Мисия „Кикимора“: Българската SoCyber се насочва към САЩ и Великобритания
Компанията създаде първия си продукт, с който има амбицията да се позиционира на международните пазари
Компаниите ни плащат да ги хакнем и да им покажем какви точно са проблемите в техните системи, за да могат след това да ги отстранят.“
Така накратко през 2018 г. Красимир Коцев обясни пред Economic.bg в какво се изразява дейността на наскоро основаната по онова време от него SoCyber. Четири години по-късно, когато темата за киберсигурността все по-често попада в дневния ред на обществото, компанията вече има натрупан опит, привлечен инвеститор със свеж капитал от 150 хил. евро и куража да скочи по-високо и по-надалеч – към САЩ и Великобритания.
Стартирахме собствен продукт за управление на уязвимости, по който работихме година и половина и взехме първи рунд финансиране“, каза за Economic.bg Красимир Коцев сега.
Продуктът е платформа за управление на уязвимостите в реално време. С нея в арсенала си компанията ще атакува приоритетно американския и британския пазари, но също германския и нидерландския. Българският остава сред основните. За да позиционира продукта си, SoCyber е наела и по един търговец за всеки водещ регион, както и маркетингов специалист.
Компанията потърси финансиране и го намери от фонда за рисков капитал „ИмВенчърс II“, който вече притежава и дял в нея. Инвестицията от 150 хил. лв. е под формата на конвертируем заем и ще послужи за развитието на продукта и позиционирането на SoCyber на чуждестранните пазари.
Междувременно екипът активно се оглежда за допълнително финансиране. Търсената сума за следващия рунд е 450 000 евро, а компанията вече има ясна стратегия как ще ги разходи, така че да доведат до максимално бързо възвръщане на инвестицията и създаването на успешен бранд.
„Мисията ни е да променим света на уязвимостите чрез използването на изкуствен интелект, което изисква огромна инвестиция. От друга страна, достигането на нов потенциален пазар, какъвто е САЩ за нас, изисква огромни разходи за търговия и маркетинг, така че да изградиш разпознаваем бранд в изключително конкурентна среда“, отбелязва Красимир Коцев.
Пътят дотук
Началото на SoCyber прилича на всяко друго на стартираща IT компания – скромен капитал, в случая от 1000 евро, и екип от един човек. По онова време Красимир Коцев вече има натрупан опит в сферата на информационната сигурност и е наясно, че кибератаките тепърва ще растат. Затова иска да създаде екип от „бели“ (етични) хакери, които също като „черните“ (злонамерените) да откриват уязвимости, но със знанието и по поръчка на самите мишени. Идеята е да помогнат за подобряването на защитите им.
Тогава в България няма друга фирма, която да предлага само тази услуга. Бизнесът изглежда бутиков, но Коцев успява да намери съмишленик и партньор в лицето на Румен Арсенов. Днес екипът вече наброява около 15 души. Заедно те преминават и през турбуленциите на пандемията, която всъщност не им се отразява отрицателно, доколкото това показват и финансовите резултатите.
През 2019 г., втората година от съществуването си, SoCyber генерира малко над 200 хил. лв. оборот. За 2021 г. той вече надхвърля 600 хил. лв.
„Имаше период от 7-8 месеца в пика на пандемията, в който компаниите наистина бяха заделили целия бюджет за по-сигурни времена и това постави разходите за киберсигурност на заден план. Сравнително бързо обаче се оказа, че без сигурност не могат и злонамерените хакери няма да чакат пандемията да отмине, за да продължат да търгуват с ценни данни.“
… и напред
Прогнозите за 2022 г. са за нарастване на оборота от услуги с около 30%. На този етап новосъздаденият продукт на компанията – кръстен на митологичния дух Кикимора – е в твърде ранен етап, за да носи кой знае какви приходи. В началото ще бъде предоставян безплатно за първите потребители, като целта е да бъде ангажирана по-голяма аудитория, а тя да дава обратна връзка за подобряването му.
В следващите години очакваме продажбите от продукта да задминат тези от услугите, но това ще отнеме време“, посочва Коцев.
Идеята е, че при услугите е необходимо да променяш тактиката и да имаш индивидуален подход за всеки отделен проект. Продуктът позволява скалируемост и можеш да стигнеш до хиляди компании по света с един единствен софтуерен пакет. „Амбицирани сме и вярвам, че вървим в правилната посока с оглед на това, че в самото начало на разработката вече срещаме сериозен интерес от потенциални потребители“, отбелязва Красимир Коцев.
Какво е „Кикимора“?
В славянската митология Кикимора е домашен дух, чиито действия са отражение на тези на домакинята. Ако къщата е спретната, Кикимора също шета и допринася за добрата среда. Ако е занемарена обаче, тя става зла и пакостлива. Преведено на езика на киберсигурността, едноименният софтуер на SoCyber служи добре на онези, които са решили да се погрижат за защитата на своите системи.
До идеята за него се стига след осъзнаването на екипа, че намирането на уязвимости не е достатъчно, защото повечето клиенти след това не знаят как да ги управляват. „От друга страна ние като компания, оперираща в сферата на сигурността, имаме изключителна необходимост от подобно решение за вътрешни цели“, добавя Коцев.
Решението е подходящо за компании, които работят с критични данни, конфиденциална информация, лични данни и финансови активи – най-често това са традиционни банки и иновативни решения за онлайн разплащане, финансови платформи за борсова търговия, застрахователни компании, retail платформи. Изключително важно е управлението на уязвимости за критичните доставчици на услуги в сферата на енергетиката, индустриални системи за контрол, водоснабдяване, хостинг услугите, интернет доставчиците, транспорт и логистика.
Към настоящия момент има три банки, които са проявили интерес да тестват решението след официалното му обявяване в средата на май.