„Правителството ползва парите от тол системата като гаранция за заемите си“
Превозвачите отново напомниха, че ще прехвърлят допълнителните си разходи върху крайните потребители
Твърдение на транспортния бранш:
Транспортният бранш изказа "възмущение" и "несъгласие" с увеличението на тол таксите и разширяването на обхвата с второкласните пътища в страната. Превозвачите предупредиха, че по-високите цени ще бъдат платени от българските граждани, защото стоките и транспортната услуга ще се оскъпят. Браншът е недоволен, че не е извършен одит на системата, за да се разбере къде отиват приходите от нея.
Те стигат и по-далеч, като твърдят, че с бъдещите приходи от системата правителството подсигурява заемите, които тегли.
Приходите от тол системата са били като гаранция за един от заемите на правителството", заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи по време на пресконференция.
В четвъртък (23 юни) кабинетът одобри двустепенното увеличение на тол таксите. От 1 юли, когато ще влезе в сила първоначалното 50% увеличение, превозвачите ще трябва да плащат тол и при преминаване през второкласна пътна мрежа. Досега таксата за нея бе 0 ст./ км. От 1 януари 2023 г. ще бъдат достигнати първоначално заложените промени в тарифите.
Неколкократно министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов е заявявал, че приходите от системата отиват за ремонти на пътища в страната. Браншът обаче изрази съмнения и заяви, че системата е "корумпирана".
Какво правят със събраните пари? Потъват ли тези пари, в държавата ли отиват? Нека да излязат с такъв анализ", заяви Димитър Димитров, председател на Камарата на автобусните превозвачи.
Припомняме, че Караджов бе назначил одит на системата още през март, но до момента данни от него в действителност няма. Министърът в оставка имаше идея и да намали комисионните, които Националните доставчици на услуги (НДУ) получават, както и да ореже договора с "Капш". След оставката на министъра и вотът на недоверие към кабинета "Петков", изглежда, че комисионните няма да бъдат намалени, а заради приетото увеличение на тол таксите и толуването на второкласната пътна мрежа, НДУ-тата ще реализират много повече приходи. Комисионната която взимат в момента е 7% от таксата.
Тол системата юридически не е издържана. Освен че българските граждани ще обеднеят, така се увеличава и корупцията. Увеличаваме цената, която се взима и прибира. Ще се пълнят нечии джобове повече“, заяви Йоана Лалова от Европейски транспортен клъстер.
Поскъпването на стоките и билетите
Превозвачите отново алармираха, че заради увеличените тол тарифи ще поскъпнат и стоките, и билетите. Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, заяви, че автобусният бранш очаква решението на Народното събрание дали субсидиите за автобусните превози, които бяха одобрени в Бюджетна комисия, ще залегнат окончателно в актуализацията на бюджета. Едва след това ще може да се прецени с колко ще скочи цената на билета. Ще се вземат предвид освен тол таксите, но и скъпите горива.
По време на преговорите с Гроздан Караджов браншът поддържаше тезата, че стоките ще се увеличат значително. В отговор министърът излезе със статистика, че толуването на второкласните пътища ще добави едва 1 ст. на всеки 20 хляба.
Днес, по време на пресконференция, превозвачите отново представиха свой анализ по темата, който сочи, че цената на всеки един хляб ще скочи с между 3 и 5 ст.
Заради толуването на второкласната пътна мрежа, според бранша, 50 хил. МПС-та ще трябва да се оборудват с бордови устройства. Месечната такса за тях е 6 лв. Така разходите за превозвачите ще се увеличат още повече.
Транспортът е основополагащ в образуването на цената на всяка стока, след това влизат данъците, надценките и ДДС-то. Ако качим фундамента отдолу с една песъчинка, горе вече е една снежна топка“, заяви Христо Радков, председател на Българско обединение на шофьорите (БОШ).
Въпреки недоволството превозвачите не подготвят нови протести заради политическата обстановка в страната. Заканиха се обаче, че ако решението не бъде ревизирано, ще протестират, когато дойде ново правителство и този път демонстрациите няма да преминат спокойно.
И днес ще има заседание на Министерски съвет. Това решение може да се преразгледа“, заявиха превозвачите.
Затрудненията пред бранша
Милтенова заяви, че една голяма част от автобусните превозвачи нямат достатъчно време да си поръчат бордовите устройства, да сключат договорите и да се оборудват. Шофьорите по редовни автобусни линии, преминаващи по второкласната пътна мрежа, нямат бордови устройства, а използването на маршрутна карта за всеки курс през деня ще затрудни работата.
Председателят на Камарата на автобусните превозвачи Димитър Димитров заяви, че технически е невъзможно увеличението да влезе от 1 юли, защото "дори Агенция „Пътна инфраструктура“ се нужда от 3 седмици за пренастройване на системата". По думите му, основен проблем за бранша е липсата на ликвидност. Димитров обясни, че превозвачите работят с отложено плащане от около 60 дни.
Ние изпадаме в ликвидна криза, нямаме достатъчно средства да работим. Парите, които държавата иска да събере, ще ги събере от всички граждани, а не от транзита“, заяви той.
Димитров напомни, че по време на срещите в МРРБ е било предложено разширението на системата върху второкласната пътна мрежа да обхваща само транзитни пътища, така че международните превозвачи да плащат повече, а не българските. Това обаче не бе прието от министерството с аргумента, че е трудно да се определят "транзитните" пътиища, а и е дискриминация.
Критики към Министерство на транспорта
Бизнесът остро разкритикува и Министерство на транспорта. Във вторник ведомството, ръководено от Николай Събев, излезе с отчет за свършеното през последните 6 месеца на управлението си. В приоритетите е записано, че ще се работи за намаляване на транспортните разходи на предприятията и населението, за подобряване на условията за икономически растеж в страната.
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви, че разходите не се намаляват, защото тол тарифите се увеличават.
Никакъв икономически растеж не може да се постигне с такива хора за министри“, заяви Арабаджиев.
В отчета на министерството е записано, че са изведени решения за подобряване на граничните преходи, нови фериботни връзки и възстановяване на денонощния режим на работа на пунктовете.
Вземете да му кажете (бел ред. – на министър Събев), че граничните пунктове си работят денонощно. Той няма какво повече да направи за това. Още януари чухме, че ще се увеличи пропускателната способност. На „Капитан Андреево“ сега се чака между 48 и 55 часа. На „Дунав мост 2“ във Видин, хората се връщат, защото не искат да чакат“, заяви Арабаджиев.
Милтенова се оплака, че министерството не е направило нищо, за да реши проблемът с нерегламентираните превози. По думите ѝ, когато шеф на ИА "Автомобилна администрация" е бил Бойко Рановски, е имало 60 преписки в прокуратурата за нерегламентираните превози.
В последните месеци, откакто протестираме и Палагачев (бел. ред. - Георги Палагачев, новият директор) е начело на ИААА, само се случват проверки и тормоз върху регламентирания превоз на товари и пътници.“