Социалният модел на „Аурубис България“
Най-голямата компания следва политика на устойчиво развитие и социална политика, която може да бъде прилагана от предприятия в различни сфери
Има компании със стратегическо присъствие в даден регион. „Аурубис България“ например е не просто добър работодател, а изпълнява и редица социални функции, с които подкрепя местното развитие. Ивайло Георгиев, ръководител Връзки с институциите, разказва как медодобивният завод е партньор на общностите в средногорските общини:
„Аурубис България" е най-големият работодател на територията на три средногорски общини - Пирдоп, Златица и Антон. През 50-те години на миналия век по време на бързата индустриализация на България там е създаден медодобивен комбинат, който при приватизацията попада в ръцете на
стратегически инвеститор
Сега това е най-големият индустриален данъкоплатец, с важен принос за БВП на страната. Пирдоп вече е в Топ 3 на общините в България с най-висок размер на средната работна заплата според изследване на Института за пазарна икономика.
Следваме основополагащите принципи на това, което доскоро бе схващано в рамките на корпоративната социална отговорност, а днес е в по-широкото разбиране за ESG - Environmental, Social and Governance. Затова социалните политики, насочени както към региона, така и на национално ниво, не са набор от каузи, а част от общото ни виждане за устойчиво развитие. С три от средногорските общини - Пирдоп, Златица и Антон, имаме
дългогодишни партньорски програми
по които осигуряваме целево финансиране с няколко приоритета. На първо място са образованието, здравеопазването и културата. Устойчивото развитие на една компания е в органична връзка с устойчивостта на региона, в който осъществява дейност. Работните места и бизнеса за местни доставчици е само една от проекциите на тази свързаност. Важно е да има добър демографски баланс, който зависи от общите условия за живот - детски градини и училища с подходящото ниво, условия за спортуване, жива култура, клубове за възрастните. Чрез социалните ни проекти се опитваме да обхванем всичко това.
Ресурсите, които отделяме за региона, донякъде отиват за покриване на
дефицити в нереформирани системи
На територията на седем малки общини има четири гимназии и три професионални училища, които разпределят немного деца. Подпомагаме училищата в три от общините, като донякъде страничен ефект е разфокусиране на средствата и усилията. Заедно с другите две големи компании в региона – „Елаците-Мед“ и „Дънди Прешъс Металс – Челопеч“, и със седемте общини подкрепяме местната болница, която по този начин няма натрупани задължения и не генерира оперативен дефицит. Болницата е общинска собственост, но в течение на времето изградихме отношения на взаимно доверие. Внимаваме за „тънката червена линия“ между частния спомоществовател и публичните институции и спазваме принципа на равна отдалеченост. Партньорските ни програми са с общините, но средствата по тях се предоставят директно на крайните бенифициенти - училища и детски градини, читалища и клубове, здравни кабинети в селата.
През региона минава Подбалканския път, има добра свързаност и условия за развитие на културен, исторически и семеен туризъм. Но по инерционни причини софиянци през уикенда минават транзит оттук. Затова част от проектите ни са насочени към
популяризиране на района
като добро място за отдих и туризъм. Когато някой спомене Златица, хората се сещат за приказката на Елин Пелин - „Тръгнал дядо за Златица, изгубил си ръкавица…“. Стъпвайки на това, изработваме програма за популяризирането на Златица като града на Дядовата ръкавичка. Създаден е сайт, осигурихме средства за ремонт на градската градина, който ще стане парк „Дядовата ръкавичка“, с идеята скоро тук да се провежда фестивал на детските приказки.
Организираме „Аурубис Велопоход Средногорие“ по маршрут в региона, така че хора от цялата страна да идват тук и после да се връщат със семействата си за туризъм сред природата. Това е стимул да насочим усилия и към запазване на културно-историческото наследство. Осигурихме средства за възстановяване на Златишкия метох, който беше на път да се събори под напора на времето, а е бил част от мрежата на Васил Левски и местния таен революционен комитет е създаден в него.
Аурубис Велопоход Средногорие
Всяко предприятие днес би следвало да се развива и
извън функциите на производител и работодател
Устойчивостта е да се мисли с десетилетия напред. Произвеждаме мед - ресурс, без който е невъзможен преходът към нисковъглеродна икономика. Медта е в основата на високите технологии, на ВЕИ енергията, на е-мобилността и на свързаността. Отскоро започнахме и сами да произвеждаме електроенергия, като изградихме 10 MW фотоволтаичен парк. Предстои да изградим и други собствени възобновяеми мощности. Някъде встрани възниква „философския“ въпрос дали компания с друг предмет на дейност трябва да се занимава и с производство на електроенергия. Опитваме се да си партнираме с държавата за изработването на добри секторни политики и реформи, например в енергетиката.
Политиките за социална отговорност не би следвало да са имиджов инструмент. Такова разбиране е твърде погрешно. Средствата, които заделяме за партньорските програми, не са част от маркетинговия ни бюджет, защото не им е там мястото. Следваме модел, който може да бъде опростен до матрица, приложима от предприятия в разнообразни сфери. В тази матрица всеки може да вложи своята индивидуалност като компания, да се съобрази с местните особености, за да може да се развива устойчиво.
Метохът в Златица