Viber иска да се превърне в суперприложение
Общо 13 милиарда съобщения през платформата са си изпратили българските потребители през 2021 г.
Амбицията на Viber е с времето да се превърне в суперприложение. Това означава да надскочи идеята за чат платформа и да предложи на потребителите си много по-широк набор от услуги и функции – например в сферата на финансите, но и не само. Това каза главният директор продажби в компанията Rakuten Viber Кристина Костандиче пред журналисти.
Концепцията за суперприложенията не е новост, а тенденция, която вече съществува на някои места по света. Костандиче даде пример с WeChat на конгломерата Tencent. Стартирала като апликация за чат, днес платформата представлява цяла екосистема от услуги – през нея човек може да прави разплащания, да поръчва таксита, да резервира настаняване в хотел или ресторант и дори да си прави медицински консултации.
Възходът на суперприложенията и догонващият Запад
В случая западният свят играе догонваща роля и тепърва ще опитва да настигне страни като Китай и Япония. Части от Югоизточна Азия са значително напред в използването на суперприложения и причината за това се крие в особеностите на интернет потреблението и развитието на мрежите. Дълго време хората там сърфираха предимно през мобилни устройства и по-малко през настолни компютри, поради което използването на смартфона е силно диверсифицирано.
Сега тенденцията се разгръща все повече и в западния свят. От една страна мобилните услуги навлязоха и се развиха видимо през последните години, а от друга – допълнителен стимул може да бъде открит и в бурната дигитализация в резултат на пандемията.
Имаме да научим много уроци. Имаме и много функции, които да адаптираме към нашите пазари и към профила на нашите потребители, включително в България“, коментира Кристина Костандиче.
Тя цитира проучване, според което съвременните потребители прекарват 71% от времето си в използването на около три приложения. А в 50% от тези случаи вниманието е в едно конкретно. Целта на платформите, стартирали някога с по една-две функции, било то за социални контакти или чат, е да станат още по-важни за хората и начина, по който пазаруват, банкират и се забавляват.
Viber вече павира пътя към превръщането си в суперприложение. В България платформата има интеграция с EasyPay и дигиталния портфейл на A1. През 2020 г., на фона на бурния ръст на онлайн търговията, стартира опция за директно пазаруване в приложението.
Viber в България през 2021
530 млн. обаждания, 50 млн. часа в разговори, 13 млрд. изпратени съобщения – това е част от статистиката за използването на приложението от българските потребители като цяло. В бизнеса чатботовете набират скорост с близо 30% ръст в средната ангажираност, а директните разговори между потребители и брандове са скочили с 237%.
Резултатите от бизнес съобщенията в България са дори по-впечатляващи, отколкото на другите ни пазари. Все повече брандове искат да взаимодействат с клиентите чрез Viber, като броят на акаунтите за официални бизнес съобщения през 2021 г. нарасна с 46%“, коментира Атанас Райков, директор на Rakuten Viber за Европа, Близкия Изток и Северна Африка (EMEA).
Разбивката по индустрии показва, че най-много бизнеси, използващи Viber за комуникация с клиентите, има в сферата на финансите (39%). Следват търговията на дребно (27%), логистични и куриерски услуги (19%), храна (6%), телекомуникации и IT (5%) и други (4%).
Именно фокусът върху колаборациите с бизнеси, нуждаещи се от по-добра и ефективна комуникация и онлайн търговия по време на пандемията, изстреля финансовите резултати на групата нагоре през 2020 г.
„2020 г. беше много добра, а през 2021 г. растежът продължи. Очакваме 2022 г. също да е добра, но едва ли ще видим същия агресивен растеж“, коментира още Костандиче.