Приходите на автомобилните гиганти в Европа се топят
В САЩ обаче изглеждат по-неподвластни на кризата с чиповете
Глобалният недостиг на чипове продължава да всява хаос в автомобилния сектор, като няколко от най-големите производители на коли в света обвиниха кризата за разочароващите си финансови резултати. Volkswagen и Stellantis заявиха в четвъртък, че продължаващият недостиг на полупроводници остава основен проблем за тях.
Това беше предизвикателно тримесечие“, каза главният изпълнителен директор на VW Херберт Дис пред на CNBC в четвъртък.
По думите му най-много са пострадали популярните брандове Seat, Skoda и Volkswagen, докато Porsche и Audi (премиум марките на VW) са били „доста устойчиви“ и са постигнали положителни резултати.
Краят на кризата с чиповете не се вижда, а очакванията са, че тя ще струва на световната автомобилна индустрия 210 милиарда долара приходи през 2021 г., сочат изчисленията на консултантската фирма AlixPartners.
Германският автомобилен производител намали перспективите си за доставки, смекчи очакванията за продажбите и предупреди за съкращения на разходите, след като отчете по-ниска от очакваната оперативна печалба за тримесечието.
Въпреки това не всичко е с негативна конотация. Търсенето остава добро, включително на електрическите превозни средства. „Трябваше да намалим перспективите си за продажби, но перспективите за приходите все още са положителни и [те] значително нарастват през последната година“, каза Дис.
Това означава, че можем да запазим нашите насоки за марж, което е много важно.“
Дис е оптимист, че предлагането на полупроводници ще се увеличи през следващото тримесечие, макар че не крие очакванията си за известни ограничения в предлагането през 2022 г. Именно полупроводниците ще са крехката брънка във веригата на доставки.
Stellantis – гигантът, роден от сливането на Fiat Chrysler и френската PSA – също пострада от недостига на чипове. Подобно на VW, компанията не оправда очакванията на анализаторите, стана ясно от отчета ѝ за третото тримесечие. Тя обяви 14% спад в приходите за периода юли-септември на проформа база, след като недостигът на полупроводници намали планираното тримесечно производство с 30%, или 600 000 превозни средства.
„Нивото на недостиг на чипове вероятно беше малко по-високо от това, което очаквахме през август“, каза главният финансов директор Ричард Палмър. Той добави, че общото загубено производство за цялата година в резултат на кризата ще надхвърли предишната прогноза за 1.4 милиона единици.
Палмър обаче каза, че бизнесът е усетил „умерено“ подобрение на ситуацията с доставките на чипове този месец в сравнение със септември. Той очаква тенденцията да продължи и през четвъртото тримесечие.
Полупроводниците продължават да са трудна тема за индустрията.“
Анализатори от JPMorgan и UBS смятат, че сега е идеалният момент за инвеститорите да увеличат експозицията си към автомобилния сектор.
От другата страна на Атлантика
Американските производители на автомобили GM и Ford успяха да надминат очакванията на анализаторите въпреки недостига на чипове.
Ford изненада наблюдателите на индустрията в сряда, когато победи очакванията на Уолстрийт за печалбите за третото тримесечие и заяви, че вече се е възползвал от подобреното предлагане на полупроводници.
Междувременно главният изпълнителен директор и председател на GM Мери Бара заяви по време на разговор в сряда, че предлагането на полупроводникови чипове се подобрява, но „все още продължава да е малко нестабилно“. Тя каза, че GM очаква недостигът да продължи през първата половина на следващата година.
Докато много автомобилни компании публикуваха разочароващи резултати, производителите на чипове отчетоха нарастване на приходите, тъй като много от тях увеличиха цените на продуктите. Браншът се надява, че ситуацията с ключовите компоненти ще е по-добра през 2022 г.