Експортът за ЕС се увеличава, но губим третите страни
Наблюдава се спад в експорта към страните извън ЕС
По данни на статистиката през последните
четири години износът неотменно нараства за страни от ЕС, но за сметка на
износа за трети страни през последните четири години. Това заяви председателят
на НСИ Сергей Цветарски по време на пресконференция.
Преди дни Националния статистически институт (НСИ) публикува данни, според които България е увеличила износа си за Египет, Израел, Индонезия и Япония през 2015 г. Динамика на експорта на стоки от България бележи неотклонен ръст от 2009 г. насам, като през 2015 г. достига 5,2 % или 45,5 млрд. лева.
Делът на изнасяните за държавите членки на ЕС стоки нараства от 62,4% до 63,9 % от общия износ през 2015 г. Основните страни-партньори от ЕС са Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция, Белгия. Те формират 69,1% от износа за държавите членки на ЕС.
През 2015 г. най-висок е ръстът на износа в сравнение с 2014 г. към страни с по-малки икономики – Люксембург, Кипър, Словения, Малта, Чехия. От друга страна държави, в които регистрираме спад на експорта са Ирландия и Финландия, както и за страни като Португалия, Белгия, Естония, Латвия, пише News. В периода 2009 – 2015 г. има трайна тенденция на ръст в износа за Италия, Литва, Холандия, Великобритания и Полша.
Основни страни-партньори в износа за трети страни, където делът на износа за тези страни намалява през последните години, но там традиционно имаме големи партньори – Турция, Китай, Сърбия, Руската федерация и бившата Югославска република Македония.
Цветарски коментира, че в пет от десетте страни, извън ЕС, се наблюдава спад. Това са Сингапур, Руската Федерация, Обединени арабски емирства,
Турция и Украйна.
Той посочи, че от страните, извън рамките на ЕС, се откроява Египет, където има увеличение от над 2 пъти на стойностния
обем на износа и вече е на седмо място по ръст на износа от трети
страни.
Към Индонезия и Израел – през последните пет години също износът се увеличава. Ръстът има и при износа за Япония, който през 2015 г. достига 41,7 % в сравнение с 2014 г.