Най-големият транспортен концерн в света очаква 25% спад на търговията
Пандемията от коронавируса не попречи на Maersk да постигне ръст на оперативната печалба
Датският транспортен концерн A. P. Moller-Maersk, най-големият в света за морски превози, сподели, че продължаващата пандемия от коронавируса ще доведе до намаляване на обема на търговията с цели 25% през настоящето тримесечие, пише Bloomberg.
Мрачните прогнози на компанията припомнят предупреждението на Световната търговска организация (СТО) от миналия месец. Тогава нейни представители споделиха, че пандемията може да доведе до най-лошия срив в международните търговски потоци след Втората световна война.
„COVID-19 вече оказа значително влияние върху нивото на активността“, коментира базираната в Копенхаген Maersk. Компанията очаква глобалният пазар на контейнери да се свие през 2020 г., като за сравнение предишната прогноза беше за ръст между 1% и 3%.
При отварянето на пазарите акциите на концерна спаднаха с около 5%. Пазарната стойност на Maersk е намаляла с над 30% тази година до около 17.06 млрд. евро. Търговецът сподели, че световната търговия с контейнери е спаднала с 4.7% за първото тримесечие, като пандемията е нанесла удар не само върху веригата за доставки, но и върху търсенето.
„COVID-19 и последвалото го блокиране на цели държави доведоха до сериозен спад в производството и търсенето в цял свят“, отбелязват от компанията и допълват: „Докато някои страни бавно започват да се отварят, други все още са далеч от това“.
Сорен Скоу, главен изпълнителен директор на Maersk, обаче има оптимистична нагласа за бъдещето и очаква бързо възстановяване на пазара. „Вярвам, че в момента сме на дъното и вероятно ще останем тук известно време. Но през третото и четвъртото тримесечие ще започнем да наблюдаваме U-образно възстановяване", коментира той.
Въпреки пандемията от коронавируса Maersk успя да постигне
ръст на оперативната си печалба. За първото тримесечие тя възлиза на 1.4 млрд. евро, като за сравнение за изминалия
период е била 1.29 млрд. евро.
„Преди избухването на пандемията прогнозата за (годишна) оперативна печалба беше 5.08
млрд. евро. Очаквам второто тримесечие да приключи под същия натиск на глобална
несигурност“, коментира Пер Хансен, инвестиционен икономист в Nordnet. Приходите на Maersk са се увеличили леко до 8.83 млрд. евро, което е по-добър
резултат от очакванията на анализаторите за 8.61 млрд. евро.
Глобалните вериги за доставки са нарушени, защото производителите са преустановили дейността си, а потребителите са принудени да не напускат домовете си, което вреди на търсенето. В резултат на това индустрията трябва да намали активността си и да пусне котвите на 13% от корабите си в световен мащаб, сочат данни, събрани от Alphaliner.