Кариера – от първото стъпало до върха
Служителите са градивен елемент на всяка компания и всяка компания има свой подход към професионалното изграждане на кадрите си
Когато започваш от нулата, може да стигнеш навсякъде, където поискаш. Но ключовото тук е да започнеш и да имаш ясна цел, вярна посока заедно с добър ориентир накъде и как вървиш. Добрата кариера не е подарък от съдбата, а е резултат от печелившата комбинация на талант, фокусирана работа, силен стремеж, добро планиране. Има и редица други съставки, които всеки сам добавя и дозира, тъй като общовалидна рецепта няма.
Със сигурност щастливите обстоятелства също помагат, но те обичат добре подготвените и смелите.
Фокусът ни сега е върху служителите, които са градивен елемент на всяка компания. Установено е, че тези, които заслужено стигат до ключови позиции в организацията, се нагърбват и успешно решават трудните задачи, които друг не иска да поеме или не може да се справи с тях. Те намират работещ подход и прилагат прозрения от други индустрии или ситуация. Имат точен компас за самата работата и за своята кариера, умеят да „чуват“ и да действат с добре премерена стъпка.
Със сигурност бизнес организациите силно ценят хората, които сами са си „отгледали“. Всеки си има свой път и свой връх, който да покори. А в кариерния маратон на неспирната трансформация успяват най-издръжливите и най-прозорливите.
Предлагаме гледна точка по темата от няколко компании:
Когато сам изграждаш кадрите си
В панагюрската компания „Асарел-Медет“ служители с над 40-годишен стаж работят наред със зрелостници от Професионалната гимназия
В спорта и бизнеса е важно да откриеш талантливите хора навреме. Но още по-важно е да успееш да ги задържиш и да развиеш техните силни страни. Това е в основата на корпоративния успех и стабилността на всяка компания. За лидера в родната минерално-суровинна индустрия „Асарел-Медет“ АД приемствеността е част от фирменото ДНК. В панагюрската компания можете да срещнете както служители с над 40 години трудов стаж, за които „Асарел“ е първото и единствено работно място, така и младежи, които довчера са чакали голямото междучасие, за да хапнат нещо на крак от училищната лавка.
Най-добрата формула
Инж. Николай Пелтеков - Снимка Асарел-Медет
„Oпитът ни през годините показва, че най-добрата формула е сами да изграждаме и развиваме кадрите си, така че всеки да получава шанс да се обучава и израства през различни позиции. И ако има способности, постига резултати и дава добър пример“, казва изпълнителният директор на „Асарел-Медет“ инж. Николай Пелтеков, който от 25 години е част от екипа на компанията и е преминал по всички стъпала на фирмената йерархия. Започнал е своето развитие като механошлосер и механик, бил е и началник на участък в рудник „Асарел“. След това ръководи цех „Ремонт Обогатителна фабрика“, направление „Ремонти“, и отдел „Инженеринг на ремонта“. През 2022 г. той става генерален директор на панагюрската минна компания, след като три години преди това е директор „Ремонтни дейности“. От 4 януари 2023 г. е изпълнителен директор, а за да се осигурят приемствеността и устойчивото развитие на компанията, инж. Пелтеков работи в тясно взаимодействие с досегашния изпълнителен директор инж. Делчо Николов, който е председател на Управителния съвет.
Приемственост
„За нас е много важна приемствеността - фирменото ноу-хау, знанието и традициите да се предават от едно поколение на следващото, което да надгражда и усъвършенства постигнатото“, добавя инж. Пелтеков. „Много от младите специалисти идват при нас чрез стажантската ни програма, която развиваме вече 20 години. Всеки пети от студентите остава на работа при нас и имаме хора на ръководни позиции, които са започнали като стажанти. Пионери сме при дуалното обучение и нашите наставници вече са обучили пет випуска абитуриенти в реална работна среда. Така младежите започват кариерното си развитие при нас още след гимназията, като нерядко продължават да учат задочно висше образование“, споделя опита на „Асарел-Медет“ изпълнителният директор на компанията.
Да решаваш нерешими задачи
Инж. Делчо Николов - Снимка Асарел-Медет
Председателят на Управителния съвет инж. Делчо Николов също познава дружеството като пръстите на едната си ръка. Става част от екипа на „Асарел-Медет” през 1980 г., като през годините израства като ръководител на участък, началник на рудник „Асарел”, ръководител на направлението за технологично развитие и директор „Производствено-технически дейности”. През 2011 г. става генерален директор на компанията, от 2014 г. е изпълнителен директор, а през 2017 г. е избран и за председател на Управителния съвет на „Асарел-Медет“. „Трябва да обичаш работата си и мястото, където работиш. През годините съм се сблъсквал с много трудности, но не съм се отчайвал и съм се борил. Продължаваш напред и постигаш резултати, а животът е така устроен, че когато си зает, не усещаш как минават годините. Работата в „Асарел-Медет“ ми даде възможност да участвам в големи проекти, да се сблъскам с на пръв поглед нерешими задачи. Даде ми много приятели и шанса всеки ден да уча нещо ново”, допълва инж. Николов.
Да намериш себе си
Инж. Иван Чолаков - Снимка Асарел-Медет
Изцяло асарелски кадър е и инж. Иван Чолаков – директор „Производствени дейности“ в компанията. Неговата майка Недялка Чолакова е един от първите геолози в рудник „Медет“ и именно нейните разкази събуждат любопитството на сина ѝ към тази наука. Първата му работа е като стругар в „Оптикоелектрон“, но разбира, че това не е неговата професия и се записва в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Започва в „Асарел“ веднага след дипломирането си през 1996 г. като замервач-отчетник в геоложкия отдел. После става хидрогеолог, специалист по минно планиране и ръководител на геолозите. Седем години и половина е началник на рудник „Асарел“, а след това поема производствената дирекция, която ръководи и до днес. Според него добрият ръководител трябва да е честен, компетентен и справедлив. Да дава личен пример и да не стои на едно място, а да се развива. Обича да препрочита стари консултантски изследвания за „Асарел“, които по онова време може да са били технически невъзможни или икономически неизгодни, но в днешната модерна ера да им е „дошло времето“. Какво се е променило в „Асарел“ от 1996 г. досега? „С машините израснахме много“, казва инж. Иван Чолаков, но допълва, че най-важни си остават хората – с тяхната всеотдайност, мотивация и лоялност към компанията.
Новата вълна
Цветан Кузманов - Снимка Асарел-Медет
Пет випуска младежи, завършили Професионалната гимназия в Панагюрище с дуална форма на обучение, вече са част от екипа на „Асарел-Медет“ и работят наравно с доскорошните си наставници. Един от тях е Цветан Кузманов – автомонтьор в Централна ремонтна база. Той е наследил не само трите имена, но и упоритостта да не се отказва при трудни задачи от дядо си, който преди години също е бил част от екипа на ЦРБ в „Асарел“. Още през първата си година като редови работник в панагюрската компания Цветан Кузманов е избран от колегите си в ремонтната база за „Най-добър в професията“. „Още от първия ден на дуалното обучение няколко момчета се откроиха и Цветан беше сред тях“, спомня си техник-механикът инж. Марин Брандийски. „На него може да се разчита за всичко, справя се с новите машини, има голямо желание за работа, любознателен е и никога не оставя задачите си недовършени“, допълва той. „Интересно ми е“, лаконично обобщава рецептата Цветан, минути след като е участвал в монтаж на двигателя на нов 130-тонен автосамосвал „БелАЗ“. Когато се връща към дуалното обучение, си припомня есето, което е написал при завършването на програмата. „Сбъдна се това, което си пожелах – исках да имам интересна и доходна работа и днес имам такава“, казва 23-годишният отличник в професията. Благодарен е, че са оценили труда и усилията, които полага. Признава, че прилича на дядо си Цветан Кузманов. Той бил работлив човек, който идвал с удоволствие на работа. Също като внука си днес.
Стажът, който отвежда в професията
„Инвестбанк“ вярва в успеха на младите, които избират да останат в България, и инвестира в амбициозни кадри, които нямат опит, но имат огромен потенциал
Сигурно мнозина си спомнят емблематичното детско предаване „Кой е по-по-най“, правейки асоциация с водещия бате Енчо, който питаше всяко хлапе „Ти какъв искаш да станеш като пораснеш?“. Вероятно много от професионалните мечти на децата са станали реалност, но навярно и немалка част от подрастващите са поели в съвсем различна посока. Просто животът понякога има други планове…
Изборът на професия е сложен и зависи от желание, възможности и умения. Някои хора намират своето призвание в ранен етап от живота си, същото важи и за компаниите, които понякога откриват подходящи кадри, преди те да завършат образованието си. Затова е много любопитно да обърнем поглед към онези, които компанията привлича, обучава, инвестира в тях и ги задържа, като им предлага възможности за растеж и солидна професионална реализация. Нека ви запознаем с двама от най-ярките представители, започнали от нулата и станали неразделна част от екипа на „Инвестбанк" АД.
От Гоце Делчев до централата на една финансова институция
Емел Капанък е само на 24 г. Започва стаж в банката година преди да се дипломира като бакалавър по счетоводство. Нейната страст са числата и сметките, но тъй като обявата е за стажант в дирекция „Продажби“, започва там. Почти година след това се открива позиция в областта на счетоводството. Мая Станчева, изпълнителен директор на банката, вече е видяла потенциала на Емел и й предлага да стане счетоводител в дирекция „Финанси“ на пълно работно време. Емел е стриктен, отговорен и компетентен служител със задълбочени познания. След прехвърлянето ѝ на постоянен трудов договор в съответното звено на Инвестбанк тя продължава да се развива и поема все повече отговорности и задачи. Колегите ѝ често се шегуват, че няма казус, който Емел не може да разреши – от неправилно осчетоводен служебен аванс, до забавени плащания по фактури или проблем със счетоводната програма. Когато Емел отсъства, това не остава незабелязано, а завръщането ѝ на работното място се превръща в очаквано събитие.
Да откриеш скрит талант
Най-голямо предизвикателство в отношенията с колегите идва от разликите във възрастта, особено във финансовия отдел. Но именно тук се крие чарът на това да откриеш скрит талант, да го обучиш и да му дадеш възможност да се развива. Има едно неписано правило, че в големите финансови институции се пробива трудно, особено когато нямаш опит и си на 20… Но именно младите хора носят вятъра на промяната и светът принадлежи на младите – те владеят технологиите, те имат енергията и силата да се борят за промените, а промените винаги са хубаво нещо.
Пътят напред
Емел Капанък е природен талант и гордост на родителите си. Връща се в родния дом всеки уикенд, заедно със своя съпруг, с когото са заедно от няколко години. През лятото на 2023 г. вдигнаха сватба. След време младата жена се вижда като главен счетоводител, а след това – като ръководител на отдел. Нейната история е пример за възможностите пред младите хора в големите финансови институции.
Михаил Михайлов и Емел Капанък - Снимка Инвестбанк
От просто Мишо през Майкъл и Мигел до Супер Мишо
Михаил Михайлов е на 25 г. и е от Велико Търново. Занимава се с продажби от 3-годишен. Бил е верен помощник на дядо си, с когато са продавали плодове и зеленчуци, собствено производство, из пазарите на Старопрестолния град. „Дядо ме ползваше доста успешно за маркетингови цели, рецитирах стихотворения и понеже бях сладко дете, привличах много клиенти“, признава Мишо.
Досегът му с корпоративния свят става при завършването на гимназията. Тъй като Михаил е пълен отличник, той получава от тогавашния директор на финансовия център на Инвестбанк във Велико Търново награда, която му отворя врати за 3-месечен стаж в централата на банката. Преди да поеме това предизвикателство обаче, Мишо е поел ангажимент да работи на морето и не може с лека ръка да се отметне. После заминава на бригада в САЩ.
Стажът в банката няма да избяга
За 4 месеца в Америка Михаил придобива ценен опит и се откроява сред останалите. Той и приятелката му са единствените българи, избрали Юта за бригада. Мишо е трябвало да бъде касиер в магазин за строителни материали, но го назначават като продавач-консултант заради неговия отличен английски. „Разговарях с клиентите и след като бях опознал в детайли продуктите, които продавахме, можех да им предлагам най-адекватното за тях решение“, разказва Мишо. Американците много трудно произнасяли името му, затова започнал да се представя като Майкъл. Малко след това започнал работа като готвач в мексиканска верига за хранене: „Работата там беше предизвикателство, защото колегите ми говореха предимно испански, но пък българите се вписвахме много добре в тази обстановка. Наложи се пак да се прекръстя, този път на Мигел“.
На точното място
Пътят му в Инвестбанк започва през есента на 2017 г. в дирекция „Операции“. Изкарва там цели три години, докато учи „Финанси“ в УНСС. През 2020 г. се прехвърля в дирекция „Продажби“, където продължава да бъде стажант, докато не завършва бакалавърската си степен. Мая Станчева, изпълнителен директор на финансовата институция, е успяла да види сериозния потенциал и на Мишо и му предлага да бъде назначен като експерт на пълно работно време. През 2021 г. става мениджър продажби, а през 2023 г. вече е старши мениджър „Продажби и управление на ESG“. Междувременно той не спира да учи, изкарва множество курсове и обучения, но става и магистър по „Международно банкиране и финансови пазари“.
Искрено и лично
Интересите на Михаил Михайлов се простират и отвъд продажбите на банкови продукти. Той е запален колекционер на монети и живо се вълнува от инвестиции на фондовата борса. Вече е разбрал, че добрият екип е съвкупност от уменията и възможностите на всички, убедил се е, че най-добре се учи, когато имаш възможност да работиш с професионалисти. Колегите му казват, че Мишо не е просто Мишо, а Супер Мишо, защото винаги е готов да помогне, работи усърдно и отговорно и на него винаги може да се разчита.
Като българска банка „Инвестбанк“ АД вярва в успеха на младите хора, които избират да останат в България, и не спира да инвестира в амбициозни бъдещи специалисти с позитивна нагласа и потенциал за усъвършенстване. Именно това е заложено в Стажантската програма на банката, която се развива и надгражда постоянно. В този динамично променящ се свят, в който технологиите вече са неразривна част от ежедневието ни, откриването и задържането на таланти е от решаващо значение за растежа и развитието на една компания. Емел и Михаил са ярък пример за това, че си струва да се инвестира в кадри, които нямат опит, но имат огромен потенциал.
Миглена Узунова-Цекова: Талантите търсят развитие
Отговорността за изграждането на професионални умения е индивидуална, но добрият работодател насърчава този процес
Снимка: Лилия Йотова
Миглена Узунова-Цекова е старши директор „Човешки ресурси“ и член на Лидерския екип на А1 България. Тя има над 20 години опит в сферата на управлението на човешките ресурси, като от 2002 г. е част от HR екипа на А1. От юни 2016 г. е старши директор и член на Лидерския екип на А1. В настоящата си роля отговаря на стратегическо ниво за политиката на компанията в управлението на хора – организационен дизайн, привличане и развитие на таланти, ангажираност и благополучие на служителите, както и за всички оперативни HR дейности. Тя е магистър по английска филология и бизнес администрация, има редица специализации по управление на хора в български и международни университети.
В динамичната промяна на технологиите какво предизвикателство е управлението на хората във всяка технологична компания, в частност А1 България?
Предизвикателствата днес се определят от три ключови фактора – бизнес средата, пазара на труда и ускорените темпове на дигитализация. А1 надгражда непрекъснато сферата си на дейност, навлязохме в нов пазар - на ICT и IoT решения за бизнеса, и вече сме най-големият системен интегратор в страната. Това допълнително разшири многообразието от професионални области, в които се развиват нашите служители. Същевременно от години вече сме в ситуация „пазар на кандидата“, което повишава изискванията към работодателите, и конкуренцията между тях. Важна роля играе и взаимодействието между различните поколения на пазара на труда и отношението им към дигитализацията. Все повече наблюдаваме тенденциите младите хора да са по-мобилни, необходими са много повече усилия от страна на работодателите, за да се спечели тяхната лоялност и ангажираност.
Каква за А1 България е ролята на стажантските програми?
Важна е не само за нас като работодател, но вярвам, че има огромно значение и за всеки от младите хора и успешното им навлизане в реалната бизнес среда. Затова сме превърнали подкрепата на кариерния старт на младите хора в съществена част от работата си. Провеждаме и непрекъснато надграждаме стажантската програма вече близо 20 години, развиваме и много други младежки инициативи, сред които е А1 Лятна академия. Предлагаме възможности за практикантски програми, участваме в „Мениджър за един ден“ и много други.
Какви са предимствата и недостатъците да се наемат хора от ден първи в тяхната кариера?
От гледна точка на работодател предимствата да се наемат хора в началото на професионалния им път са многобройни. Динамиката в бизнеса днес цени свежите идеи, новите умения, които т. нар. Digital Natives могат да внесат в организацията. Необходимо е те да придобият много практически познания, за което ги подпомагаме с менторската ни програма.
Когато служителите понатрупат опит, идва въпросът как да задържим способните? Вие какво препоръчвате, кои практически решения от вашия опит дават позитивен резултат?
Практиката показва, че признанието на постиженията и възможностите за развитие са ключови за задържане на топ талантите. Като практически пример бих посочила нашата програма StepUP, с която насърчаваме колегите да се развиват, включително и чрез промяна на професионалната област. За изминалата година над 30% от отворените позиции са заети от вътрешни кандидати - наши служители, които правят кариерна стъпка в компанията.
Навярно и в А1 има хора, започнали от стартова позиция Какво се откроява сред добрите примери и колко най-високо е достигнал такъв служител?
В А1 работят колеги, които са преминали през различни позиции в компанията през годините. Това е още едно потвърждение, че сме един от най-добрите работодатели в страната и създаваме среда, в която хората могат да се развиват. Освен амбицията, желанието за надграждане на знанията и уменията, общото между всички тях са и споделените ценности. Има много примери за колеги, започнали професионалния си път в кол центъра, в магазин, или като младши инженер, и благодарение на своята воля и лидерски качества, са се развили до мениджърски позиции в своята област.
Дългогодишен служител на една компания, например на A1 България – как гледате на това днес?
Според мен дългогодишната работа показва лоялност и ангажираност към компанията. Ако човек има желание да се развива, да учи нови неща, да работи по различни и все по-комплексни проекти, то добрите работодатели дават възможности за реализация на стремежите. Аз самата съм част от компанията от 2002 г. и съм преминала през няколко ръководни позиции до настоящата си роля. През тези години HR функцията се разви значително и в много повече направления.
Говори се как с развитието на технологиите, особено с появата на изкуствения интелект (ИИ), хората ще стават излишни. В цялостния процес на развитието на А1 България очертава ли се тенденция за свиване на необходимия брой служители?
Дигитализацията носи огромни преимущества и е част от мисията, която си поставяме като компания. Навлизането на изкуствения интелект ни дават добри инструменти, с които да облекчим работата, като „делегираме“ по-монотонните дейности на ИИ, така че с колегите да имаме повече свободен ресурс за нови задачи. Вярвам, че автоматизирането на дейностите няма да направи хората излишни, а ще им даде време да се фокусират върху нови задачи, да мислят на по-високо, стратегическо ниво. Това е естествен процес, който дори ще създаде много нови професии и работни места. Важното в случая е хората да са готови и да полагат усилия да надграждат уменията си, така че да са в крак с новите тенденции.
Как през вашия поглед изглежда пазарът на труда в България в близките 5 години – какви умения ще се търсят и как ще се изграждат такива професионалисти?
Качествата, които се ценят високо днес, независимо от професионалната област, са адаптивността, волята за непрекъснато учене и надграждане на знанията, добрите социални умения. Много е важно хората, които се присъединяват към организацията, да споделят сходни ценности. По отношение на професиите, мисля че все по-голямо ще бъде търсенето за хора с компетенции в сферата на ICT и IoT технологиите, киберсигурността, анализите на данни и т. н. Вярвам, че отговорността за изграждането на професионални умения е индивидуална, но ролята на работодателя е да насърчава и подкрепя хората да се развиват.