отпадането на месечните карти за една линия. Ползвателите им сега са принудени да плащат повече, за да използват транспорта в София. По този повод вече дори тече петиция с искане за връщането им. Засега обаче от ЦГМ не дават такива индикации.
Картата за една линия не фигурира никъде в Европа. Разбирам навиците на хората, но се надявам с превозните документи, които имаме, с начините на разплащане, които се предлагат, поетапно и това да бъде преодоляно. Градският транспорт е една интегрирана система, ние не работим за една линия, не плащаме за една линия, не плащаме за един трамвай. Идеята е така да направим, че всички заедно да ползваме повече градски транспорт и да ходим пеша в София и да не ползваме автомобили“, заяви ръководителят на ЦГМ.
Дилчев коментира, че през последната година финансовата ситуация в сектора е била тежка за ЦГМ,
но ние не поставяме на първо място парите“, подчерта той.
Идеята на тази тарифна политика е да привлече повече хора в градския транспорт. Това означава по-чист град, по-освободен град от автомобилите и като вторичен ефект – повече проходи за системата за транспорта в столицата, обясни директорът на ЦГМ.
Проблемите
На този фон граждани съобщават за проблеми с приложението Mpass. Мая Гиндева в социалната мрежа Facebook алармира, че при зареждането на билет в приложението времето е започнало да тече веднага след закупуването му, а не след момента на валидация, както по принцип би трябвало да бъде.
Адмирирам инициативата на Център за градска мобилност да се въведат билети на база време, с които може да сменяш няколко автобуса или метро, ако е необходимо. Но как си представят това да поработи, когато времето на билета се отчита от момента на закупуване, а не от маркиране в превозното средство, а автобусите се движат с нередовни разписания и повечето идват на 10-15 мин. (някои дори на повече)?“
Сега в приложението изрично е упоменато именно това. Съобщението обаче не фигурираше в предишните дни.
Друг потребител с името Иван Димов пък твърди, че билетите, закупени през Mpass, не могат да се валидират на валидаторите в метрото.
Веднага под поста на Гиндева, Деница Христова, ползваща виртуална карта на голяма компания, алармира, че е била таксувана 2 пъти за билет от 60 минути, въпреки че е трябвало да бъде таксувана за 2 билета по 30 мин. Така вместо да плати 3.20 лв. е платила 4.40 лв.