Toyota ще разработва водорoден пикап
Първите прототипи ще бъдат произведени в Англия през 2023 г. с финансовата подкрепа на правителството
Консорциум, ръководен от автомобилния гигант Toyota, ще получи няколко милиона британски лири финансиране за разработване на пикап с водородни горивни клетки в Обединеното кралство, предава CNBC. В изявление от петък компанията каза, че прототип на нейния пикап Hilux ще бъде разработен в завода й в Бърнастън, Англия.
Toyota Motor Manufacturing UK оглавява консорциум, който бе подкрепен с 5.7 милиона британски лири (около 7 милиона долара) финансиране от индустрията и 5.6 милиона британски лири от правителството на Обединеното кралство. В проекта участват също Thatcham Research, D2H, ETL и Ricardo.
Въпреки че инициативата се ръководи от TMUK, компанията поясни, че „техническата поддръжка“ ще дойде от Toyota Motor Europe R&D. Първите прототипи на превозни средства Hilux ще бъдат произведени в Бърнастън през 2023 г., казаха още компанията. „След като бъдат постигнати успешни резултати, се планира е автомобилът да бъде подготвен за производство в малки серии.“
Технологията на горивните клетки включва смесване на водород с кислород, което от своя страна произвежда електричество. Както отбелязва Центърът за данни за алтернативни горива на Министерството на енергетиката на САЩ: „Електрическите превозни средства с горивни клетки отделят само водна пара и топъл въздух, без да произвеждат емисии от изпускателната тръба.“
Оригиналната версия на Hilux датира от 60-те години на миналия век и оттогава са разработени няколко версии на автомобила. Правителството на Обединеното кралство заяви, че Hilux с горивни клетки ще бъде „идеален за използване на места, където зареждането на електрически превозни средства е непрактично“.
Тенденции в задвижването
Това е поредната стъпка на Toyota в тази посока. Компанията започна работа по разработването на превозни средства с горивни клетки през 1992 г. През 2014 г. тя пусна Mirai, седан с водородни горивни клетки.
Наред с това, участва в разработването на по-големи автомобили с водородни горивни клетки – автобуса Sora и прототипи на тежкотоварни камиони. Освен горивни клетки, Toyota проучва използването на водород в двигатели с вътрешно горене.
Междувременно конкуренцията на пазара все повече се фокусира в посока на електрическите батерии, където фирми като Tesla и VW са в сериозно съревнование. Toyota също действа в сферата, но пътят ѝ е осеян с предизвикателства. През юни 2022 г. например компанията изтегли с цел безопасност повече от 2000 от своя изцяло електрически SUV – bZ4X.
Компанията може и да има за цел да инвестира милиарди в производството на EV батерии, но също така казва, че „ще продължи да полага всички усилия за гъвкаво посрещане на нуждите“ на клиентите „във всички страни и региони, като предлага множество задвижвания и осигурява толкова много опции, колкото е възможно.“
Защо Обединеното кралство?
Страната иска да спре продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси до 2030 г. От 2035 г. ще се изисква всички нови такива да имат нулеви емисии в ауспуха.
Европейският съюз, който Обединеното кралство напусна на 31 януари 2020 г., преследва подобни цели.