Преглед на социалните мрежи вместо CV: еволюцията в набирането на персонал
С появата на ChatGPT все повече кандидати прибягват до неговите „умения“ за писане на мотивационни писма
През ноември 2022 г. чатботът ChatGPT даде възможност на всеки с достъп до интернет да генерира всякакви писмени текстове – от сложни есета до кратки поезии. Дори и не напълно съвършен, изкуственият интелект може да създава писмено съдържание на добро ниво.
„Карах студентите си да използват ChatGPT, за да пишат обжалвания срещу глоби за неправилно паркиране“, казва пред BBC Винс Милър, лектор по социология и културни изследвания в Университета на Кент, Обединеното кралство. „Но като цяло технологията позволява на хора, които не притежават най-добрите умения за писане, изведнъж да ги придобият.“
Търсещите работа са сред хората, които често започват да прибягват към използването на ChatGPT в помощ на съставянето на техните мотивационни писма или CV-та.
Целият този процес може да промени напълно наемането на нови служители, карайки специалистите по подбор на кадри напълно да променят критериите за оценка на кандидатите и вече да не се залага толкова много на документацията.
Адам Никол, групов маркетинг директор във фирмата за набиране на персонал и консултации по работа Randstad, базирана в Лутън, Обединеното кралство, казва, че е малко вероятно т.нар. HR специалисти да успеят да направят разлика между мотивационно писмо написано от човек и такова генерирано от AI.
Езикът, генериран от ChatGPT е прост. Чете се лесно. Той не използва обаче фразеологизма и няма чувства в текста“, казва той.
Въпреки това той казва, че не би сметнал непременно това за измама в процеса на наемане.
Помага на онези, които не са най-добрите в писането и редактирането, да изготвят изчистено резюме на акцентите в кариерата си. Това е дигитализираната версия на това да помолите приятел да прегледа автобиографията ви.“
Вместо да четат мотивационни писма и да преглеждат стриктно какво е описано в автобиографиите на кандидатите, специалистите по подбор на кадри, все по-често предпочитат да преглеждат социалните медии и профила на кандидата в LinkedIn, за да разберат неговата личност.