Инфлацията изстреля българския износ с 31% нагоре
Стойностният обем на продаваните навън нефтопродукти расте със стотици проценти
Износът на български стоки расте с все по-бързи темпове, дължащи се основно на галопиращата инфлация и по-малко на по-големите продадени обеми. Данните на националния статистически институт (НСИ) показват, че за първите два месеца на тази година фирмите са продали навън стоки за общо 12.87 млрд. лв., което е увеличение с 31% спрямо същия период на миналата година.
Темпът на нарастване е почти еднакъв при експорта в посока държавите от Европейския съюз (29.6%) и трети страни (33.9%). Все още 67% от стойностния обем на българския износ е в посока ЕС, което прави влиянието му към общия ръст много по-голямо.
Двуцифрените ръстове започнаха през април 2021 г., като тогава се дължаха на ниската база от април 2020 г., когато все още действаше първият и най-тежък локдаун в Европа. В последствие износът започна да бъде движен от възстановяването европейските икономики от COVID-кризата и високите цени, особено на енергоносителите.
По данни на НСИ в периода януари – февруари 2022 г. стойностният обем на износа на нефтопродукти от България за държави извън ЕС е скочил с близо 250% на годишна база. При мазнините и маслата от животински и растителен произход увеличението е със 176%. По-умерено – с между 25 и 33% – расте стойностният обем на износа на машини, оборудване и други разнообразни готови продукти.
Детайлните данни на националната статистика за Европейския съюз са само за януари, но и те показват, че огромните скокове са при нефтопродуктите (450%) и химичните вещества (58%), което е свързано с голямото им поскъпване.
Най-голям търговски партньор на България извън Европейския съюз остава Турция, закъдето са продадени стоки за 820 млн. лв. Данните все още не обхващат войната на Владимир Путин в Украйна, като според тях износът на България за Русия расте с 14% до 130 млн. лв.
Данните за ЕС, които са само за януари, показват, че Германия продължава да е най-големият пазар за български стоки. За два месеца там са продадени продукти за 961 млн. лв., или ръст от 8% на годишна база.