Как Temu и Shein се изправят срещу гигантите в електронната търговия
Характеристика, движеща успеха на тези компании, е нивото на ефективност на техните алгоритми
Ако сте един от многото, които са изтеглили приложението Temu, ще знаете, че почти всичко може да бъде закупено с него. Можете да намерите дрехи, обувки, електроника и много други, като интересното е, че веднага ще забележите преобладаването на продукти на ниски цени. Често това е това, което привлича много хора към тяхната платформа, където те са съблазнени от огромната гама от артикули на много ниски цени.
Подобно на много популярната китайска модна платформа Shein, Temu доставя продукти директно от фабриката до клиента. Това спестява много разходи на универсалните магазини и логистиката, позволявайки им да ценят продуктите си много по-ниско от традиционните търговци на дребно.
Използване на изкуствен интелект за постигане на успех
Едно нещо, което може или не може да забележите, докато използвате приложението Temu, е, че неговите алгоритми ви профилират много бързо. Той запомня кои продукти разглеждате по-дълго от други, върху какво щракате и за кои артикули търсите допълнителна информация. За по-малко от половин час системата ви опознава и започва да ви показва все повече и повече продукти, които отговарят на вашия профил на търсене. Лесно е да се види как този поток от продукти, съобразени със сферата на интереси на всеки индивид, на много ниски цени, е привлекателен – дори пристрастяващ – за много хора.
В този смисъл алгоритмите, върху които е изграден Temu, са много подобни на тези, използвани от Shein и TikTok. В Shein (която сега е по-голяма от H&M и Zara по оборот) постоянно ви показват нови дрехи, които изкуственият интелект знае, че харесвате. Дрехите са практически проектирани да отговарят на вашия вкус. Shein също така няма проблем да произвежда дрехи в малки количества, така че получавате много силна форма на персонализация. Тяхното производство работи напълно обратно на това на класическа модна къща. При класическия процес дизайнер проектира дрехите, след което дрехите отиват в магазина, откъдето потребителят ги купува. В Shein се гледа върху какво кликват хората и добавят в пазарската си кошница и едва тогава се произвежда облеклото. Това означава, че данните и потребителят по същество решават какво се произвежда.
Характеристика, движеща успеха на тези три компании, е нивото на ефективност на техните алгоритми. За много кратко време всяка система ви опознава много добре и започва постоянно да ви захранва със съдържание, което е в рамките на вашите интереси. Резултатът, разбира се, е, че много хора също се пристрастяват към тези платформи и неизбежно тези компании ще бъдат подложени на тежка критика за своите методи.
Какво могат да научат другите компании?
Примамването на млади хора да се пристрастят към социална мрежа идеално ли е за тяхното бъдеще? Дали модни производители като Shein и Temu тласкат консуматорското общество в посока, която трябва да се опитваме да избягваме, ако искаме да запазим климата донякъде под контрол?
Каквото и да мислите за етиката зад тези компании, то трябва да се проучи какво можем да научим от тази технология, както и да вземем предвид нейното социално въздействие.
Основният фактор за успех на TikTok несъмнено е неговият интерфейс: той е бърз, лесен, забавен и информативен. Експерти определят, че именно това са характеристиките на интерфейса на бъдещето, но повечето от съществуващите технологии, които използваме ежедневно, нямат тези характеристики.
Помислете например за търсачката на Google. Когато въведете въпрос, получавате милиони връзки и трябва да търсите в тях отговора, който най-добре отговаря на вашите интереси. Разбира се, през годините Google намери начини да консолидира и приоритизира резултатите от търсенето, но дори сега резултатът остава дълъг списък от връзки. Същото се случва, ако търсите къща за закупуване или хотел за резервация; резултатът е безкраен списък от опции.
Ако трябва да сравните потребителските интерфейси на Google и TikTok днес, мисля, че това просто разкрива превъзходството на последния. Технологиите днес правят възможно създаването на бързи, лесни за използване, забавни и образователни интерфейси. В отговор на тенденцията, която движи успеха на Temu, Amazon сега също експериментира с интерфейс в стил TikTok като начин за представяне на продукти на своите клиенти. По подобен начин Spotify работи с AI DJ, който избира музика за потребителите и свързва селекциите, ако желаете“, коментира водещият световен експерт в областта на клиентското изживяване Стивън ван Белехем
Така че, независимо дали вашият бизнес е търговец на дребно, туристическа компания, доставчик на онлайн услуги или всъщност в почти всеки друг сектор, може би е време да обмислите възможностите да направите интерфейса си малко по-„TikTok“?