Проблемът с дизела в Европа ще настъпи напролет
Част от проблема с наличностите се крие в структурата на фючърсните пазари
Запасите от дизелово гориво в Северозападна Европа ще достигнат най-ниското си ниво от поне 12 години насам в началото на пролетта. Това сочи прогноза на консултантската компания Wood Mackenzie Ltd, цитирана от Bloomberg. Очакванията са първо да се натрупат запаси през декември и януари, а след това да настъпи рязък спад и през март да достигнат най-ниските нива от 2011 г.
Анализът на компанията идва на фона на предстоящото ембарго в Европа, което ще забрани вноса на руско гориво по море в началото на февруари. Това означава, че и без това влошената обстановка на Стария континент рискува да се задълбочи. Запасите ще изиграят ролята на жизненоважен буфер срещу подобни прекъсвания, но когато те се изчерпят, ще има повече потенциал за нестабилност на пазара.
По-ниските запаси допринесоха за по-високи маржове на печалба за петролните рафинерии, стимулирайки европейските оператори да работят усилено, каза Джеймс Бърли, главен анализатор в Woodmac. В резултат на това консултантската компания очаква дневната преработка на суров петрол в Северозападна Европа да нарасне с 420 000 барела този месец, достигайки 6.14 милиона.
Очакваме по-високото производство да продължи да се поддържа от силните нетни парични маржове и очакваме запасите от газьол/дизел в края на декември да достигнат почти три милиона барела“, каза Бърли.
Тъй като Русия все още е най-големият външен доставчик на ЕС на дизелово гориво с кораби, в края на зимата може да се очаква рязко намаляване на запасите.
Част от проблема с наличността в Европа – и не само – се крие в структурата на фючърсните пазари. Кривата на дизела на борсата ICE е обърната назад, което означава, че бързите доставки излизат по-скъпи от същото гориво, доставено на по-късна дата. Това обезсърчава складирането, тъй като търговците вероятно могат да продават днес на по-добра цена, отколкото ако заключат гориво за в бъдеще. Макар че тази структура отхлаби хватката си през последните дни, все пак остава исторически силна.