Как се справят българските работодатели по време на пандемията?
66% от служителите препоръчват своята компания като желано място за работа
В условията на здравната криза, която продължава да нанася удари върху икономиката, 66% от служителите препоръчват своята компания като желан работодател. Това е един от основните изводи от изследване на ManpowerGroup България.
Резултатите от проучването опровeргават твърденията, че по време на пандемията повечето работодатели са намалили заплатите и са отменили допълнителните бонуси на служителите си, както и че са ги пуснали в принудителен неплатен отпуск. Близо 51% от анкетираните работници споделят, че при тях не се е стигнало да отмяна на съществуващи придобивки, а над 61% казват, че заплатите им са запазени на нивата отпреди кризата. 17% от компаниите са пуснали персонала в неплатен отпуск.
Малко над 19% от анкетираните споделят, че работодателите им са намалили нивата на заплащане, но това се отнася за най-засегнатите от кризата сектори като „Туризъм и ресторантьорство”, „Търговия” и „Производство”, коментира Герасим Найденов, старши консултант „Пазарни проучвания”, ManpowerGroup България.
Найденов допълни, че за длъжностите и индустриите, в които продължава да има глад за квалифицирани кадри, например в сектора на информационните технологии, заплатите не са спирали да растат. 39% от запитаните очакват работодателите им да наемат допълнителен човешки ресурс поради увеличения обем на работа по време на пандемията, като тази нужда е най-осезаема в секторите „Информационни технологии”, „Здравеопазване и фармация” и „Транспорт и логистика”.
COVID-19 предизвика много промени на работното място, за да отговаря на всички противоепидемични изисквания. Близо половината от анкетираните служители одобряват мерките, които компаниите им са предприели в кризисната ситуация. Осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти се приема с най-много подкрепа – на 79% от анкетираните. 75 на сто приветстват възможността за работа от вкъщи и гъвкаво работно време (69%), както и програми за професионално развитие като консултации и обучения (50%).
„Недостигът на кадри и бързо променящите се бизнес нужди накараха много работодатели да разработят гъвкави стратегии за изграждане и позициониране на своя имидж като предпочитано място за работа,” допълни Мария Стоева, мениджър „Бизнес развитие”.