Украинската „Мечта“: най-големият самолет в света е разрушен
Възстановяването му би струвало над 3 млрд. долара
Най-големият самолет в света – Антонов АН-225 – бе унищожен по време на руската инвазия в Украйна, съобщава CNN, позовавайки се на информация от украинските власти. Новината предизвика тревога и тъга в авиационния свят, за който самолетът има историческа символика.
Огромният аероплан на име „Мрия“ – или в превод от украински „Мечта“ – се е намирал на летище близо до Киев, където е бил атакуван от „руски окупатори", съобщиха украинските власти и обещаха, че ще построят самолета наново.
Русия може да е унищожила нашата „Мрия“. Но те никога няма да могат да унищожат нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава. Ние ще победим!“ написа украинският външен министър Дмитро Кулеба в Twitter.
До момента няма независимо потвърждение за унищожаването на самолета. В туит от компанията „Антонов“ се казва, че не може да потвърди какво е „техническото състояние“ на машината, докато не бъде обследван от експерти.
Украинската държавна отбранителна компания „Укроборонпром“, която управлява „Антонов“, в неделя излезе с изявление, в което се казва, че самолетът е бил унищожен, но ще настоява да бъде възстановен за сметка на Русия. Според собствените ѝ изчисления това ще струва около 3 млрд. долара.
Възстановяването ще струва над 3 млрд. долара и ще отнеме повече от пет години“, се казва в изявлението. „Нашата задача е да гарантираме, че тези разходи се покриват от Руската федерация, която е причинила умишлени щети на авиацията на Украйна и сектора на въздушните товари.“
В следващо изявление компанията съобщава, че на 24 февруари самолетът е бил на земя близо до Киев и му е била извършвана поддръжка. Според директора на авиокомпания „Антонов“ единият от двигателите е бил свален за ремонт и самолетът не е успял да излети този ден, въпреки че са били дадени съответните команди, се казва в съобщението.
Руските сили твърдят, че в петък са превзели летище Гостомел, където се е намирал Ан-225. Екип на CNN стана свидетел на заемане на позиции от руски въздушнодесантни войски.
Сателитни снимки от Maxar Technologies показват значителни щети на част от хангара, в който се намира АН-225. Междувременно системата на НАСА разкрива множество пожари на летището, включително в същата тази постройка. Пожарът в хангара е бил забелязан в 11:13 ч. в неделя, по данните от редица спътници на NOAA и NASA. Не е ясно дали снимките от летището показват тлеещи пожари или експлозии от военни удари.
За какво е бил използван самолетът досега?
Самолетът е бил действащ повече от 30 години още от времето на Съветския съюз.
АН-225 понякога е бил използван за подпомагане на въздушния транспорт по време на кризи в други страни. След земетресението в Хаити през 2010 г. с него са доставени помощи на съседната Доминиканска република. През първите дни на пандемията от COVID той е послужи за транспортиране на медицински консумативи до засегнатите райони.
Популярността му в света на авиацията е толкова голяма, че често хора се събират, за да наблюдават въздушните му маневри. Мнозина изразиха възмущението си в социалните мрежи от новината за разрушаването му.
„Мрия“ – Винаги ще те помнят!“ написа авиационният блогър Сам Чуй в Twitter.
И до днес „Мрия“ остава най-тежкият самолет, създаван някога. Задвижван от шест турбовентилаторни двигателя, той има максимално тегло на полезен товар от 250 тона. Може да се похвали и с най-големия размах на крилата от всички самолети в експлоатация.
Как е бил създаден?
Само един брой Ан-225 е построен от базираната в Киев компания „Антонов“, която стои зад проекта. Първият му полет е през 1988 г. и оттогава е в експлоатация. Започнало е строителство и на втори подобен летателен апарат, но така и не е завършено.
Историята на Ан-225 започва през 60-те и 70-те години на миналия век, когато Съветският съюз се включва в състезание за космоса със Съединените щати.
В края на 70-те години на миналия век възниква необходимостта от транспортиране на големи и тежки товари до космодрума Байконур. Това е обширният космодрум в пустините на Казахстан, който бе стартовата площадка за пионерското космическо пътуване на Юрий Гагарин от 1961 г.
До там е трябвало да бъде пренесен космическият кораб Буран – отговорът на Съветския съюз на космическата совалка на НАСА. Тъй като тогава няма самолети, които да могат да превозват такъв огромен товар, на фирма „Антонов“ е наредено да разработи такъв.