Новините от седмицата: Нов ВЕИ парк край Ямбол; Еврозоната е далеч; Рокади в НКЖИ
Депутатите дадоха на митничарите право да задържат пари по свое усмотрение; България оглави класация за най-ниски заплати в аутсорсинг сектора
Интервю | ЕСО планира над 1.2 млрд. евро инвестиции в мрежата
Планираме и мащабни реконструкции на електропроводите – близо 720 км, които ще модернизираме, за да може номиналното напрежение да се повиши от 220 kV на 400 kV. Ще реконструираме електропроводи 110 kV, близо 888 км, с цел да се увеличи тази преносна способност. По предварителна оценка за тези инвестиции са необходими над 1.2 млрд. евро. Само тази година ЕСО е предвидил те да достигнат около 160 млн. лв., а може и повече. Това разказа в специално интервю за Economic.bg Гергана Терзийска, финансов директор на ЕСО.
Започва изграждането на хибриден ВЕИ комплекс край Ямбол
Започва изграждането на фотоволтаичния парк „Тенево Солар“ – първи етап от хибридния ВЕИ комплекс „Тенево“. Освен соларите, той ще включва също вятърни турбини и батерии за съхранение на енергия. Слънчевата централа с планирана мощност от 237.58 MW ще бъде един от значимите проекти в страната и региона, като се очаква да бъде въведен в експлоатация в началото на 2025 г.
Депутатите приеха реформата в енергетиката с обещанието да я променят
В почти празна зала, но с разгорещен дебат премина първото гласуване на ключовите промени в Закона за енергетиката. Те имат за цел да променят пазара така, че България да получи средства по Плана за възстановяване. Текстовете бяха приети с гласовете на „Продължаваме промяната – Демократична България“ (41), ГЕРБ (40) и ДПС (17). Очаквано против гласуваха проруските партии „Възраждане“ и БСП, както и „Има такъв народ“.
Депутатите се захванаха с ограничаването на руските инвестиции в България
Депутатите одобриха на първо четене предложенията за промени в Закона за насърчаване на инвестициите, които би трябвало да наложат контрол върху чуждестранните инвестиции с потенциал да навредят на националната сигурност. Всъщност, промените са свързани с европейски регламент от 2019 г., който България все още не е транспонирала в своето законодателство. Сегашните поправки бяха внесени от ДПС още в началото на лятото, а впоследствие министри от кабинета „Денков – Габриел“ заявиха, че са работели и по свои такива.
Гвоздейков смени цялото ръководство на НКЖИ
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) вече има нов генерален директор. На мястото на Златин Крумов застава инж. Мария Донова Генова, съобщиха за Economic.bg от пресцентъра на транспортно министерство след запитване. Със своя заповед ресорният министър Георги Гвоздейков сменя и Управителния съвет на държавното предприятие.
Кабинетът одобри задължителното връщане на камионите в България
Българските превозвачи ще трябва задължително да връщат камионите си в България на 8-та седмица след извършен международен курс. Това изискване по Пакет Мобилност I, което е най-неприемливо за бранша, влезе в сила от февруари 2022 г., но тъй като България, заедно с още 8 страни се възпротивиха, разпоредбата не бе транспонирана в българското законодателство. Днес обаче кабинетът гласува промени в Закона за автомобилните превози, с които се въвежда изискването.
България и Румъния ще проучват възможностите за трети мост над Дунав
Лека светлина в тунела проблясва за реализацията на Дунав мост 3, на който България възлага огромни надежди да разтовари трафика с Румъния. Двете страни са се договорили за провеждането на предпроектно проучване за изграждането на трети мост над р. Дунав – отново при Русе. За целта правителството одобри Писмо за съвместен ангажимент между двете министерства.
Румъния ще съди Австрия при отказ да я пусне в Шенген
Румъния заплаши Австрия със Съда на Европейския съюз, ако тя гласува през декември срещу присъединяването ѝ към Шенген. Това обяви румънският премиер Марчел Чолаку пред местната информационната агенция Аджерпрес. Той намекна, че европейските институции трябва да вземат страна по казуса и заяви, че „би искал да има европейските институции като партньори“.
Предизборно АДФИ откри много нарушения при поръчките за ремонти в София
Десет дни преди официалния старт на предизборната кампания за местния вот Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), по разпореждане на финансовия министър Асен Василев, откри "редица нарушения и индикатори за измама" при обществените поръчки на Столична община за ремонт на центъра на града.
След преговори с „терористи“: Денков отстъпи пред зърнопроизводителите
Въпреки че преди три дни се закани да не преговаря с „терористи“, днес премиерът Денков не само че преговаряше със зърнопроизводителите, но и обеща да не допусне украински внос на слънчоглед. Тази отстъпка вероятно ще донесе финансови санкции на България, както на няколко пъти вече предупреди земеделският министър Кирил Вътев.
Депутатите дадоха на митничарите право да задържат пари по свое усмотрение
Митничарите ще могат да задържат пари в брой на границата при съмнения, че те могат да бъдат използвани за престъпления. Това право им бе дадено с окончателното приемане на промени във Валутния закон, минали с гласовете на коалиционните партньори от ГЕРБ и „Продължаваме промяната – Демократична България“ и подкрепящите ги от ДПС. Поправките бяха предложени от Министерския съвет.
България оглави класация за най-ниски заплати в аутсорсинг сектора
България води класацията за най-ниско заплащане в аутсорсинг сектора както за стартовите позиции, така и за средния и висш мениджмънт. Това показва актуално проучване на рекрутмент агенцията Grafton, част от един от водещите световни доставчици на услуги за развитието на пазара на труда Gi Group Holding.
Икономическата свобода в България се върна с десетилетие назад и се нареди след Руанда
България отбелязва пореден спад в глобалното подреждане по икономическа свобода. Страната се нарежда на 43-о място от 165 държави и територии, включени в изследването „Икономическа свобода по света 2023“, публикувано от Института за пазарна икономика (ИПИ) съвместно с канадския институт „Фрейзър“.
Инфлацията в България остава твърде висока за еврозоната
Инфлацията в България продължава да бъде сред най-високите в Европейския съюз, показват последните данни от Европейската статистическа служба. Според тях средното поскъпване при цените на дребно е 7.5% (бел. р. – измерена по европейския индекс ХИПЦ). Така тя остава твърде висока за влизането на България в еврозоната.
ЕЦБ планира да изтегли излишните пари от банките
Членовете на Управителния съвет на Европейската централна банка (ЕЦБ) искат скоро да започнат да обсъждат как да се справят с огромната, излишна ликвидност в европейските банки, която се оценява на няколко трилиона евро. Според няколко източници на Reuters възможен първи ход за постигане на тази цел би бил повишаването на изискванията за минималните задължителни резерви.
Могат ли по-високите данъци да спрат презастрояването в България?
Кооперация до кооперация, а между тях – още една. Новите жилищни сгради в кварталите на София са толкова много, че има места, на които буквално спират притока на свеж въздух. А квартали като „Редута“, „Лозенец“ и район „Оборище“ нямат и нужната инфраструктура, която да поеме цялото това ново строителство.
Сектор „Туризъм“ – писаното яйце на България
Кризи в българския туризъм тази година не липсваха, но намирането на решения за тях липсваха. От страна на институциите всичко се случва бавно и като че ли със задна дата. Но все пак официалната статистика показва, че секторът се е справил добре и се възстановява след COVID кризата.
Наградиха победителите в „Кмет на годината“ за мандат 2019 – 2023
Големите награди „Кмет на годината“ за мандат 2019-2023 отидоха при кметовете на Стара Загора Живко Тодоров (за голяма община), на Родопи Павел Михайлов (за средна община) и на Сливница Васко Стоилков (за малка община). Призовете от националния конкурс на Kmeta.bg бяха връчени на тържествена церемония днес, 19 септември 2023 г., в столичния хотел Маринела. Отличията на тримата градоначалници връчиха актьорът и бивш директор на Народния театър „Иван Вазов“ Мариус Донкин и омбудсманът на Република България Диана Ковачева.
Ottobock хареса България и се разширява с нова производствена база
Германският производител на високотехнологични и бионични протези Ottobock откри нов производствен комплекс и глобален център за услуги в София. Това е втората локация на компанията в България след открития през 2021 г. завод в Благоевград.
Vedra изгражда нова фабрика за 40 млн. лв. край Бургас
Фармацевтичният гигант Vedra International направи първа копка на новата си фабрика в село Зидарово, Бургаска област. Инвестицията е за над 40 млн. лв. и се реализира от компания „Ведра Ленд“, която оперира в България и е част от глобалната група.
Стартира българска платформа за „баба под наем“
Недостигът на места в държавните детски заведения в големите градове в България е огромен. Всяка година хиляди деца в столицата остават без място в яслите и градините, което поставя родителите в ситуация, в която трябва да търсят алтернативен вариант за отглеждане на децата си. Най-често това е частно детско заведение. чиято месечна такса понякога е два пъти над минималната работна заплата за страната (780 лв.).
Германската Villeroy & Boch придобива „Идеал Стандарт“
Германската Villeroy & Boch подписа обвързващо споразумение за придобиване на производствените компании на белгийската група Ideal Standard. Част от сделката е и българският производител на санитарна керамика „Идеал Стандарт – Видима“, базиран в Севлиево. Цената на придобиването е приблизително 600 милиона евро, съобщиха от Villeroy & Boch.
Глобалният оператор на споделени офиси IWG се разширява в България
Глобалният оператор на споделени офиси IWG разширява дейността си в Българя. Предстои откриването на седем нови локации в София и Пловдив под брандовете Spaces и Regus. Те включват четири споделени работни пространства в столицата и три в града под тепетата.
Кризата с дизеловото гориво прати цените на рекордно ниво
Световните петролни рафинерии не могат да произвеждат достатъчно количество дизелово гориво, което отваря нов „инфлационен фронт“, пише Bloomberg.
Toyota влиза в електромобилната битка с технологии от старата школа
В индустриалните си фабрики в Япония Toyota се е обърнала към самоходни поточни линии, масивно леене под налягане и дори старомодното ръчно полиране. Всичко това – за да компенсира загубеното време в битката при електрическите превозни средства, пише Reuters.