Скандали като този с Facebook скоро ще струват много скъпо в ЕС

От 25 май 2018 г. в сила влизат новите правила за защита на личните данни на европейските граждани

Скандали като този с Facebook скоро ще струват много скъпо в ЕС

Снимка: Pexels

852 ~ 2 мин. четене
Скандалното разкритие, че с данните на 50 млн. потребители на Facebook вероятно е било злоупотребено покрай президентските избори в САЩ през 2016 г. и референдума за Brexit, разтресе световните медии. Новината се стовари с пълна сила върху компанията, чийто акции се понижиха драстично, а имиджът ѝ пострада отново. Само след два месеца обаче подобен скандал би ѝ струвал още по-скъпо, предупреди еврокомисарят по правосъдието Вера Йоурова при посещението си в САЩ.

Тя визира влизащия в сила нов Регламент за защита на лични данни в Европейския съюз, известен като GDPR. Той се смята за една от най-мащабните законодателни промени в Общността. Новите правила започват да важат официално на 25 май 2018 г. 

„Ако някоя фирма направи това в Европа след май 2018 г., е много вероятно да бъдат наложени драконови санкции“, заяви Йоурова, която се срещна с министри и конгресмени във Вашингтон. Като еврокомисар тя отговаря и за защитата на потребителите и личните данни.

Новият Регламент предвижда много по-стриктна защита на потребителските данни на европейските граждани. При нарушаването му глобите стигат до 4% от годишния глобален оборот на компанията, или до 20 млн. евро. Организацията ще бъде санкционирана с по-голямата от двете суми. 

Правилата важат за всички предприятия, които обработват данни на европейски граждани. И няма значение дали компанията е европейска или не. 

В случая с Facebook социалната мрежа извади голям късмет, че разкритията станаха преди влизането в сила на GDPR, тъй като новите правила няма да се прилагат със задна дата. Йоурова обеща, че те ще превърнат ЕС в място, където измамата ще струва много скъпо, увеличавайки санкциите в сравнение със сегашните национални закони. 

По време на посещението си във Вашингтон еврокомисарят не се е срещала с представител на Facebook, за да разговаря за конкретния скандал. Тя обаче заяви, че няма търпение да чуе обясненията на компанията.
Подкрепи Economic.bg