Uber: Не нарушаваме законите, КЗК няма да ни спре
Продължаваме развитието на инженериговият хъб и увеличаването на работните места, споделя генералния директор на Uber за България Димитър Радуков
Копърките почти изчезнаха, а клиентите вече имат директен достъп до шофьорите чрез различни приложения. Навлизането на Uber доказва това, като отвори пазара и предостави изцяло нова услуга на хората. Съвременните технологии не просто ще улеснят превоза в големите градове, но и могат да решат някои много по-дълбоки проблеми - като намаляването на задръстванията и замърсяването на въздуха.
Димитър Радуков е работил като инвестиционен банкер в Лондон в областта на сливанията и придобиванията, както и като консултант към Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD и Американския университет в България. Неотдавна той зае поста на генерален директор на Uber България в доста напрегнат период за компанията.
Economic.bg разговаря с Радуков за преодоляването на препятствията, бюрокрацията и успешната бизнес стратегия на приложението за споделено пътуване - Uber.
Г-н Радуков, как решихте да поемете ангажимента да оглавите Uber в България oсобено в момент, който е предизвикателен за компанията?
Рядко се появява възможността за такава иновативна идея, дори от Силициевата долина. Тази компания се развива от 5 г. и вече е по целия свят. Променя начина, по който хората се предвижват из градовете. Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един иновативен бизнес модел, който е обречен на успех и в дългосрочен план ще промени начинa на придвижване в по-големите населени места, намалявайки задръстванията и замърсяването на въздуха. Именно тази кауза ме привлече към Uber.
Миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ви наложи 4 глоби на обща стойност 200 хил. лв. Какво е вашето становище и какво предприемате занапред?
Решението на КЗК е без прецедент в Европа. Във всяка една държава, до момента еквивалентите на КЗК сa се изразявали положително за дейността на Uber. Това е напълно естествено – на всеки пазар, с който сме обвързани, ние внасяме конкуренция и допълнителен избор за потребителите. Съответно, колкото повече конкуренция, толкова по-добри цени и качествени услуги. Това е в плюс за потребителите, затова и повечето европейски институции подкрепят дейността ни.
КЗК ни обвинява, че не сме сътрудничили за проведеното от тях разследване. Реално, Uber предостави цялата налична информация за развитието на приложението и дейността му в България. Въпреки това, КЗК настояваше за финансовите резултати на холандските дружества и то за период, в който те не са имали нищо общо с България, чисто и просто, защото тогава приложението още не е било достъпно у нас.
В холандските дружества е включен целият бизнес на Uber, като изключим Северна Америка. На фона на слуховете и публикациите в медиите за предстоящ ново финансиране и листване на Uber на фондовата борса в Ню Йорк, компанията е изключително чувствителна в представянето на информация, особено такава, която не е релевантна за България.
В началото на миналата седмица, след излизането на решението на КЗК, част от предоставената от нас конфиденциална информация беше публикувана в първата версия на решението на комисията. В последствие тя беше отстранена от публикацията след като адвокатите ни се свързаха с КЗК, но това не променя факта, че информацията е била публикувана. Това е тежко нарушение и се надявам, че ще бъде забелязано от Върховния административен съд (ВАС).
Какви проблеми предвещава това и ще се изменят ли практиките на фирмата?
В момента обжалваме решението на КЗК. То тепърва се разглежда от ВАС и ще се определи доколко е законосъобразно. Разбира се, Uber ще се съобрази с ВАС. Засега не възнамеряваме да променяме практиките си, защото изчакваме решението. Убедени сме, че обвиненията срещу нас са безпочвени.
Вече сте на българския пазар повече от 6 месеца. Какво е развитието на Uber до момента?
Към услугата ни има изключителен интерес. Потребители на услугата са главно млади хора, което е доста положително за бъдещото ни развитие. До момента приложението е свалено над 10 хил. пъти за последните 6 месеца. Предпочитаме да не споделяме данните за месечно ползване на приложението и брой на шофьорите, тъй като времето е доста чувствително за компанията. Предстои ни ново финансиране, има спекулации в медиите и за публичното ни предлагане на фондовата борса. На този етап се въздържаме от споделянето на подобен вид информация.
На страницата на Uber България във Facebook беше оповестено, че търсите още шофьори. Има ли интерес?
Постоянно търсим допълнително шофьори, които да се присъединят към платформата ни и това е напълно естествено. Колкото повече нараства броят им, толкова по-добре и за компанията. Интересът е голям, броят на шофьорите расте, както и броят на пътниците. В общи линии услугата се развива добре на българска почва и се радва на голям интерес.
Възможно ли е да се стигне до момент, в който платформата да бъде частично или изцяло забранена в България? Подобна тенденция се наблюдава в редица други европейски държави.
В няколко европейски държави се водят дела, но в повечето случаи те не са достигнали до крайно решение. Да, Uber среща проблеми в някои градове, но не трябва да се забравя, че компанията оперира в над 311 града, в 58 държави по света. Заради широкото медийно внимание върху тези по-проблемни градове остана на заден план глобалната картина, която достоверно показва, че всъщност Uber оперира успешно в целия свят.
Мислите ли за експанзия и в други градове освен София, въпреки проблемите?
В момента сме фокусирани изцяло върху развитието ни тук, в София. Засега нямаме конкретни планове за други градове. Смятаме, че тепърва имаме накъде да развиваме услугата в столицата и работим усилено върху това. Правим всичко стъпка по стъпка.
Според Вас, каква е разликата между европейския пазар и този на САЩ? Защо в Америка нещата вървят по-гладко?
Не бих казал, че приложението се развива с по-голяма лекота в САЩ, отколкото в Европа. Все пак компанията е тръгнала от Америка, Калифорния, а в Европа е дошла с няколко години закъснение. Естествено е в Щатите бизнесът на Uber да е по-развит, поради по-ранното ни навлизане на пазара. . В Европа Uber се радва на също толкова голям интерес и растежът е съпоставим с този в Щатите, още през първите години на експанзия.
Често бъркат или сравняват приложението с таксиметров превоз или транспортна компания, а всъщност истината е, че при вас главно работят инженери и технолози. Разкажете повече за вашия екип от чисто професионална гледна точка. Какви дейности извършва Uber България?
Трябва да стане ясно, че Uber не е таксиметрова, нито транспортна компания. Ние сме технологична платформа и чрез нашето приложение свързваме пътници, които желаят да пътуват от точка А до точка Б и съответно шофьори, които искат да споделят пътуването и разходите. Превозът се извършва от независими шофьори. Те са нещо като предприемачи – сами избират кога и по колко да карат, също така винаги могат да откажат пътуване. Изборът е изцяло техен. Същото важи и за пътниците.
Това, с което се занимаваме в Uber България е маркетинг и съпорт на Uber Technologies, отделно имаме и инженерингов хъб, който се занимава с разработката на софтуер. Той се използва от всички държави, където приложението оперира. Нашият хъб е един от малкото развойни центрове по света, с които Uber оперира. Неслучайно са избрали именно България - IT талантите ни и екосистемата, която съществува в София е изключително предразполагаща.
Индиректно се занимаваме и с друга дейност – от скоро имаме и център за обслужване на клиенти в София, чрез една от водещите аутсорсинг компании. Той обслужва голяма част от Западна Европа, също така и Русия. За по-малко от година Uber България е създал относително голям брой работни места, предлагаме и достатъчно атрактивно заплащане на кадрите си и естествено, допълнително данъчни приходи за държавата.
Нашият план е да продължим развитието на инженериговият хъб, така и центърът за обслужване на клиенти, така че да увеличим броят на работните места.
Uber предлага една от услугите си в България – по-ниско ценово ориентираната. Занапред ще предложите ли и други услуги на българския клиент?
За момента нямаме конкретни планове за въвеждане на нова Uber услуга. Фокусирали сме се върху развитието и лансирането на класическата, по-ниско ценово ориентирана услуга, UberX.
Навлизането на Uber отвори пазара и предостави изцяло нова услуга на потребителите. В света на бюрократите обаче, смартфонът не е решение, а по-скоро проблем. Какви проблеми създава напрегнатата обстановка около Uber и как се справяте с тях?
Не бих казал, че държавата и бюрокрацията не разбират идеята на приложението. По-скоро КЗК среща определени затруднения. Преди всичко, ние инвестираме и подкрепяме българската икономика.