Образ неръкотворен
Серията „Светия Убрус“ е сред големите постижения на доц. д-р Регина Далкалъчева в дигиталната графика
Дигиталната графика е технология, която позволява по-лесното пресъздаване на моите визуални открития – споделя доц. д-р Регина Далкалъчева. Тя е преподавател в специалността „Книга, илюстрация, печатна графика“ в НХА и член на GEDOK, най-голямата организация на жени художници в Германия и Австрия. Сред сериите от дигитални графики, които тя прави, се откроява колекцията „Убрус“, или Образ неръкотворен.
Фалшива идентичност
Предисторията е свързана с легендата за Плащеницата на Вероника. Според християнската традиция това е жалостивата жена, която, виждайки мъките на Христос с кръста към Голгота, избърсва лицето му с кърпа от лен и върху нея остава Христовият образ. Години наред Регина Далкалъчева се вълнува от темата за този чудодеен образ, но и от контратезата за лицата на манекените по витрините на най-престижните брандове за облекло. По несъвместим в представите ѝ начин се преплитат две образности – на абсолютния дух и на лишените от духовна същност манекени. Те са приемници на бранда и тяхната идентичност идва през стоката и продукта. Това е основно противоречие между абсолютния дух, който няма дори физически отпечатък и не може да бъде нарисуван от човешка ръка, и замяната с празен образ, който не може да бъде одухотворен през продукта. Днес Светият Убрус е подменен от култа към образа на потреблението.
Късо съединение
Всяко лято Регина Далкалъчева има професионални ангажименти в Мюнхен и не пропуска да посети Старата пинакотека, за да види отново произведението, наречено „Кърпата на Вероника“ (от неизвестен кьолнски художник, около 1425 г.). Привлича я магнетичният образ на Христос, през който сякаш се прониква в неведоми пространства. Когато излезе от сакралната територия на тази картинна галерия, тя попада сред тълпата пред отрупаните витрини на магазините, където в изкуствени пози са подредени застиналите манекени. Това дежавю на яркия контраст, който година след година се повтаря по един и същи начин, я провокира чрез инструментариума на дигиталната графика да визуализира голямото разминаване на дух и материя.
Виртуоз
Класическите графични техники не я привличат, тъй като изискват физическа ангажираност и фокус върху материала. Генерирането на дигиталната образност обаче е изцяло интелектуален процес. „Играта“ не е обременена от физически усилия. Художникът е „композитор“ на творбата, а същевременно е и в ролята на виртуозен диригент на симфоничен оркестър. Графичният софтуер разполага с огромен инструментариум, но овладяването и подчиняването му от художника поставя и въпроса как да се създава духовно наситена и емоционална образност. Регина Далкалъчева работи с тази технология от десет години насам и умело намира верния отговор.
Активация
Художниците винаги са присъединявали към своя инструментариум всяка нова технология, която се появи. Затова и от близо десетилетие насам дигиталната графика е призната като художествен акт и е приемана като равностойна от професионалните общности. Дигиталните изображения, които доц. Далкалъчева създава, биват активирани по нов начин и в нейните арт книги. На базата на графики от серията „Убрус“ е направила комплект от три арт книги уникати, които вече са откупени от големия мюнхенски колекционер Райнхард Грюнер. Тази специална серия графични листове продължава да се развива и досега е показвана на изложби в Германия, в Стария императорски дворец в Забранения град в Пекин, както и в Националната художествена галерия в София.