Петте технологични гиганта вече струват общо над $5 трилиона
Въпреки регулаторния натиск доминацията им се разраства все повече
~ 3 мин.
Alphabet стана четвъртата американска компания с пазарна капитализация, надхвърлила 1 трилион долара, след като по-рано тази граница успяха да преминат Apple, Microsoft и Amazon. Към момента единствено гигантът в електронната търговия се оценява под тази сума. Но ако към групата се добави и Facebook, петте най-големи технологични играча в САЩ струват общо зашеметяващите 5.2 трлн. долара, пише в свой анализ CNBC.
Достигането на тази огромната обща стойност се случва в момент, когато властите по света поглеждат все по-строго към технологичните гиганти, а в САЩ упорите се тиражира идеята за раздробяването им.
Петте големи в момента съставляват 17% от стойността на S&P 500, според FactSet. Преди пет години делът им се равняваше на 11%. За тези няколко години са били натрупани две трети от сегашната сума, или общо 3.5 трлн. долара.
Независимо дали у дома или на работното място, услугите и продуктите на тези компании ни заобикалят непрестанно, привличайки вниманието и парите както на потребителите, така и на бизнеса и рекламодателите. По всичко личи, че инвеститорите са склонни да пренебрегнат поривите за раздробяване на гигантите.
Антимонополните регулатори обаче все по-често атакуват технологичните мастодонти. Самата Alphabet например бива разследвана за доминиацията си в търсенето и операционната система Android. При все това Google продължава да процъфтява въпреки милиардите долари глоби в Европейския съюз през последните години и трупащите се рестриктивни регламенти.
Според критиците новопоявяващите се регулации са нещо, с което гигантите всъщност могат да се справят сравнително лесно, докато на практика затрудняват по-скоро малките компании. Това фаворизира големите и ограничава развитието на малките – обратно на лансираната от политиците логика, че правилата идват, за да подобрят бизнес средата.
„Те разполагат с ресурси и средства, за да отговорят на тези нужди, докато не всеки конкурент може да го направи“, коментира Кевин Уокюш, портфолио мениджър в Jensen Quality Growth Fund, който ръководи около 8.5 милиарда долара и причислява Alphabet, Microsoft и Apple сред своите топ притежания.
Той отчита риска за Google, но смята, че компанията разполага с ресурсите да посрещне всички регулаторни пречки, пред които бива изправена. „Има голяма вероятност те да излязат по-добре“, казва Уолш.
Google бе изправена и пред множество вътрешни сътресения, включително в за сексуален тормоз и други злоупотреби на работното място. Налице е и несъгласието на част от служителите с определени практики на ръководството и уволненията на определени кадри.
Нищо от това обаче не попречи на компанията майка Alphabet да достигне капитализацията от 1 трилион долара. Акциите ѝ нараснаха с 0.8% до 1450.16 долара в четвъртък и с 33% за годината.
Apple, най-ценната американска компания, се представя най-добре, отбелязвайки скок от 103%, докато Microsoft и Facebook – от по над 50%.
Рекламите все още представляват огромната част от приходите на Alphabet, но компанията инвестира значително и в облачна инфраструктура, откъдето генерира над 8 млрд. долара приходи годишно, нареждайки се на трето място в нишата след Amazon и Microsoft.
Последната многомилиардна сделка на Google обаче не е нито в областта на онлайн реклами, нито на облачни технологии. През ноември гигантът придоби производителя на „умни“ часовници Fitbit за 2.1 млрд. долара, чиято цена на акциите бе смазана напоследък заради конкурентното предимство на Apple Watch. Предстои Министерство на правосъдието да преразгледа сделката. Смята се, че тя може да даде предимство на гиганта в търсенето пред съперниците във фитнес тракинга Apple и Samsung.
Друга компания за потребителска електроника се бори с подобни сътресения. Става дума за производителя на домашни високоговорители Sonos, който пострада от увеличаващото се търсене на по-евтините алтернативни устройства на Amazon и Google.
Миналата седмица Sonos заведе дело срещу Google за нарушаване на патент. Твърди се, че гигантът в търсенето е копирал технология на компанията за безжични високоговорители, след като двете работиха заедно преди години.
По-сериозният подтекст от казуса около Sonos навежда на мисълта как хилядите по-малки технологични компании се борят за оцеляване в свят, доминиран от Google, Amazon и Apple. Проблемът е, че гигантите мога да си позволят да продават продукти на загуба, но така да убият конкурентите си по пътя, всмуквайки междувременно огромни количества данни.
Докато Alphabet разширява бизнеса във всевъзможни посоки, рекламният отдел продължава да трупа пари за корпорацията. Приходите от тази дейност са е повишили със 17% през третото тримесечие до 33.9 млрд. долара. А 2020 г. обещава да донесе още много предвид големите събития, които се задават на хоризонта, като Летните олимпийки игри в Токио, УЕФА Евро 2020. От тях пари ще отидат и към другия основен играч в рекламата, Facebook.
„Това е голяма година за глобалната реклама“, коментира Марк Махани, анализатор в RBC Capital Market. Обръщайки внимание, че това са все големи рекламни събития, той подчертава, че има две големи компании на този пазар – Facebook и Google.