НКЖИ завърши модернизацията на жп гара Искър (галерия)
Това е първият основен ремонт на гарата, която е построена през 1950 г.
Строителните дейности по модернизацията на жп гара Искър, която е част от най-големия транспортен възел в София, приключиха. Гарата е част от основната TEN-T мрежа на територията на България по направление югоизток. Това е първият основен ремонт на съоръжението, което е построено през 50-те години на 20 в.
Само за два месеца НК „Железопътна инфраструктура“ успя да завърши три важни инфраструктурни проекта – жп гарите Стара Загора и Искър, както и връзката между пристанището в Бургас и вътрешността на страната“, заяви зам.-министърът на транспорта и съобщенията Бисер Минчев по време на откриването на реконструираната жп гара Искър в София, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Той подчерта, че гарите са едни от основните точки, които посрещат пътниците и именно затова модернизацията им е от такова голямо значение.
Построена преди повече от 70 години, гара Искър заема важна част в железопътната история на България”, обясни зам.-министърът и добави, че от днес вече е вдъхнат нов живот на гаровия комплекс.
Обхватът на проекта включва пълна модернизация на цялата инфраструктура и помощните технологични сгради и съоръжения, посочи генералният директор на НКЖИ Мария Генова.
Гара Искър е проектирана, изградена и въведена в експлоатация през периода 1950 – 1955 г. Проектът за реконструкция и модернизация обхваща приемното здание, което е със застроена площ 950 кв. м, доставка и монтаж на асансьор за лица с намалена подвижност, както и вертикална планировка (ландшафтно оформление) на пространството около приемното здание.
Проектът предвиждаше преустройство на вътрешни помещения, модернизация и рехабилитация на съществуващата сграда с цел подобряване на нейните техническо-експлоатационни характеристики. Обхватът на проекта включваше пълна реконструкция на цялата инфраструктура на обекта и помощните технологични сгради и съоръжения, чрез внедряването на нови енергоефективни, високотехнологични модерни инсталации – електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична, ВиК и пожароизвестителна.
Припомняме, че дейностите стартираха през 2019 г. Рехабилитацията на гаров комплекс Искър е част от проекта „Реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене“. През 2020 г. бе завършен ремонтът на гара Подуяне, а през 2021 г. и на гара Казичене.
Реконструкцията на жп гара Искър е осъществено със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. – инструмент на кохезионната политика на Европейския съюз. Стойността на договора за строителство е над 1.2 млн. лв. без ДДС, а изпълнител е Консорциум гара Искър 2018, състоящо се от фирмите „Среги“ ООД и „Тит Инженеринг“ ЕООД.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.