Разбивка на милиардите, които (май) събориха правителството [инфографики]
Тазгодишният бюджет на Пътната агенция трудно съвместява висящи плащания, останали от стари години и мащабните инфраструктурни планове на Караджов
Кабинетът „Петков“ падна след успешен вот на недоверие, който обаче бе предшестван от няколко разрива в отношенията между доскорошните коалиционни партньори – „Има такъв народ“ и „Продължаваме промяната“. Всъщност, все още е спорен въпросът защо се разпадна това правителство – заради Северна Македония, както твърди Слави Трифонов, заради егото на лидерите на формациите, както изглежда отстрани, или заради няколко милиарда за пътища, както твърдят Кирил Петков и Асен Василев.
Защо Караджов заложи още 3.9 млрд. лв. в актуализацията на бюджета?
С встъпването си в длъжност Гроздан Караджов си постави амбициозна цел да се осъществят сериозно строителство и ремонт на пътната мрежа в страната. Одобреният бюджет на Пътната агенция тази година бе в пъти по-голям от предишните – над 2.2 млрд. лв. Караджов обаче бе с вързани ръце заради събития от 2021 г. Тогава служебният регионален министър Виолета Комитова поведе битка с пътноподдържащите фирми и разкри, че стойността на договорите им по текущ ремонт и поддръжка, сключени по времето на ГЕРБ, са надскочени в пъти.
Така разплащането по старите договори на ГЕРБ, в повечето случаи изпълнени от строителите, остана за новия министър. След поредица от заседания в парламентарни комисии и гледане в зала, Народното събрание даде възможност на АПИ да се разплати по вече извършени дейности в периода 2020 – 2021 г. (1.2 млрд. лв.) и да размрази 278 обекта, консервирани през 2021 г. (1.2 млрд. лв.). До момента обаче единствено 655 млн. лв. са разплатени към фирмите.
В скорошен доклад, изготвен от Министерството на финансите и МРРБ, бе посочено, че договорите на фирмите са надскочени с над 3.1 млрд. лв. Докладът казва, че 79% (2.4 млрд. лв.) са реално извършени основни ремонти, но по договори за текущ ремонт и поддръжка (ТРП). Премиерът Петков и финансовият министър Асен Василев заявиха, че ремонтите са незаконни и отиват в прокуратурата. Въпреки че пътните фирми очакват още 1.7 млрд. лв., Василев е склонен да плати 886 млн. лв.
На фона на всички тези събития, Караджов искаше почти да запази тазгодишния бюджет на АПИ за нови дейности (2.2 млрд. лв.), но също така поиска 3.9 млрд. лв., за да се развърже възелът с всички стари задължения към фирми по проекти, започнати от ГЕРБ.