Силен туристически сезон може да измъкне Турция от валутната криза
Изгодният валутен курс направи страната привлекателна дестинация за хора от други части на света
Инфлацията е битка, която много хора по света в момента водят. Но тя е особено тежка в Турция, където за хората е все по-трудно да свържат двата края. Комбинацията от ускоряваща се инфлация и валута, която изгуби почти половината от стойността си, създаде криза с разходите за живот в страната. Годишната инфлация се ускори до 48.7% през януари, след като месец по-рано бе 36%. Според някои икономисти обаче реалното ниво може би е много по-високо, предава BBC.
Има група учени, които са изготвили технически показател на инфлацията. Техният измерител е близо 60% (за декември). Това създава огромно бреме за обществото като цяло“, казва Дурмус Йълмаз, бивш гуверньор на Турската централна банка в периода 2006-2011 г., а сега - член на опозиционната партия.
Само дни преди публикуването на данните за инфлацията за януари президентът Реджеп Тайип Ердоган уволни ръководителят на националния статистически институт Саит Ердал Динчер. Местните медии съобщиха, че решението се дължи на недоволството на президента от влошаващата се икономическа ситуация и желанието му да си спечели още един мандат следващата година.
След две седмици турската централна банка ще се срещне, за да обсъди стратегии, с които да се облекчи бремето за домакинствата. Едва ли обаче централните банкери ще се обърнат към обичайния метод за охлаждане на инфлацията с по-високи лихвени проценти, тъй като Ердоган вярва, че по-високите лихви са причина за инфлацията – позиция, която противоречи на традиционната икономическа теория.
През четири от последните пет месеца той накара централната банка вместо това да намали лихвените проценти. Миналата седмица президентът заяви, че за „известно време“ хората в страната ще трябва да „понесат бремето“ на инфлацията.
С подхода си президентът изгуби доверието на инвеститорите и срина лирата. През декември тя достигна невъобразими ниски стойности, а ежедневният спад принуди хранителните магазини да сменят цените на продуктите почти всеки ден.
Туризмът като решение
Икономическата ситуация става все по-жестока във вътрешността на страната, но изгодният валутен курс направи Турция привлекателна дестинация за хора от други части на света.
Преди пандемията от коронавирус през 2019 г. туризмът донесе на Турция 34 млрд. долара. И макар че блокадите и ограниченията при пътуване потиснаха сектора през 2020 г., той се възстанови през 2021 г. Броят на пристигащите туристи е скочил с 85.5%, макар че приходите все още са с една трета по-ниски, отколкото преди пандемията.
Според Себнем Алтън, която води групови обиколки из страната, резервации има, но възстановяването все още е крехко.
„През отминалия сезон хората можеха просто да отменят пътуванията си в последната минута и агенциите бяха доста гъвкави с това, което е нещо ново“, казва тя. „Затова, макар че имаме резервации и всичко изглежда наистина розово за предстоящата година, никога не можем да бъде сигурни, че тези резервации ще се осъществят.“
Туризмът формира около 13% от брутния вътрешен продукт на Турция. Страната е шестата по популярност туристическа дестинация за 2019 г., според Световната организация по туризъм. Но дори тогава благоприятният обменен курс е бил ключов фактор за привличането на туристи.
Ако индустрията продължи да се възстановява, докато ограниченията върху пътуванията все повече се облекчават тази година, това може да донесе по-широки икономически ползи за Турция, посочва Роджър Кели, водещ регионален икономист в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Според него един от основните структурни проблеми за икономиката е дефицитът по текущата сметка на страната, което означава, че стойността на стоките и услугите, които Турция внася, е над тази на износа. Повече приходи от туризъм ще помогнат да се намали този дефицит, казва той.
„Очевидно, ако имаш добри приходи от туризъм, това ще помогне да се намали дефицитът по текущата сметка, което прави финансирането му по-лесно, а това подкрепя лирата. Това означава, че проблемът с инфлацията намалява, тъй като по-слабата лира помага да се захрани инфлацията“, казва Кели.
„Затова, от тази гледна точка, ако имаш сравнително силен туристически сезон, това помага да се подкрепи лирата и да се свали инфлацията.“