Търгът за доставка на 35 електрически влака тръгва наново
Изчистени са някои от спорните изисквания, заложени в старата процедура, а срокът за доставка е значително намален
След като през последните седмици транспортният министър Георги Гвоздейков обещаваше, че съвсем скоро ще бъде стартирана отново поръчка за доставката на 35 електрически влака, тя вече е факт. Документацията е подадена в Регистъра за обществени поръчки на 22 януари, но процедурата е публикувана в петък (26 януари), показа проверка на Economic.bg.
Изчистени са някои от спорните изисквания в техническите спецификации, които експерти посочваха като препъни камък, като например отстоянието между седалките. Най-съществената промяна обаче е свързана със срока на доставка, като той е значително намален.
В петъчния парламентарен контрол Гвоздейков посочи, че новите изисквания ще дадат възможност на повече производители да участват. По думите му няма риск за търговете, като се надява до края на март или началото на април всички процедури да са приключили и договорите с избраните изпълнители да бъдат подписани.
Стойността на стартиралия наново търг е малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС, като това е втората най-скъпа поръчка от общо четири за доставка на нов подвижен състав. Оферти се подават до 21 февруари. Само процедурата за 20-те едноетажни влака тип „push – pull” е малко над 1.2 млрд. лв. без ДДС.
Припомняме, че новият подвижен състав се финансира със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, което означава, че последната бройка от новите влакове трябва да пристигне в България до края на август 2026 г. Повечето от процедурите, стартирани от министерството, обаче на практика се провалиха. Преди седмица бе прекратен търгът за двуетажните влакове. Поръчката за едноетажните пък продължава с пряко договаряне. Единствено бе избран изпълнител по процедурата за локомотивите, но не за всичките 18, а само за 9 от тях.
Търгът за въпросните 35 мотрисни електрически влака също срещна проблеми. Той бе обжалван от „Шкода Транспортейшън“ А.С., която възрази срещу заложените технически спецификации и изисквания за доказан опит. Компанията ги определяше като дискриминационни. Комисията за защита на конкуренцията се съгласи с тези доводи и така поръчката бе обявена за незаконосъобразна.
Решението на КЗК не бе обжалвано от министерството, тъй като по думите на транспортния министър не е трябвало да се губи време. Той заяви още през декември, че условията ще бъдат изчистени и тя ще стартира наново.
Какво е различното сега?
Без промяна остават изискванията за 15-годишна поддръжка и обучение на персонал, както и новите влакове да развиват скорост до 160 км/ч и да са с капацитет минимум 200 седящи места.
Срокът за доставка и регистрация на машините обаче е значително намален – от 33 месеца при старата на процедура на 28 месеца при новата. Той тече от датата на започване на изпълнението на договора. Най-вероятно това е направено заради значителното закъснение на реализация на търга, което министерството се опитва да компенсира. То обаче може да се окаже непосилно условие за изпълнение от страна на големите международни производители и да ги откаже от участие.
В новата процедура са отпаднали няколко технически изисквания, а именно:
- Гаранционни срокове за външна боя и антикорозионната защита, за поява на пукнатини в талигите, коша или рамата (носещата конструкция), за колооси, кардани и редуктори, за тягови двигатели, както и на вложените източници на светлина (осветителни тела, лампи);
- Условието за броя стелажи за голям багаж напълно е отпаднало, като в предишната процедура дори минималната им ширина бе разписана до милиметри;
- Технологичното време за обръщане на посоката на движение;
- Изискванията в старата поръчка за колооси и колелата, като напр. разстояние между осите на две съседни колооси. Конкретните посочени размери сега са заменени от условието единствено да отговарят на европейските стандарти. Единствено е останал диаметърът на колелата по кръга на търкаляне, който е заложен да бъде не по-малък от 840 мм.;
- При броя на местата в 1-ва и 2-ра класи вече е отпаднало заложеното изискване за разстоянието между гърбовете на седалките.
Освен напълно отпаднали изисквания, има и такива, чиито стойности са занижени, като например:
- Броят места за лица с намалена подвижност – от 4 бр. в предишната процедура сега вече са минимум 2 бр.;
- Броят места за велосипеди – от 10 на 4 бр.;
- Броят места за детски колички – от 4 на 2 бр.;
- Броят тоалетни – в предишната процедура бе записано те да са по 1 бр. на всеки 125 бр места. Сега обаче конкретно е посочено, че трябва да са поне 2 бр. за влак.;
- Броят на компресорите със собствено електрическо захранване с асинхронен електродвигател – от 2 на 1 бр.;