Предизборно ГЕРБ иска обновяване на столичния транспорт с 671 млн. лв.
Парите са за закупуване на нов подвижен състав за двете транспортни дружества, ремонт на депа и изграждане на зарядна инфраструктура
На едно от последните си заседания преди предстоящия местен вот Комисията по транспорт в Столичния общински съвет реши да одобри над 671 млн. лв. без ДДС за обновяване на градския транспорт в града. Това трябва да се случи поетапно до 2028 г.
Докладът за тези огромни разходи бе внесен от зам.-кмета Дончо Барбалов и председателя на ресорната комисия Зафир Зарков (ГЕРБ) и бе приет с 6 гласа „за“ и 3-ма въздържали се. Окончателното му гласуване предстои в четвъртък.
На същото заседание членовете на Комисията отхвърлиха доклад на Карлос Контрера („Патриоти за София“), който предвиждаше закупуването на нови и употребявани автобуси за 100 млн. лв. Въпросното предложение бе отложено за разглеждане на заседанието на Комисията малко преди лятната ваканция. Съвсем естествено това даде основание на Контрера да заяви, че ГЕРБ преписват от него.
Вносителите на предложението обаче заявиха, че нарастването на транспортната задача, изискванията на пътниците и модернизацията в транспорта трябва да се движат паралелно.
Калоян Паргов (БСП) изрази недоволство и не счита предложението за целесъобразно, с оглед на предстоящите местни избори. По думите му не е правилно да се залагат такива стратегически разходи за следващ Общински съвет и мнозинства.
Дано след 29 октомври гражданите да ви налеят акъл, защото 13 – 14 години той не ви дойде в тази община.“
Зарков заяви, че докладът се базира на експертно мнение на дружествата и всеки, който реши, може да се присъедини към него. И допълни, че
София не бива да чака и да стои в безвремие.“
Независимият общински съветник Борис Бонев предложи корекция на доклада, така че транспортните дружества да подготвят документация, необходима за изпълнението на поставените задачи. Той обаче иска преди да се предприемат действия, вносители да представят документите за одобрение пред следващия Общински съвет. Бонев изрази притеснение, че по време на местните избори дружествата ще са без надзор и може да се опитат да провеждат поръчки. Предложението му бе прието с доклада в цялост.
Какво се предлага?
Точно 452.4 млн. лв. са заложени за „Столичен електротранспорт“, като с по-голяма част от сумата ще се закупуват нови тролейбуси, трамваи и електробуси. Освен това е заложена реконструкция на токоизправителни станции, както и изграждане на нова зарядна инфраструктура за електрическите превозни средства. Предвижда се и закупуването на специализирани автомобили, необходими за ремонт на релсов път, както и машина за шлайфане.
За „Столичен автотранспорт“ са предвидени 218.8 млн. лв., като отново с по-голяма част от средствата ще се финансира покупката на електрически и метанови автобуси. С около 36 млн. лв. ще се закупят 60 автобуса, които да поемат крайградските линии, обслужвани в момента от частния превозвач „МТК Гроуп“, чийто договор изтича през 2025 г.
За изграждане на инфраструктура за новите електрически автобуси са заложени 14 млн. лв., а за ремонт на автобусните депа в Дружба, Малашевци и Земляне – 10 млн. лв. Предвидени са и 8.7 млн. лв. за монтиране на фотоволтаици в депата. Точно 3.1 млн. лв. ще струва пък осигуряването на специализирани аварийни автомобили.