9 емблематични бизнеса, направили обрат от фалита
Те са любими на милиони и дори милиарди потребители
Компаниите в този списък са толкова големи, че са по същество всеки ги познава и дори ползва техните услуги и продукти. Но не винаги е било така.
И 9-те компании са имали много трудни моменти и са били на ръба на фалита, дори отвъд.
Те обаче успяват да се спасят и да станат по-успешни от всякога.
Вижте подреждането, направено от „Бизнесинсайдър”:
Marvel
Преди за започне да трупа милиарди в боксофиса, Marvel има сериозни неприятности. За щастие феновете на комиксите продължиха да се тълпят в кината и помогнаха на компанията да се възстанови.
Днес Marvel и Marvel Studios са отговорни за много от най-бруталните филми на всички времена. Най-новото попълнение към Marvel Cinematic Universe, "Avengers: Endgame", разби рекордите.
Но през 90-те години издателят на комикси е в затруднение. Цените на акциите се понижават и компанията трупа огромни дългове, според Den of Geek. За да се опита да повиши приходите, Marvel продава правата на много от своите емблематични герои, като X-Men, Blade и Spider-Man. Така че дори докато се правят тези филми, студиото не взема голямата част от печалбите.
Така е до 2008 г., обаче, когато се появява "Iron Man" с участието на Робърт Дауни младши и от тогава започва успешен период с 22 филма, който продължава вече 11 години.
Converse
Кецовете на Converse са тотален хит през 70-те и 80-те години, но излизат от мода за много хора през 90-те и началото на новия век. Компанията е отчела 205 млн. долара приходи през 2002 г. – което е доста слаб резултат. През 2001 г. едва се отървава от фалита. Въпреки това, Nike вижда потенциал в марката - а именно, че с бърз ребранд хората ще искат отново Converse. След съвместна работа с дизайнери като Джон Варватос, компанията се развива отново отлично и Converse отново са едни от най-често срещаните маратонки в САЩ, а и не само.
Netflix
През 2019 г. Netflix е лидер в стрийминг услугите и съдържанието, вариращо от комедии през драми до филми и детски програми. Лесно е да забравите, че историята на компанията невинаги е била идеална.
Първоначално Netflix стартира като DVD услуга за поръчки по пощата през 1998 година. Малко повече от десетилетие по-късно услугата ставав онлайн стрийминг. Според Quartz, Netflix - срещу по-добра преценка - е решила да отделя DVD абонаментите и абонаментите за стрийминг и да повиши техните цени. Компанията реши да наименува DVD абонамента Qwikster. Така обаче тя загубила около 800 000 абонати веднага след обявяването на услугата през 2011 година.
След признанието на зрители и критика, което дойде с "House of Cards", Netflix започна да създава все по-оригинално съдържание и оттогава спечели множество награди Emmy, Golden Globe и дори Oscar. Плюс това, днес има повече абонати от всякога.
Apple
Когато Стив Джобс е отстранен от Apple през 80-те години, започва и низходящта спирала за компанията, включително серия от провали като Newton MessagePad, всъщност ноутпад, който струва над $700.
След като Джобс е възстановен като главен изпълнителен директор, Apple отново се връща към върха. Определящият момент (по онова време) идва с представянето на iMac, който не прилича на нищо друго на пазара и се предлага в пет различни цвята.
Други определящи моменти включват пускането на iPod, iTunes и iPhone. Apple стана първата компания, оценена на 1 трилион долара и на практика всеки има iPhone в джоба си.
Starbucks
Между 2008 и 2009 г. Starbucks затваря 900 магазина и уволнява 6700 служители. Десет години по-късно веригата отново е на върха.
Основният проблем на кафе-веригата е, черасте твърде бързо. Когато Хауърд Шулц се оттегля като изпълнителен директор и оперира като председател, веригата „излита” от 5000 магазина на 15 000. Акциите й спадат с 42%.
Шулц се завръща като главен изпълнителен директор през 2008 г. (когато веригата започва да закрива стотици магазини) и сега, 11 години по-късно, Starbucks отчита приходи от 6,3 млрд. долара. В момента тя има 16.8 милиона потребители на Starbucks Rewards.
Delta Airlines
Delta Airlines подава молба за защита от кредитори през 2005 г. Сега тя има втория по големина флот в света. През 2005 г. обаче авиокомпанията печели едва 86% от средния за индустрията доход на миля за седалка, според Forbes. Компанията подава молба за фалит, позовавайки се на повишаването на разходите за гориво, и използва това време за пълно преструктуриране и реконструкция, докато други авиокомпании бързо се продават или обединяват.
Delta излиза от несъстоятелност през 2007 г. и оттогава насам се развива. Сега тя има 879 самолета и е втора по този показател след American Airlines с 956.
Lego
Lego е основана през 1923 г. и оттогава е основна част от индустрията за играчки. Но в зората на хилядолетието компанията се сблъсква с проблеми. Въпреки че успява да си осигури рекламни сделки с мега-популярни франчайзи като "Хари Потър" и "Междузвездни войни", след като фурорът от филмите затихва, продажбите спадат. Но компанията продължава да произвежда същото количество запаси. Според Tweak Your Biz, Lego губи един милион долара на ден.
През 2004 г. е назначен нов главен изпълнителен директор през 2004 г., когато компанията е на ръба на фалита. Той незабавно прави промени, като намалява производството, спира някои продукти и затваря подразделението за компютърни игри.
В последните години "The Lego Movie" е един от най-обичаните и идва негово продължение, както и два филма "The Lego Batman Movie" и "The Lego Ninjago Movie".
Old Spice
С помощта на весели реклами, Old Spice отново е харесвана марка. Но преди това се смята, че нейните продукти са за баби и дядовци.
Спадът започва през 2008 г., когато компанията майка Procter and Gamble пуска нови продукти с хипермъжествени имена като "Червена зона" и "Висока издръжливост". Много млади хора обаче казват, че свързват аромата на марката с аромата на дядовците си.
Две години по-късно в ефира се появява емблематичната реклама "Old Spice Guy" с участието на Исая Мустафа, създавайки новата фраза "Аз съм на кон". Според Fast Company, продажбите са се увеличили с 55% след излъчването на рекламите.
General Motors
Компанията фалира и бе спасена през 2009 година. Само за 10 години тя прави пълен обрат.
GM е основана през 1908 г. и от години е автомобилен гигант в САЩ. През 80-те години цялата автомобилна индустрия в САЩ е изправена пред международна конкуренция, а от 1981 до 1990 г. пазарният дял на GM пада от половината на американския пазар до една трета.
GM изпада в несъстоятелност през 2009 г., след като поиска спасяване от Конгреса. Компанията беше преструктурирана и претърпя многобройни междинни изпълнителни директори, преди Мери Бара да стане първа жена изпълнителен директор на голям автомобилен производител през 2014 г. Под нейно ръководство фирмата се стабилизира и остава номер 1 в САЩ. Тя отчете по-високи от очакваните печалби през първото тримесечие на 2019 година.