„Хиполенд“ инвестира €10 млн. в собствен ритейл парк извън София и мисли за втори
Моловете загубиха част от блясъка си по време на пандемията и някои търговци вече се ориентират към алтернативния тип пространства
Бумът на ритейл парковете, който започна през 2021 г., ще продължава и през настоящата година. Това се потвърждава не само от прогнозите на анализаторите, но и от действията на търговците. Все повече компании се ориентират към такива пространства, а веригата за детски играчки „Хиполенд“ използва стратегически вълната и се зае с изграждането на собствени.
Ритейл парковете са привлекателни поради удобството на откритите пространства и достъпността им. Пандемията бе допълнителен фактор, който накара още повече инвеститори и търговци да мислят за тях като за добра алтернатива на моловете. Тези търговски пространства бяха пощадени от строгите COVID мерки именно заради условията и голяма им площ.
Към края на 2021 г. общият обем площи в търговски паркове е 237 хил. кв.м., концентрирана в 25 проекта, сочат данните от последния доклад на Colliers. Във фаза на изграждане са около 58 хил. кв.м. или 9 проекта, а отварянето им е планирано за следващите 1-2 години.
Още един играч
На картата на ритейл парковете ще се появи нов играч съвсем скоро. Веригата хипермаркети за детски и бебешки стоки „Хиполенд“ навлиза с два собствени проекта. Местоположението на първия ще е извън София, а планираната инвестиция е на стойност 10 млн. евро.
Всеки ритейл парк е сериозна инвестиция за нас. Ще разчитаме на банково кредитиране за част от сумата, както и собствено самоучастие, каквито са условията на банките. В момента едно от сравнително лесните неща в бизнеса е осигуряването на финансиране поради свръхликвидността на всички банки“, коментира за economic.bg основателят и изпълнителен директор на „Хиполенд“ Мариан Колев, който е и член на УС на Сдружение за модерна търговия.
Колев се надява ритейл паркът да отвори врати в средата на 2023 г. На базата на това колко успешно оперира първият ще се прецени кога да започне изграждането и на втория. При избора на партньори „Хиполенд“ ще заложи на такива, които вече са спечелили доверието на клиентите.
Това, че наша инвестиционна фирма ще изгражда ритейл парковете, ще ни позволи да избираме партньорите си, но не само на принципа кой ще даде повече, а по-скоро ще разчитаме на това да се приближим към правилния микс на взаимнодопълващи се ритейлъри, които ще стоят добре в един такъв общ парк“, обясни концепцията Колев.
Изпълнителният директор на „Хиполенд“ посочва, че пандемията е дала своя отпечатък върху бизнеса, като спадовете в оборотите в различните периоди са между 10-35%. Онлайн търговията компенсира, но не напълно. Резкият скок на цената на тока е бил неочаквано събитие за много от търговците.
В такива момента се вижда кой може да удържи. Когато бизнес климатът е приятен, всички са добре и печелят, но за съжаление, няма ситуация само с ароматни рози, те вървят заедно с бодлите.“
Идва ли „залезът“ на моловете?
Като член на УС на Сдружение за модерна търговия Колев не смята, че за моловете ще дойдат трудни години заради експанзията на ритейл парковете. Ситуацията за тях ще се усложни особено видимо в по-малките градове. „Ще има разместване на пластовете, въпреки че никой още не може да каже какъв процент от клиентите на моловете ще се пренасочат към ритейл парковете“, коментира Колев.
Той отбелязва, че клиентите на двата вида търговски площи са различни. Хората, които посещават моловете, комбинират преживяване с пазаруване, защото може да гледат кино или да хапнат. Клиентите в ритейл парковете са потребители, които са взели предварително решение какво искат да купят.
Тези потребители искат пазаруването да се случва бързо и лесно. Те спират на паркинга, обхождат набързо магазините и се прибират. В моловете има известно изчакване за влизане и излизане в паркинга, особено в по-натоварени дни“, обяснява Колев.
Наематели и дейности
Нарастващите цени на строителните материали се очаква да повлияят на завършването на проектите, забавяйки някои от тях в краткосрочен план. Това ще доведе до намаляване на предлагането, но не и до промени в наемните нива – през 2021 г. те варираха между 6 и 10 евро за кв. м./ месечно.
От Colliers прогнозират, че за да повишат конкурентоспособността си, инвеститорите ще разширят микса от наематели с представители на развлекателната индустрия като киносалони, ресторанти, обекти от типа “drive-thru“ и фитнес зали. Това ще спомогне за увеличаване на посещаемостта и времето за престой.
Наемателите варират в зависимост от площа на ритейл парка и местоположението му, сочи доклад на Colliers. Големите паркове представляват най-широко разгърнатата версия на формата и обикновено са разположени в покрайнините на регионалните градове. Тяхната отдаваема площ надхвърля 15 хил. кв.м. и предоставя голямо разнообразие от търговци. Такъв пример са Jumbo Plaza, Retail Park Veliko Търново, Retail Park Plovdiv и др.
Традиционните паркове са с отдаваема площ между 5 хил. и 14.999 кв.м. Този формат обикновено е предпочитана дестинация за хранителни стоки, за здраве и красота, за домашни любимци, за електротехника и др.
Малките паркове се намират в малки градове или жилищни райони на регионални градове с по-малко от 30 хил. жители. Често те са най-големите търговски обекти в тези райони. Малките търговски паркове позволяват на клиентите да пазаруват бързо, разположени са на главни пътища или в рамките на най-населените райони на града.