Sophie Germain, който ще ремонтира световния интернет с подводен робот
Аварията на газопровода „Северен поток“ повиши още повече фокуса към критичната инфраструктура
Френският телефонен оператор Orange SA пусна нов плавателен съд на стойност 50 млн. евро (53 млн. долара), наречен Sophie Germain. С това компанията засилва ролята си в бизнеса с поправяне на подводни интернет кабели, които се умножиха многократно през последните години.
Корабът с дължина 100 метра ще изпълнява по една ремонтна мисия месечно в Средиземно, Червено и Черно море за клиенти, сред които Meta Platforms Inc., Telecom Italia Spa и China Telecom Corp. Корабът ще помага за поддръжката на 70 000 км кабел, осигуряващ интернет трафик между Европа, Африка и Азия.
Пускането на кораба бе рядко срещано и добре дошло за индустрия, която иначе разчита на десетки плавателни съдове за инсталиране и поддръжка на около 500 подводни кабела по целия свят. През последното десетилетие броят на кабелите нарасна рязко, за да се отговори на търсенето на интернет услуги, изискващи много данни.
А това означава и по-чести повреди, с каквито световният флот от ремонтни кораби не успява да се справи. Според доклад на Subtel Forum повечето от тях са на десетилетия, а от 2003 г. насам са пуснати в експлоатация само десетина.
Чрез дъщерното си дружество Orange Marine контролираният от държавата доставчик и бивш национален монополист притежава седем от около 50 кабелни кораба в света. Той е базиран във военното пристанище La Seyne-Sur-Mer в Южна Франция – стратегически разположено между Китай, САЩ и Африка. То е близо до Марсилия, където завършват 16 интернет кабела, и до други важни станции, включително Генуа и Барселона.
По договор Orange е задължена да изпрати Sophie Germain или друг ремонтен кораб, базиран в Сицилия, в рамките на 24 часа след като клиент сигнализира за повреда на кабел.
Sophie Germain е оборудвана с подводен робот, който може да се гмурка на дълбочина 3 000 метра, за да открие повреден кабел и да го извади на повърхността, за да бъде поправен. След като се качи на борда, се взема нов участък от кабела от 50-километровия склад в трюма на кораба и всяка оптична нишка внимателно се съединява. След това роботът заравя запечатания кабел в изкоп на океанското дъно.
Целият процес отнема около три дни.
Корабът е кръстен на френски математик и физик от XVIII в., но това не е единственият галски щрих: Сред 48-те членове на екипажа и техниците има няколко готвачи и пекар, който два пъти седмично приготвя пресни кроасани и сладкиши с шоколад.
Приходите на Orange Marine възлизат само на 150 млн. евро годишно – малка част от годишните продажби на Orange, възлизащи на 43.5 млрд. евро, но значението му е преди всичко стратегическо.
Изправени пред конкуренцията и финансовата мощ на големите технологии, запазването на собствеността върху нашите инфраструктури е от ключово значение“, заяви главният изпълнителен директор на Orange Кристел Хайдеман в речта си при кръщаването на кораба.
Позицията на Orange в сектора означава, че тя редовно си партнира с компании от сектора на големите технологии, които сега са водещи инвеститори в интернет инфраструктурата и изграждането на подводни кабели. Orange работи с Google за изграждането на трансатлантическия кабел Dunant и е част от консорциум с Meta, който изгражда „2Africa“ – кабелна система обикаляща целия африкански континент.
Според Еманюел Декуджис, главен технически директор на корабите на Orange Marine, повредите по кабелите най-често се причиняват от риболовна дейност или от котви, въпреки че понякога вина имат и земетресенията и скалните срутвания. След аварията на газопровода „Северен поток“ правителствата са в повишена готовност за потенциални саботажи на критична комуникационна инфраструктура.
Обикновено интернет кабелите се контролират от групи инвеститори, включително оператори, технологични компании и правителствени структури.
„Макар подводните консорциуми да илюстрират успешно сътрудничество между участниците, те също така отразяват силно международно напрежение“, заяви Хайдеман преди пускането на кораба на вода.
Неотдавнашните събития в Украйна и заплахите за сигурността на инфраструктурата в Черно море напомниха на света за това.“
Войната в Украйна досега не е нарушила работата на Orange в региона, но френските военноморски сили ще помогнат на новия кораб да извърши работата си безопасно, ако се наложи, заяви главният изпълнителен директор на Orange Marine Дидие Дилар.