Нова търговска война на глобалната карта?
Бизнесът в Япония е притеснен от влошаването на отношенията между Токио и Сеул
~ 2 мин.
Влошаващите се отношения на Япония с Южна Корея заради разногласия относно тяхната военна история бяха задълбочени от Токио миналата седмица, когато правителството сложи край на преференциалния режим за износа на ключови материали за своя азиатски съсед, които са жизненоважни за производството на полупроводници и цифрови дисплеи, пише японското издание The Japan Times.
Правителството може би се опитва да притисне основните индустрии на Южна Корея, като изиграе търговската карта, за да я постави на масата за преговори, но тази тактика може да има и обратни последствия, тъй като много местни компании правят бизнес с партньори в Южна Корея.
Редица фирми заявяват, че наблюдават с нетърпение развитието на ситуацията, като отбелязват, че остава неясно дали наскоро въведените регламенти действително ще попречат на търговията между двете страни. Според новите регламенти най-притеснителна е разпоредбата, според която може да се наложи да чакат 90 дни, за да получат официално одобрение за износ на някои ключови елементи за Южна Корея.
Междувременно, някои експерти заявиха, че въздействието вероятно ще бъде ограничено, тъй като този ход не е пълна забрана или ограничение - поне в техническо отношение, което значително да спъне производствените възможности на южнокорейските фирми.
Някои компании обаче казаха, че ако ситуацията ескалира по някакъв начин, може да предизвика неблагоприятни последици за цялата верига на доставки.
Миналия четвъртък правителството започна да изисква от японските производители да подават заявления всеки път, когато искат да изнесат флуориран полиимид, флуороводород за Южна Корея. Флуорираният полиамид се използва за дисплеите на смартфоните, докато при производството на полупроводници флуороводородът се използва като ецващ агент.
Според доклад на J.P. Morgan японските фирми са сред водещите производители на трите материала и би било трудно да се намерят алтернативни доставчици с изключение на един вид флуориран полиамид.Южна Корея е третата най-голяма японска дестинация за износ след Китай и САЩ. Полупроводниковите компоненти бяха най-продаваната позиция през 2018 г., като са осигурили 630 млрд. йени (10 млрд. лв.), според данни, събрани от Японския съвет за външна търговия.
Опитът на Япония за преразглеждане на търговската процедура показва разочарованието на Токио от Сеул и нежеланието му да разрешава проблемите с принудителния труд по време на военните действия след решенията на южнокорейския съд, които наредиха на японските компании да платят компенсации на бивши работници или техните семейства, коментират наблюдатели.