Сривът на iPhone води Apple към най-дългия спад от десетилетия
Технологичният гигант рискува да загуби пазарната си оценка от 3 трилиона долара
Apple Inc. отчете спад на продажбите си за трето поредно тримесечие и прогнозира подобни резултати през настоящия период. Причината се корени в спада в цялата индустрия, който намали търсенето на телефони, компютри и таблети.
След като компанията отчете свиване на приходите с 1.4% през третото фискално тримесечие, главният финансов директор Лука Маестри заяви в конферентен разговор, че резултатите на Apple се очаква да бъдат подобни и през следващия период. Допълнително понижение би означавало най-дългата поредица от спадове от две десетилетия насам – изненадващо забавяне за най-скъпо струващата компания в света.
Средата е предизвикателна“, отбеляза Даниел Флакс, старши анализатор в Neuberger Berman, пред Bloomberg. „Потребителите са под натиска на общите лихвени проценти и по-високата инфлация. Има много преплитащи се течения, които Apple, както и много други компании, не могат да избегнат.“
Въпреки че общите приходи на Apple в размер на 81.8 млрд. долара надхвърлиха прогнозите на Уолстрийт за последното тримесечие, подпомогнати от рекордните продажби на услуги, търсенето на iPhone бе по-слабо от предвиденото. Това разтревожи инвеститорите и поведе акциите на компанията с 3.2% надолу в късната търговия в четвъртък.
Като цяло за периода от началото на 2023 г. досега книжата на Apple са с 47% нагоре. Но ако спадът от вчера продължи и в редовната търговия днес, гигантът рискува да загуби оценката си от 3 трилиона долара – исторически крайъгълен камък, който достигна през юни.
По време на разговора с анализаторите мениджмънтът обвърза лошите резултати с валутните предизвикателства. По-силният долар е намалил приходите на компанията, които в по-голямата си част идват от чужбина. Лука Маестри, заедно с главния изпълнителен директор Тим Кук, подчертаха, че продажбите ще се увеличат на годишна база, ако валутата се запази постоянна.
Докладът обаче показа, че толкова цененият iPhone на Apple не е избегнал спада, който разтревожи конкурентите и партньорите. Qualcomm Inc., производител на чипове за мобилни устройства и доставчик за iPhone, вече предизвика опасения за търсенето, когато представи отчета си по-рано тази седмица.
Липсата на значителни актуализации в продуктовата база на Apple, с малки изключения, също не помага за резултатите на компанията.
Продажбите на iPhone – най-големият източник на приходи за Apple – се понижиха с 2.4% до 39.7 млрд. долара през третото тримесечие, в сравнение с прогнозата за 39.8 млрд. долара. Забележително е признанието на ръководството на Apple, че пазарът на смартфони преживява забавяне, особено в САЩ. Няма как да бъдат подминат и действията на компанията за ограничаване на разходите, включително чрез забавяне на наемането на служители в няколко области.
Търсенето на модела iPhone 14 намалява, тъй като компанията се подготвя да представи следващата версия, която обещава най-значителното обновяване от три години насам. Новите смартфон на Apple обикновено дебютират през септември, няколко седмици преди края на четвъртото тримесечие. Това означава, че по-голямата част от приходите идват през следващия период – първото фискално тримесечие на Apple, което обичайно е най-доходоносният период от годината.
Прогнозата на компанията е, че доставките на телефони ще останат без промяна до края на 2023 г., достигайки около 85 млн. броя. Други производители на телефони, включително Samsung Electronics Co., също отбелязват забавяне на продажбите на своите устройства или най-малкото запазване на същите нива.
Междувременно iPad претърпя 20% спад в продажбите през последното тримесечие. Този бизнес е генерирал 5.79 млрд. долара, при очаквания за около 6.33 млрд. долара. Apple не е актуализирала нито един от своите таблети от миналата година и няма да направи значителни промени в гамата до 2024 г.
Компанията се опита да обясни проблемите си с таблетите с трудното пускане на iPad Air миналата година. Но този модел остава малка част от общите приходи от iPad.
През текущото тримесечие таблетите и Mac-овете ще намалеят отчасти заради спирането на фабриките през 2022 г., заяви още Apple. Прекъсването попречи на потребителите да получат продукти през третото тримесечие на тази година, което доведе до рязък ръст през следващия период. Ефектът обаче няма да се повтори сега.
Сегментът на носимите устройства, дома и аксесоарите, който включва Apple Watch и AirPods, донесе 8.28 млрд. долара – по-ниско от прогнозираните 8.38 млрд. долара. Сега компанията се готви да пусне нови часовници през септември с по-добра производителност и нови цветове, но без много нови функции.
Приходите от услуги нарастват с 8.2% до 21.2 млрд. долара, което надхвърля прогнозите за 20.8 млрд. долара. Ръстът се дължи на „над 1 милиард платени абонамента“, уточни Кук.
Горещата AI тема
Тим Кук заяви, че компанията от години проучва технологии за генеративен изкуствен интелект. Миналия месец стана ясно, че Apple е разработила свой собствен голям езиков модел (б.р. - технология, подобна на тази, която се използва за обучение на чатботове с изкуствен интелект като ChatGPT на OpenAI Inc.) и подготвя генеративен изкуствен интелект за следващата година.