Подобряваме здравето, променяме бъдещето
Насърчаваме култура на иновациите, инвестираме в научноизследователска дейност и използваме най-съвременни технологии за откриване и разработване на лекарства от най-ново поколение,
Доц. д-р Светослав Ценов:
Доц. д-р Светослав Ценов е изпълнителен директор на фармацевтичната компания Astellas за България, Унгария, Румъния и Гърция. Завършил е медицина и финанси, като през 2019 г. защитава докторантура в областта на социалната медицина и здравния мениджмънт, а от тази година е доцент по клинична фармакология. Той е бизнес мениджър с над 17 г. опит във фармацевтичната индустрия. Заемал е различни високи позиции в мултинационални компании на глобално и регионално ниво в сферата на мениджмънта, корпоративната стратегия, достъпа до пазара, връзките с институции, маркетинга, медицината. През годините доц. Ценов е бил член на работната група на EFPIA за Централна и Източна Европа, председател на УС на ARPHARM, както и съпредседател на Комисията по здравеопазване на AmCham.
Доц. Ценов, в последните години много се говори за здравето. Каква е вашата гледна точка към него?
Здравето е основен аспект на човешкия живот. Факт е, чрез последните няколко години се обръща все по-голямо внимание на здравето, което се дължи на различни фактори, сред които глобалната пандемия. От моя гледна точка здравето трябва да бъде основен приоритет за хората, общностите и правителствата във всеки един момент, защото е от съществено значение за проспериращото общество.
Каква е вашата „диагноза“ за здравеопазването в България? Кои са неговите „хронични заболявания“?
Системата на здравеопазването в България е изправена пред редица предизвикателства. Сред „хроничните ни заболявания“ са: недостатъчно финансиране, неравен достъп до здравни услуги, застаряващо население и лекарско съсловие, както и редица административни спънки. С времето тези проблеми са довели до сериозни различия в здравните ни резултати спрямо голяма част от европейските държави и решаването им е критично важно, ако искаме да се съхраним като нация.
Какво лечение бихте предписали на българското здравеопазване?
За да се подобри здравеопазването в България, е необходим цялостен план за лечение. Той следва да включва: увеличено финансиране на сектора, оптимизиране на разпределението на ресурсите, прилагане на програми за здравно образование и профилактика, укрепване на първичната медицинска помощ и насърчаване на иновациите в предоставянето на здравни грижи. Вярвам, че публично-частните партньорства и като цяло взаимодействието между отделните участници и заинтересовани страни в тази система са от решаващо значение, за да се справим с болестта на българското здравеопазване.
Коя според вас би била работещата формула за взаимодействие между националните здравни политики и съвременната фармация, която да осигури по-доброто здраве на българите днес?
Успешната формула включва насърчаване на сътрудничеството в областта на научните изследвания и въвеждането на иновативни решения, както и осигуряването на по-бърз и равен достъп до нови лекарствени продукти за българските пациенти. Нормативната уредба винаги трябва да дава приоритет на благосъстоянието на пациентите.
Голямата технологична промяна е силно характерна и за фармацията. Какви тенденции и какви предизвикателства са на дневен ред?
Фармацевтичната индустрия действително претърпява значителни промени, породени от напредъка в технологиите, персонализираната медицина и нарастващото значение на вземането на решения, основани на данни. Някои от предизвикателствата пред нас са чисто регулаторни, а други са свързани с нарастващите разходи за научноизследователска дейност. Ние в Astellas се стремим да се адаптираме постоянно, като инвестираме в научни изследвания, дигитални решения и отговорни бизнес практики.
Фармацията е бизнес, а модерната фармация е свързана с огромни инвестиции. Къде обаче е здравословната граница между бизнеса, който търси висока възвръщаемост, и етиката, свързана с човешкото здраве?
Фармацията, като индустрия с огромни инвестиции в нови решения за непосрещнати медицински проблеми, изисква баланс между финансовия успех и нашата неотменна отговорност към пациентите, която мотивира всеки един от нас.
Astellas се фокусира не само върху производството на лекарства, но и върху създаването на стойност за пациентите. С участието си като партньор в системата на здравеопазването, Astellas се стреми към подобрение на живота чрез иновационни решения. Ангажиментът на компанията е да промени бъдещето, предоставяйки нови терапии и подобрено здравеопазване.
Как Astellas постига добрата симбиоза между наука, разработване на лекарства, нови технологии и достъп до пазарите?
Като насърчаваме култура на иновациите, инвестираме в научноизследователска дейност и използваме най-съвременни технологии за откриване и разработване на лекарства, които променят живота на хората. Разбира се, сътрудничеството с академичните институции, здравните заведения, медицинските специалисти и регулаторните органи неминуемо играе важна роля за осигуряването на достъп до пазарите при спазването обаче на научната строгост и етика.
В какво е силата на Astellas? Кои от големите постижения на компанията ще откроите?
Силата на Astellas се крие в способността ни да посрещаме непосрещнатите медицински нужди чрез иновативни изследвания и разработки. Основните постижения на компанията са свързани с пробиви в областта на онкологията, имунологията и урологията, като същевременно не сме спирали да демонстрираме силен ангажимент за устойчивост и корпоративна социална отговорност.
Кажете няколко думи за Astellas в България – ползвате ли българския научен и технологичен потенциал, имате ли развойна дейност тук?
На територията на България компанията участва в клинични изпитвания и изследователски инициативи, за да предложи иновативни лекарства на българския пазар. В стремежа си да подкрепим местното здравеопазване и благополучието на българския пациент, разбира се, както всяка друга подобна компания, си сътрудничим с местните научни и здравни общности.
Какви трудности срещате на българския пазар? С какво нашият фармацевтичен пазар е по-различен от други пазари, които добре познавате?
Всеки пазар има своя уникална динамика и разбирането и адаптирането към местните условия са от съществено значение за успеха. От тази гледна точка и невинаги сравнението с други пазари е уместно. Предизвикателствата у нас най-често са свързани с регулаторни въпроси, ценообразуване и реимбурсация, както и с конкуренция.
Електронното здравеопазване какво развитие има в България и как да носи ползи, а не затруднения?
Развитието на електронното здравеопазване в България може да подобри достъпа до здравните грижи, както и тяхната ефективност, като същевременно се намали административната тежест и се подобрят здравните резултати за населението. Чрез електронното здравеопазване имаме реален шанс да елиминираме веднъж завинаги редица порочни практики, стига обаче то да бъде въведено по адекватен начин.
Какво от японската бизнес философия и модели на управление вече са част от лично вашия управленски подход?
Японската бизнес философия често поставя фокус върху дългосрочното мислене, непрекъснатото подобряване (Kaizen) и силния ангажимент към качеството и удовлетвореността на клиентите. Старая се да прилагам тези принципи в управленския си подход и да насърчавам култура на адаптивност и ориентираност към клиента.
Споделете някои от вашите „тайни“ за поддържане на добро здраве и жизненост?
Както във всяка друга сфера, така и по отношение на личното здраве, вярвам, че ключът е в баланса. Имам изключително натоварен график, но се старая да намирам време за спорт и да се храня пълноценно с качествена храна, когато това е възможно. Признавам си, че на моменти прекалявам с кафето, но работя върху това.
Как си представяте медицината на бъдещето само след 10 или 20 години? Каква ще е фармацията тогава?
Очаквам да има превес на персонализираното лечение, основано на генетични и молекулярни профили, също така усъвършенствана телемедицина, здравни технологии и системи за отдалечен мониторинг и диагностика, управлявана от изкуствен интелект. Фармацевтичните компании ще играят ключова роля в разработването на таргетни терапии и дигитални решения за подобряване не само на резултатите от лечението, но и на качеството на живот на пациентите.
Фирмен профил
Astellas е японска фармацевтична компания, основана през 2005 г. чрез сливането на Yamanouchi и Fujisawa, наследява и съчетава почти два века колективен опит в разработването на иновативни медикаменти. Днес Astellas има глобално присъствие, представена е в над 50 страни по света и развива добре балансиран бизнес в няколко основни региона – Япония, Америка, ЕМЕА, Азия и Океания.
Визия
В Astellas има стремеж компанията да се превърне в иноватор в областта на науките за живота, ориентиран към стойността. Това за всички в екипите означава чрез иновативната наука да се осигурят най-добрите резултати за пациентите.
Отговорност
Astellas е създала Global Health Foundation с цел да подпомага общностите в най-неравностойно положение от страните със среден и нисък БВП. Компанията разработва и подпомага програми за ранен достъп, както и Международна аптека за улесняване на достъпа до определени терапии на Astellas в страни, в които тези терапии все още не са получили одобрение.
Ценности
Пациентите са в центъра на всичко, което Astellas прави. Компанията инвестира в множество вътрешни проекти, целящи генерирането на нови идеи за подобряване състоянието на пациентите ни. Всяка година се организира състезание за иновации в пациентските решения, в което може да се включат всички служители. Победителите получават финансиране, за да реализират проектите си.
Числата говорят
- 70+ са държавите по света, в които Astellas има присъствие, като центровете за развойна дейност са концентрирани в САЩ, Япония, Великобритания, а скоро и в Китай.
- 14 000 са служителите на компанията в световен мащаб, като във филиала в Унгария, България, Румъния и Гърция те са 124, от тях 28 работят в нашата страна.
- ТОП 30 на фармацевтичните компании по приходи в света - Astellas е сред тях.