Защо се нуждаем от електрически автономни коли?
Най-голямото предизвикателство е създаването на технология, която да замени човешкото зрение и слух

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Колите са се превърнали във важна част от ежедневието ни и не можем да си представим живота си без тях. В същото време обаче не искаме да вредим на околната среда и да прекарваме толкова много време съсредоточени зад волана. Най-„зеленото“ решение в случая е да комбинираме две нововъзникващи технологии - автономното шофиране и изцяло електрическите автомобили, пише Bloomberg в свой анализ.
Електрическите автомобили правят въвеждането на безпилотното управление възможно, защото няма въглеродни емисии и разходи за гориво, а средствата за поддръжка драстично намаляват. Въпреки това в автомобилната индустрия се наблюдава разделение по този въпрос, главно заради ръста в консумацията на енергия.
Противниците на идеята смятат, че технологиите за автономно управление ще окажат сериозно влияние върху електрическите автомобили, като намалят живота на батериите. Докато оптимистите мислят, че новите открития в сектора ще отворят вратите пред модернизирането на този процес. Различните мнения водят до различен подход на производителите. Ford планира да пусне технология за самоуправление на хибридни автомобили през 2022 г., а единствените автономни коли, които Volkswagen планира да създаде, са изцяло електрически.
Ново проучване на Венкат Вишванатан, доцент по машинно инженерство в Carnegie Mellon University, може да сложи край на дебата. Той е открил, че разликата в използването на батерията ще бъде под 15% за шофиране в града и до 5% за извънградско. „Няма да е необходимо да избираме между самоуправлението и електрически автомобили“, сподели Вишванатан.
Машините нямат рефлекси
Най-голямото предизвикателство пред автономните автомобили е създаването на технология, която да замени човешкото зрение и слух. Дори и с най-новите инструменти за разпознаване на изображения, компютрите се затрудняват да реагират при необичайни ситуации. Често не си даваме сметка, че хората реагират напълно инстинктивно на всички малки промени на пътя. Машините използват радиовълни (чрез радар) и лазери (чрез LiDAR), за да постигнат този ефект.
Обикновено LiDAR се счита за решение. Чрез него се проектират лазери отвъд каросерията на автомобила и по този начин предупреждават за препятствия, дори когато колата се движи с висока скорост. Проблемът е, че се закрепят от външната страна на автомобила и променят формата му. Това ограничава аеродинамиката на превозното средство, което рефлектира върху разхода на енергия и намалява разстоянието, което един електромобил може да измине с пълен заряд на батерията.
Също така бордовите компютри трябва да анализират хиляди изображения всяка секунда, които LiDAR-ите заснемат, за да вземат решения за шофирането. Дори и при съвременни технологии, това отнема много енергия. Комбинацията от сензори и компютри изтощава акумулатора на електрическите превозни средства по-бързо, отколкото ако има човек зад волана.
Икономичен режим
Благодарение на своето проучване Вишванатан откри, че LiDAR и компютрите стават все по-добри и консумират все по-малко енергия. Днес те могат да извършват специфичен анализ на изображения, като консумират 50% по-малко енергия в сравнение с традиционните графични чипове за обработка. Експертите очакват подобренията да продължат да се развиват със същата скорост.
Компании като китайската Amperex, най-големият производител на батерии в света, вече разработват модели за електромобили, които могат да издържат 2 млн. километра или 16 години. Това е значително подобрение спрямо сегашните батерии, които имат гаранция за 260 000 км или осем години.
Дори технологичният напредък в захранването да не се състои, според инженер-механикът Вишванатан автомобилите, управлявани от компютър, спестяват до 10% енергия, защото вземат по-добри решения за спиране, ускоряване и завиване. Допълнителната енергия, от която се нуждаят софтуерите и сензорите, може да бъдат балансирана чрез по-икономичното шофиране, което предлага автоматизацията.
„Очакваме самоуправляващите се автомобили да се разпространят бързо в отговор на целите за нулеви емисии“, сподели Ник Албанес, ръководител на интелигентната мобилност в BloombergNEF. „Хибридните автономни превозни средства са само преходен етап. Те ще ни помогнат да стигнем до изцяло електрически самоуправляващи се машини“, допълни експертът.