Как Covid-19 набъзро проправи пътя за повече велоалеи
Все повече европейски градове залагат на планове, които да ограничат използването на градски транспорт

Снимка: Unsplash
Пандемията от коронавирус доведе до много промени, които дълго време изглеждаха невъзможни, и
една от тях сега е, че се отделя повече място на велосипедистите и пешеходците.
Разбира се, фактът, че по пътищата има значително по-малко трафик – главно защото много хора сега работят от вкъщи – помогна значително. Изведнъж, в период на криза, моторите и колелетата се превърнаха в идеалния вид транспорт и дори политиците започнаха да призовават хората да се качат на двуколесните си возила и да избегнат пренаселения обществен транспорт.
Бързи решения от Берлин
Пример за развитието на повече велоалеи идва от Берлин. Въпреки някои критики властите в града са решили да отделят допълнителни платна за колоездачите.
Само три дни бяха нужни на Феликс Вайсбрих от отдела за пътища и паркове в града да излезе с идеята за нови велоалеи и да я превърне в реалност. "Правилникът за движение по пътищата гласи, че ако има промяна в обема на трафика, можем да действаме бързо и да създадем нови, може би временни колоездачни платна. Не е необходимо да се минава през парламента", казва Вайсбрих.
Обикновено областните и общинските парламенти могат да обсъдят и да не се съгласят с идеята. Но сега бюрокрацията се прескача и държавните служители настояват мерките да се случват бързо. Вайсбрих дори е измислил термин за това: „пандемично устойчива инфраструктура“.
Новите велосипедни алеи все още са временни, съставени от червено-бели предупредителни линии, временни знаци и прегради. Те могат да бъдат премахнати веднага след преминаването на коронавирусната пандемия. Но повечето хора вярват, че са тук, за да останат.
Амбициозният план на Милано
В отговор на кризата с коронавируса Милано иска да въведе една от най-амбициозните схеми в Европа, преправяйки уличното пространство от автомобилите към колоезденето и пешеходците.
Северният италиански град и околният регион Ломбардия са сред най-замърсените в Европа и също така са особено силно засегнати от огнището на Covid-19.
В рамките на националното блокиране на движението задръстванията от автомобили са спаднали с 30-75%, и замърсяването на въздуха също. Градските власти се надяват да се справят с възобновяването на използването на автомобили, докато жителите се завръщат на работа, за да избегнат натоварения обществен транспорт.
Градът обяви, че 35 км улици ще бъдат трансформирани през лятото с бързо, експериментално разширено градско пространство за колоездене и разходки, за да се защитят жителите след премахването на ограниченията заради Covid-19.
Планът Strade Aperte включва временни велосипедни алеи, нови и разширени тротоари, ограничения на скоростта до 30 км/ч и приоритет за създаването на улици за пешеходци и велосипедисти.
Марко Гранели, заместник-кмет на Милано, каза: „Ние работихме с години за намаляване на употребата на автомобили. Ако всички карат кола, няма място за хората, няма място за придвижване, няма място за дейности извън магазините. Разбира се, ние искаме да отворим отново икономиката, но смятаме, че трябва да го правим на различна основа от преди“. И добавя, че Милано трябва да се преосмисли в новата ситуация.