Магистрала „Хемус“ ще поскъпне с 30%
Последният лот от магистралата Русе - Велико Търново ще струва над 1.5 млрд. лв., прогнозира регионалният министър Андрей Цеков
Индексацията на магистрала „Хемус“, която се строи по порочните инхаус договори, сключени с държавното „Автомагистрали“ по времето на ГЕРБ, ще мине с гласуването на бюджета за 2024 г. По предварителни оценки на Министерство на регионалното развитие (МРРБ) поскъпването ще е в рамките на 30%, коментира ресорният министър Андрей Цеков в интервю за BTV. Той обаче не спомена точна сума, въпреки че бе попитан.
Той още веднъж припомни, че строителните фирми, на които са превъзложени дейностите, претендират за неактуалност на цените. И допълни, че личното му наблюдение върху цените на желязото и бетона потвърждават констатациите им.
Разковничето е Народното събрание да приеме изменение със Закона за бюджета, което да позволи актуализация.“
Припомняме, че в проектобюджета за магистралата има заделени над 233.6 млн. лв. Дали обаче цялата сума ще отиде за индексация, все още не е ясно. За последните 4 години магистралата глътна над 1.4 млрд. лв. Освен това при кабинета „Петков“ вътрешният министър Бойко Рашков разкри, че парите, дадени за строежа на лот 5, са изнесени в чували или са отишли за строителството на скъпи хотели.
По договор първите три участъка, които са в процес на строителство, трябва да са готови догодина. Цеков обаче заяви, че заради липсата на индексация има забавяне. По думите му строителството може да напредне значително догодина, ако се приеме поскъпването, но няма да бъде изцяло завършено. Изпълнението на участък 1 може да стигне 76%, на участък 2 – до 70%, а на участък 3 – до 40%.
Биха могли до края на следващата година тези участъци да бъдат съществено напреднали.“
„Струма“ през Кресна
Министърът заяви, че скоро ще бъде обявена поръчка за избор на трасе извън дефилето в посока от Гърция към България. По думите му в обратната посока – от България към Гърция – вече е ясно, че ще се строи извън Кресненския пролом, има сключен договор и до 2029 г. участъкът трябва да е готов.
Най-вероятно министърът говори за договорите, които бяха сключени по време на служебния кабинет тихомълком. Идеята бе да се построи само обхода на Кресна по тях, но от думите на Цеков сега се разбира, че по тях ще се строи и едно от трасетата на магистралата.
Според него, това, което може да забави проекта, е да се откажем от сега избрания вариант и да не започне да се строи източният обход, по който ще минава трафикът от Гърция към София. Ако се върви към избор на изцяло ново трасе, това би забавило строителството между 3 и 5 години.
При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източното трасе трябва да започне да се строи. Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на Европейската комисия и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.
Прескъпата магистрала между Русе и Велико Търново
През уикенда Цеков и премиерът Николай Денков направиха първа копка на прескъпата магистрала Русе – Велико Търново. Строителството ѝ започна с първите 7.8 километра край Ценово.
Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка.“
Цеков припомни, че първите два лота с обща дължина от 76 километра ще струват почти 1.5 млрд. лв., или около 20 млн. лв. на километър.
Цялата магистрала обаче ще излезе още по-скъпа. Министърът заяви, че догодина ще стартира обществена поръчка и за строителството на последния, трети лот – от Бяла до Велико Търново – с дължина около 56 километра. По думите му прогнозата е участъкът да струва над 1.5 млрд. лв. Това на практика означава, че той ще е дори по-скъп от първите два. По груби сметки километър от него ще струва над 26.7 млн. лв.
Едва след като се избере изпълнител, ще се знае цената. Прогнозата е за над 1.5 млрд. лв.“
Министърът заяви, че магистралата трябва да бъде продължена и да стигне до „Маказа“. През 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до магистрала „Марица“.
Той посочи, че е ще се проведе анкета за името на новата магистрала, като припомни, че едно от обсъжданите предложения за име на магистралата е „Янтра“.