Международните конфликти извадиха наяве големите проблеми на българския туризъм
Липса на маркетинг, лош продукт и некачествена инфраструктура – са изтъкнати като основни проблеми на сектора
Липса на маркетинг, некачествена инфраструктура и лош имидж на продукта. Това са част от проблемите на българския туризъм, които „излязоха на светло“ на фона на международните конфликти, COVID и оттеглянето на ключови пазари, като Израел, Украйна и Русия.
Това са изводите, до които достигнаха Франк Кванте, изпълнителен директор на Fraport Bulgaria (оператор на летищата във Варна и Бургас) и Хуан-Рамон Матас Себастия, оперативен директор на SOF Connect (оператор на Летище София), които взеха участие в осмото издание на "Хотелския форум" 2023.
За разлика от Летище София, където трафикът се е възстановил почти на 100% спрямо 2019 г., морските аеропорти все още изпитват затруднения и страдат от късия сезон и всички придружаващи фактори.
Ние достигнахме 75% възстановяване. Това със сигурност не е добре и Черноморието страда. Сезонът става все по-кратък и това не е добре нито за нас, като работодател на около 600 души, нито за цялото Черноморие“, казва Франк Кванте.
Снимка: БТА
Проблемите
Концесионерът на морските ни летища е на мнение, че проблемите на България в сектор „Туризъм“ са като вечния въпрос: Кое е първо – кокошката или яйцето? Тоест не можем да разберем дали липсата на маркетингова стратегия или просто лошият имидж, който имаме – че предлагаме лош продукт – е главният виновник за неуспеха. В допълнение към всичко това е и несигурната геополитическа обстановка – продължаващата война в Украйна, заради която руските туристи напълно отсъстват вече втора година; конфликтът между Израел и Палестина допълнително ще усложни ситуацията, тъй като израелските туристи също са ключови за българския пазар, а вече ги няма; отделно България все още не успява да навакса огромната туристическа пауза от времето на COVID-19.
Това, от което ние се нуждаем, е маркетинг. Ситуацията въобще не е лесна в Близкия изток. Има проблеми и с визовия режим – процедурите са тежки. Не знаем откъде да започнем – маркетинг, продукт. Така както не се знае кое е първо – кокошката или яйцето“, казва Кванте.
В същото време обаче той е положително настроен за следващия летен сезон, тъй като в сравнение с Гърция и Турция, България има ценово предимство. „Ние запазваме цените, докато те ги увеличават. Освен това изменението на климата също е в наша полза. Никой не иска да седи на плажа при 50 градуса“, казва той.
За оперативния директор на SOF Connect сред основните проблеми на страна ни е лошата пътна инфраструктура.
Трябва да се инвестира и във инфраструктурата на място. Да има добра свързаност на пътищата до летището. Необходими са не само инвестиции в летищата. Ние това вече го имаме заложено в концесионното споразумение. Но е необходимо да се влагат средства в пътната и жп инфраструктура, за да има по-добра свързаност. Лятото пътувах пет часа от София до границата с Гърция. Знаете, че магистралата не е довършена“, казва Хуан-Рамон Матас Себастия, който е на мнение, че това е недопустимо при положение, че страната ни е малка и има огромни възможности.
Снимка: БТА
Въпреки всички проблеми обаче концесионерът на софийския аеропорт се похвали с много добри постижения.
„Понастоящем имаме 116 дестинации и 22 авиокомпании, които летят от София. Продължаваме с предвидените над 1 млрд. лв. инвестиции, които ги имаме заложени в концесионния договор“, уточнява Хуан-Рамон Матас Себастия.
Механизъм за реклама
В днешния форум участие взе и министърът на туризма Зарица Динкова, която припомни, че вече се работи по разширяване обхвата на новата програма за финансиране на рекламата на Бранд „България“.
Стартирахме програмата пилотно в черноморските общини, но вече работим и за нейното разширяване“, каза Динкова.
Припомняме, че през септември министерството на туризма обяви, че променя коренно стратегията си в рекламирането на Българското Черноморие. Ведомството отвори за кандидатстване Процедура „Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България“. Общият размер на средствата за изпълнение на процедурата е в размер на 5 000 000 лв., финансирани от държавния бюджет, посредством бюджета на Министерството на туризма.
Според новите правила парите за реклама ще се разпределят между бизнеса и тяхна ще е задачата да измислят маркетингова стратегия, а не държавата да прави голяма национална реклама, както до момента.
Динкова посочи, че с програмата ведомството реагира адекватно и на една от най-важните препоръки на европейските институции за борба с корупцията по отношение на харченето на държавни средства за реклама. По думите й това е стъпка за връщането на доверието към България на чуждестранните й партньори. Динкова каза, че по програмата вече има положителна обратна връзка от дипломати на някои от най-важните ни входящи пазари.