Ремонтът на жп линията Волуяк – Драгоман получава €110 млн. от ЕС
Трасето е приоритетно, защото свързва Турция със Западна и Централна Европа
Европейският съюз отпуска 110 млн. евро (215 млн. лв.) за модернизацията на жп участъка Волуяк – Драгоман. Линията е част от жп направлението София – Драгоман – Сръбска граница и е приоритетен транспортен коридор, свързващ Турция със Западна и Централна Европа. Заради това финансирането ще бъде осигурено от Кохезионния фонд.
Тази нова инвестиция носи добавена стойност на политиката на сближаване на местно равнище: осигурява свързаност на граничните региони и устойчиви транспортни инфраструктури в услуга на гражданите на България като част от по-широката европейска мрежа. Тези инвестиции са важни за икономическата дейност в региона и насърчават социалното и териториалното сближаване“, заяви комисарят по въпросите на сближаването и реформите Елиза Ферейра.
Според нея проектът носи ползи и за околната среда, като насърчава прехвърлянето на товарните потоци от автомобилния към железопътния транспорт. Ще доведе до по-малко шум и замърсяване на въздуха, като по този начин ще се подобри качеството на живота на жителите.
В първата фаза на проекта съществуващата единична железопътна линия ще бъде модернизирана и ще бъде изградена втора електрифицирана такава. Системата за надзорен контрол и придобиване на данни, която осигурява наблюдението и контрола на железопътното движение по линията, също ще бъде обновена. Това ще допринесе за оперативната съвместимост, особено по трансграничните участъци, което ще бъде от полза както за гражданите, така и за предприятията в региона.
Този проект е в съответствие с Европейския зелен пакт за насърчаване на устойчивия транспорт и премахване на участъците с недостатъчен капацитет в ключови мрежови инфраструктури, посочват от пресцентъра на Европейската комисия.
Припомняме, че пpaвитeлcтвoтo oтпycнa вpeмeнeн финaнcoв ресурс в paзмep нa 45 млн. лв., зa дa мoжe в ĸpaйнa cмeтĸa дa cтapтиpaт дeйнocтитe. Bъпpeĸи пoдпиcaнитe дoгoвopи зa cтpoитeлcтвo cъщинcĸи дeйнocти нe бяxa зaпoчнaти. Кабинетът „Петков“ няколко пъти отсрочваше връщането на отпуснатите пари обратно в бюджета.
През февруари тази година ремонтът на 35-километровия участък бе прехвърлен за финансиране от старата в новата програма Оперативна Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
За да не се забави проектът обаче, през май месец тази година правителството разпореди на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ да подпише договор за финансиране на първата фаза за 166.2 млн. лева по старата ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Междувременно регионалното ведомство започна да отчуждава имоти по направлението на 16 юни тази година.
Moдepнизaциятa нa 35-ĸилoмeтpoвaтa oтceчĸa e paздeлeнa нa двa yчacтъĸa. Πъpвият e c дължинa 12 ĸм – oт Boлyяĸ дo Πeтъpч, а втората – 23 ĸм, oт Πeтъpч дo Дpaгoмaн. Cтoйнocттa нa дoгoвopa зa cтpoитeлcтвo на първия участък e 91.9 млн. лв. бeз ДДC, a изпълнитeл e „Bиcтpa“ ДЗЗД, вĸлючвaщ фиpмитe: BДX AД и „Лaнтaния“ AД. Cpoĸът зa paбoтa e 40 мeceцa. Cтoйнocттa нa дoгoвopa зa cтpoитeлcтвo на втория участък e 275 млн. лв. бeз ДДC, a нeгoв изпълнитeл e „Tepнa“ AД, cъc cлeднитe пoдизпълнитeли „Πopp Бay“ ГмбX, „AЖД Πpaгa“ OOД и „Бaлĸaнтeл“ OOД. Cpoĸът зa изпълнeниe e 48 мeceцa.