Проливите на Турция се задръстиха от петролни танкери
От понеделник действа ценовия таван за руския нефт, а Анкара иска доказателства за сключени пълни застраховки
Задръстване от петролни танкери се създаде в турски води, след като западните сили въведоха „ценова горна граница“, насочена към руския петрол и след като властите в Анкара поискаха от застрахователите да обещаят, че всички плавателни съдове, преминаващи през нейните проливи, са напълно покрити.
Съгласно санкциите на ЕС, които влязоха в сила в понеделник, танкерите, товарещи руски суров петрол, нямат достъп до западна морска застраховка, освен ако петролът не се продава под ценовата граница на Г-7 от 60 долара за барел. Ограничението беше въведено, за да продължи да тече петрол, като същевременно намалява приходите на Москва.
Четирима ръководители на петролната индустрия казаха, че Турция е поискала ново доказателство за застраховка в светлината на тавана на цените. Говорител на турското транспортно министерство не отговори веднага на искането за коментар.
Русия обеща да продължи да изнася своя петрол, дори ако бъде откъсната от западните застрахователни пазари. Москва заяви, че няма да се занимава с никоя страна, която спазва тавана.
Около 19 танкера със суров петрол са чакали да прекосят турските води в понеделник, според корабни брокери, търговци на петрол и служби за сателитно проследяване. Корабите са пуснали котва близо до Босфора и Дарданелите – двата протока, свързващи черноморските пристанища на Русия с международните пазари. Първият танкер е пристигнал на 29 ноември и е чакал шест дни, според корабен брокер, пожелал анонимност.
Oil tankers queue up off Turkey as price cap on Russian oil kicks in
— The Wolf of All Streets (@wastreets) December 6, 2022
Oil tankers formed a traffic jam off the Turkish coast on the first day the West imposed a price cap on Russian oil, with Ankara pushing for new proof of insurance for all vessels, the Financial Times reports pic.twitter.com/gTf80rjVkk
Танкерите, които чакат в и около турските води, са първият знак, че таванът на цените може да наруши световните петролни потоци извън износа на Русия.
Голяма част от петрола на корабите край Турция е с произход от Казахстан, според корабните брокери и TankerTrackers.com, които наблюдават световните петролни доставки. Казахстанският петрол пристига в руските пристанища по тръбопровод и не е обект на западни санкции.
Анкара поиска от всички танкери за суров петрол, преминаващи през турските проливи, да предоставят писма от своите доставчици на защита и обезщетения, известни като P&I Clubs, потвърждаващи, че застрахователното покритие ще остане в сила за покриване на инциденти като нефтени разливи и сблъсъци.
Но Международната група на P&I клубовете, която представлява 13 взаимни застрахователи, осигуряващи покритие на отговорността на около 90% от глобалното корабоплаване, заяви в понеделник, че турското искане е надхвърлило „много повече“ общата информация, която обикновено се изисква.
Не е възможно доставчиците на P&I да гарантират покритие дори в случай на нарушение на санкциите, каза групата в изявление на един от нейните членове.
Ник Шоу, главен изпълнителен директор на групата, каза пред Financial Times, че е в „продължаващи конструктивни дискусии със съответните власти, за да се опитаме да разрешим ситуацията“.
Служител на Министерството на финансите на САЩ каза, че САЩ са „наясно как новата политика на правителството на Турция може да усложни движението на кораби през турските проливи“ и заедно с Обединеното кралство са „повдигнали тези опасения в неотдавнашни ангажименти с турски официални лица“.
Русия е събрала така наречената „сенчеста флотилия“ от повече от 100 танкера, за да се опита да заобиколи западните ограничения върху износа на петрол, който може да работи или без застраховка, или от доставчици извън запад.
Един участник в петролната индустрия, запознат със ситуацията, каза, че руските застрахователни компании са предоставили писма за потвърждение на турските власти, за да осигурят преминаването през турски води. Задържаните са спедиторите със застраховка от западни доставчици, добави човекът.
Танкери, превозващи рафинирани продукти като бензин и дизел вместо суров петрол, също бяха пропускани от турските власти, тъй като санкциите на ЕС за тези горива не влизат в сила до февруари.