Влак-стрела ще стига от Пекин до София за 35 часа
Той ще се движи със скорост 300 км/ч
Влак-стрела от България до Китай, който ще изминава разстоянието от 10 300 км за 35 часа, ако се движи със скорост 300 км/ч. Тази идея бе обсъдена по време на посещението на премиера Бойко Борисов в Китай.
Най-краткият път за скоростна железница от Китай до България е през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран, Турция и България.
Подобен проект не се обсъжда за първи път. Той е оценен на 17 млрд. долара, като срокът за построяването му е 10 г.
Идеята идва още през 2010 г. по време на посещение на тогавашният министър на трансорта Александър Цветков след визитата му в Пекин, пише "24 часа". Вече 5 години тя престоява във фризера.
Българската делегация в Пекин лансира и друга идея, която също е по пътя на коприната. Тя е за трасе за придвижване на товари, което да започне от Русе. След това във Варна влаковете се качват на ферибот за Поти, Грузия. Оттам продължават до Тбилиси, към Баку и на ферибот през Каспийско море до Актау в Казахстан. Последната спирка е Досук в Китай.
За целта се търсят китайски инвеститори, които да обновят първата у нас жп линия между Русе и Варна. Нейната дължина е 227 км, а в момента влаковете по нея се движат със скорост 45 км/ч. Предвижда се да се вдигнат до 160 км. За целта ще са необходими 383 млн. евро.
"Имаме прекрасен фериботен комплекс, ако се обнови жп линията, то може да се направи трасе за товарни превози до Китай, а от Русе и към Европа", казва зам-министърът на транспорта Антон Гинев.
До 2020 г. България ще има скоростна линия за 160 км в час от турската до сръбската граница. Това каза зам. генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Христо Алексиев, цитиран от "24 часа".
По трасето от Свиленград до Пловдив са приети всички участъци, които се обновяват с пари по Оперативна програма “Транспорт”. До средата на следващата година ще бъде завършен участъкът от Септември до Турция.
За жп трасето София - Елин Пелин тече избор на строител. А за най-тежкия планински участък - от Елин Пелин до Септември, избор на строител ще се обяви догодина. Той е със 17 км тунели.
Завършените участъци, а и тези, които ще се строят, са за скорост от 160 км в час, но в част от тях може да се развиват и 200 км, оборудвани са с най-модерните системи за телекомуникация и сигнализация.
И докато сърбите обновяват жп линията Ниш - Калотина, ние пък започваме участъка от София до границата. В средата на 2016 г. ще бъде пуснат конкурс за избор на строител за София - Волуяк, включително и коловозното развитие на Централната гара в София, а до 2020 г. ще бъде завършена и линията до Калотина.
От пристанището в Русе тръгват влакове с ремаркета и кораби с контейнери. Идеята е то да се превърне в транспортен център за интермодални превози.
От февруари спедиторската компания Schenker, автомобилният превозвач ПИМК и пристанище Русе-изток превозват в блок влакове ремаркета на тирове (трейлери) до Нюрнберг. Започнало се е тестово, обяснява шефът на порта Петър Драгошинов, и вече над 10 пъти се е качил оборотът.
Възможността за превоз е за 68 ремаркета. Така че идеята да се качат тирове върху влакове, която е от 2005 г., донякъде е осъществена. Линията е 1 път седмично. Влакът е на Schenker, а превозите се осигуряват от автомобилната фирма. Логистичната компания пък вози с втори блок влак контейнери от Русе до Куртич, Северозападната част на Румъния.
Третата линия е превоз на 20-футови контейнери с кораб от Русе до Нови Сад.
От октомври са започнали 2 пъти в месеца и ро-ро превози от Русе до Пасау. С катамаран се превозват селскостопанска и строителна техника и други машини.
Шефът на пристанището казва, че се обмисля догодина да се пусне още един блок влак към Западна Европа, с който да могат да се превозват както контейнери, така и ремаркета.
Драгошинов смята, че още не е разработено направлението Север-Юг към Полша и оттам към прибалтийските републики.