Още от същото: Как върви зимният сезон в България?
Зимният сезон в Банско и Пампорово върви успешно заради всички инвестиции, които бизнесът сам прави в подобрението на курортите
Зимният туристически сезон в България е в разгара си дори навън времето да е пролетно. Ски пистите са отворени, резервациите за предстоящите месеци вървят с пълна сила и всичко изглежда оптимистично за Зима 2023/2024. Въпреки това за поредна година бизнесът сам спасява сезона, става ясно от туристическия бранш в два от най-големите ни зимни курорта – Пампорово и Банско.
Пропуснати възможности
Според Малин Бистрин, председател на туристическия бизнес в Банско, България има много пропуснати възможности в сектор „Туризъм“ заради приоритизирането на много други икономически отрасли, но не и на туризма.
Цялата туристически активна гилдия е обединена, че наистина виждаме съсредоточаване на погледа на правителството към различни сектори, но не и туризма. А той е водещ и обединяващ отрасъл. Виждаме нашите съседи как бързо напредват“, казва Бистрин в разговор с Economic.bg.
По думите му най-важно е да се даде приоритет на евтините самолетни седалки.
Ако достъпът до една дестинация е лесен и евтин, никой няма да се интересува от цената на шопската салата“.
На същото мнение е и Мариян Беляков, изпълнителен директор на „Пампорово“ АД. Според него генерално през последните 20 години не се обръща достатъчно голямо внимание на грижата за българския туризъм. Липсва планиране на рекламните кампании и диверсифициране на отделните реклами. Защото това, от което имат нужда като реклама зимните курорти, напълно се различава от нуждите на черноморските общини.
Именно в тази насока през есента на 2023 г. от Министерството на туризма стартираха нова програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в Черноморските общини. В средата на декември бяха подписани договорите и за рекламната дейност. Всъщност, новото в тази стратегия е, че идеите за кампаниите идват от бизнеса. И по думите на Беляков това е правилният подход.
В годините е имало проблем с рекламния подход и това как да покажем България на Европа и света. Тези неща никога не са съгласувани с бизнеса, а е крайно необходимо това да бъде направено. През последната година и половина виждаме добри инициативи в туризма. Не че и назад във времето не е имало такива, но ако говорим за траен, устойчив подход на диференциране и на представянето на различни типове туризъм в България, категорично не сме го правили по правилния начин“, казва Беляков.
Сред основните проблеми на по-отдалечените курорти, какъвто е Пампорово и цялата смоленска област, е лошата инфраструктура.
Реклама, реклама и пак реклама
Това е темата в българския туризъм, която се обсъжда най-широко и предизвиква най-много полемика. От това дали е направена качествено през актуалността ѝ до бюджета за нейното изпълнение. Многократно е казвано, че бюджетът, с който разполага Министерството на туризма, под 30 млн. лв., е нищожен и така не сме конкурентни на пазара.
Като вземем всичко това предвид получаваме защо нашият туризъм страда въпреки че имаме изключителни дадености – невероятно крайбрежие, страхотни ски курорти. Инвеститорите следва да бъдат разбирани малко повече“, казва Беляков.
Според изпълнителния директор на „Пампорово АД“ в следващите години трябва да се промени трудовото законодателство, механизмът за подпомагане на бизнеса, както и да се намери точен баланс по отношение на ДДС ставката за различните сектори.
Трудно се адаптираме и защитаваме интересите на туризма си“, казва Беляков.
Зимен сезон
Въпреки всичко обаче и от Банско, и от Пампорово казват, че зимният сезон към този момент върви с добри темпове. Основните групи чуждестранни туристи, които ще дойдат на зимна ваканция в България тази година, традиционно са хора от Балканите – Гърция, Турция, Румъния.
Бизнесът признава, че трудно би могло да се компенсира отсъствието на ключови пазари за българския туризъм, като Израел, Украйна и Русия, въпреки че се работи в посока привличане на хора от по-далечни дестинации.
Според двамата представители на туристическия бизнес зимният сезон върви успешно заради всички инвестиции, които бизнесът сам прави в подобрението на курортите. И за поредна година именно частният сектор успява да спаси сезона.