Правителството пак опитва да въведе системата „бонус-малус“
Целта е нарушителите да плащат по-висока цена за застраховка „Гражданска отговорност“, но идеята се отлага многократно
Правителството прави нов опит да въведе системата „бонус-малус“, която да се използва при ценообразуването на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. На днешното правителствено заседание бяха приети промени в Кодекса на застраховането в тази посока, но те трябва да бъдат гласувани от парламента.
Целта на системата е да повиши цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ за шофьорите, които причиняват пътни произшествия и да ги разграничи от изрядните. С други думи – колкото повече инциденти причинява шофьор, толкова по-скъпа застраховка ще плаща.
Предистория
Последният проект за въвеждането на системата датира от 2019 г., но правителството – тогава на третия кабинет на Бойко Борисов – се отказа дни преди Коледа със заявка да се изготви нов законопроект на следващата година. Пандемията обаче остави темата на заден план.
В предишните варианти идеята бе застрахователите да работят по единни правила за даване на бонуси на изрядни водачи и да завишават цените на неизрядните. Имаше и разработен вариант, който включваше цялостното поведение на шофьора, т.е. освен пътните произшествия за определяне цената на застраховката влияние да оказват и например други нарушения на водача.
Сега обаче се предвижда застрахователните компании сами да изготвят политиките си и на практика сами да определят размера на поощренията и санкциите.
Те ще използват данните от Гаранционния фонд, където се регистрират всички претенции за плащания по застраховките „Гражданска отговорност“ и „Каско“. Други нарушения на водача няма да се взимат предвид.
Въвежда се и задължение застрахователите да публикуват по ясен начин приетите си правила.
Предвижда се всички удостоверения за претенции по застраховки на моторни превозни средства да се издават централизирано от Гаранционния фонд. Те ще отразяват цялата история на причинените щети при използване на дадено превозно средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован.
Други промени
Предвижда се увеличение на минималната застрахователна сума, до която застрахователите изплащат обезщетения по „Гражданска отговорност“. За неимуществени и имуществени вреди в резултат на телесно увреждане или смърт минималната отговорност на застрахователите ще бъде вдигната от 10.42 млн. лв., независимо от броя на увредените хора, на левовата равностойност на 6.45 млн. евро. За вреди на имущество лимитът ще бъде повишен от 2.1 млн. лв. на левовата равностойност на 1.3 млн. евро.
Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.
Статистика
Тъй като е задължителна за всички, застраховката „Гражданска отговорност“ е най-популярният застрахователен продукт в България. По данни от доклад на Асоциацията на българските застрахователи и Института за пазарна икономика дeлът нa oбщия пpeмиeн пpиxoд в БBΠ, изpaзeн чpeз ĸoeфициeнтa „Зacтpaxoвaтeлнo пpoниĸвaнe“, пpeз гoдинитe ce движи в гpaницитe oт 2 дo 2.4%, дoĸaтo cpeднoтo нивo зa Eвpoпa e 7.4%.
Застрахователите като цяло са съгласни с въвеждането на системата. България е една от малкото страни в Европейския съюз без такава.