Пари за подрастващи
Финансовата грамотност за деца е нова ниша за предприемачество
Генерациите Y (1980-2000 г.) и Z (1996-2009 г.) харчат, инвестират, спестяват по начин, който подсказва, че финансовата грамотност е повече от нужна на всички ни, за да разберем къде и за какво отиват парите ни. В България понятието за култура на управление на финансите влезе в реалния живот наскоро, но бързо се роди и нуждата от знания и умения за деца, защото те са изложени на много по-големи потребителски изкушения и повече възможности за икономическа независимост.
В Националната стратегия за финансова грамотност (2021-2025 г.) е записано, че „младото поколение ще трябва да умее да управлява парите през следващите години в условия на по-голяма непредвидимост, по-висока лична отговорност за собственото си благосъстояние, по-сложна финансова среда (включително и цифрова) и по-силен натиск за потребление“. А България се нарежда на 16-о място сред 20 държави/региони по финансова грамотност в изследването PISA 2018 сред 15-годишните ученици. Но докато тепърва предстои в училище да учат как се управляват парите, нова предприемаческа ниша ни дава инструменти да научим дигиталните си деца да разбират реалните финанси.
Иван Атанасов и Яна Аврамова от Monety, Адриана Манолова от SmartMoney Kids и Наталия Тодорова, автор на образователния комплект „Финансова грамотност за деца“ на издателство Carrot, се насочват към малките и техните родители чрез игрови подход и с предизвикателства, които отговарят на действителността.
Иван Атанасов: Новото поколение търси практични знания
Иван Атанасов и Яна Аврамова създават Monety – стартъп за образователни инструменти – игри за финансова грамотност за деца
Защо е важно да говорим за финансовата грамотност на децата?
Покрай кризата с коронавируса на всички нас ни стана ясно колко важно е да се развиват финансовите умения. Това не включва само управление на парите, но и изграждането на умения и навици, свързани с аналитично мислене, преценка, взимане на решения, отговорност към себе си, обществото.
Родителите са готови да работят с децата в тази насока, стига да имат нужните инструменти и знания.
Какво отличава отношението към парите и бизнеса на съвременните деца докъм 16-годишна възраст?
За нас, възрастните, темите за парите са били дълго време табу, и изчакваме твърде дълго, за да запознаем децата с тях. Но новото поколение е по-възприемчиво и търси практични знания. По тази причина това, което наблюдаваме, е парадоксално. От една страна, за тях „дигиталните“ пари са нещо нормално. Но не ги ценят и имат проблем да поемат отговорност. За тях рядко има разлика между „нужда“ и „желание“, а родителите сякаш имат задължението да им го осигурят. Така децата, дори и тези, които са финансово грамотни, нямат нужните инструменти и среда, за да развият уменията за управление на пари.
Как променяте финансовата грамотност на децата?
Вярваме, че симулацията чрез игра е най-добрата методология за това. В екипа на MONETY сме се обединили родители финансови експерти с професионален опит в личностното развитие. Нашият продукт е за деца на 7+ години под формата на образователни флаш карти и забавна семейна игра. Работим по подобен продукт и за по-малките - от 3 до 6 г. Развиваме идея за платформа, която да подпомогне усвояването на финансови знания в училище.
Какви са вашите конкуренти и партньори?
Очакваме нишата да се разширява бързо. Бъдещето е в обединяването на предприемаческата екосистема в сферата на финансова грамотност и разпространението на инструменти и програми с подкрепата на МОН.
Адриана Манолова: Родителите вече говорят по-свободно с децата си за пари
Адриана Манолова заедно със съпруга си Стойне Василев създава курсове за деца по управление на лични финанси, икономика и предприемачество SmartMoney Kids и Детска финансова академия
Какво имаме като база - отношението на деца и родители, образователната система, за да се развие култура на финансова грамотност сред децата?
Световните тенденции са насочени към развитие на финансовото образование сред подрастващите. Като родители имаме задача да променим или адаптираме собствените ни разбирания и ценности по тези теми. Когато на наши обучения по лични финанси и стартиране на бизнес участваха 15-16-годишни младежи, това, което ги отличаваше, бе огромното им желание да научат всичко, свързано с управлението на парите, инвестирането или започването на собствен бизнес.
Как променяте съществуващите нагласи към финансовата грамотност на децата?
Старая се да показвам ползите от ранното финансово образование чрез личен опит. Дъщеря ми постига финансови цели с лекота, умее не само да спестява, но и да печели свои пари, а когато харчи, го прави разумно. Благодарение на това все повече родители започват да говорят по-свободно с децата си за пари. Но все още тези, които смятат, че децата им сами ще се научат как да управляват парите си, след като започнат да ги печелят, или че ако говорят с тях за финанси, ще ги превърнат в материалисти, е твърде голям. Надявам се тези предразсъдъци да бъдат преодолени.
Как се развива проектът ви?
В SmartMoney Kids сме създали две обучения за деца от 1. до 4. клас. Стартира Детска финансова академия, насочена към развитието и усвояването на знания и умения, свързани с личните финанси, икономиката и предприемачеството. Наши основни партньори са училища, занимални и много групи за родители в социалните мрежи.
Наталия Тодорова: Развиваме отговорността към личните финанси
Наталия Тодорова e член на борда на директорите на Експат Асет Мениджмънт и автор на образователния комплект „Финансова грамотност за деца” на издателство Carrot
Защо темата финансова грамотност е важна за децата?
„Финансова грамотност“ звучи много сложно, само за професионалисти. А на всеки от нас ежедневно му се налага да взима решения в тази област – да определя своя бюджет, да търси възможности при финансови трудности, да преценява каква част от приходите си да спестява и как да инвестира. Ако тези въпроси са по-добре застъпени при подрастващите, в зряла възраст това би им спестило много грешки от неопитност и непознаване на материята. Темата за финансовата грамотност не е достатъчно застъпена в училище, а това е средата, в която най-добре би могла да намери широк отзвук.
Какво отличава отношението към парите на съвременните деца?
Разбирането за парите у децата, особено в по-ранна възраст, обикновено се свежда до средство за разплащане, за харчене. А родителят често е възприеман в ролята на касичката. Активното участие на децата в управлението на семейния бюджет много помага тези представи да се изчистят и да бъдат изградени правилните навици по отношение на личните финанси. Една от най-трудните теми за децата е за това как парите променят своята стойност във времето, как да ги накараме да работят за нас.
Как работите по темата за личните финанси?
Образователният комплект на издателство Carrot има за цел не просто да обясни на достъпен език основни термини и процеси, но поставя на фокус отговорността и разумното отношение към личните финанси. Надявам се включените въпроси и казуси да стимулират децата (а и възрастните) критично и аналитично да погледнат върху темата за личните финанси и да формират у тях любопитство и предприемаческо мислене.
Какъв е националният пазар за финансова грамотност?
На българския книжен пазар има немалко стойностни издания за деца по темата финансова грамотност. Каузата е обща – колкото повече качествено съдържание, толкова по-добре за децата.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.